Liddell Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Heisann. Jeg arbeider som frilansjournalist, og trenger å skaffe en ekstern blits (type sånn man setter oppå kameraet). Jeg har lite peiling på sånt, så håper noen kan hjelpe meg. Er også student, så vil helst ikke bruke mer enn nødvendig på den. På forhånd takk! Kjetil. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det enkleste er og forholde seg til original blits og da vil nok Canon 430EX II være mest aktuell siden du får en god helautomatisk blits til en vettug pris. Da får du fast fokuslys, styre blitsen fra kameraet, bruke flere blitser og mulighet til trådløs bruk ved kjøp av ekstrautstyr. Bare pass på at det er utgave 2 "II" du kjøper siden utgave 1 enda er på markedet og selges faktisk litt dyrere enn utgave 2, fordelen med utgave 2 er at det er forbedret på alle områder samt blitssko i metall. 1 Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Ugh, mye penger for en stakkars student. Jaja, får dra meg til byen og handle. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Du kan kjøpe en brukt blits da sparer du en 500/600.- Det billigere Canonblitser men de fungerer som den innebygde blitsen bare litt sterkere og du kan ikke vri blits-hodet i to akser. Du kan kjøpe en billig tredjeparts blits, men da foregår det meste manuelt samt at du ikke får fokuslys, sigma har også et par blitser som er rimeligere men da har du ikke full auto, de har en som skal ha full auto men den er dyrere en 430EX II. Endret 27. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Takk for hjelp. Fått et innspill om at jeg ikke bør handle ekstern blits uten sender. Men det er uaktuelt å betale fem-seks tusen for det. Kan heller ikke helt se vitsen i å skulle belyse motiver fra andre vinkler i journalistiske situasjoner, uten at jeg mange års erfaring. Noen innspill på dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg er for såvidt enig at sender/mottager høres voldsomt ut som journalist. Men går du for en 430EX II, så kan du senere kjøpe sender/mottager, eller Canons ST-E2. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Som Tomsi sier kan du benytte deg av en ST-E2 eller kjøpe en kabel OC-E3, koster nesten ingenting på eBay. Du har også mulighet til og kjøpe deg en 580 EX II blits senere og bruke den som masterblits og da 430EX II som trådløs slave blits. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvilket kamera har du? 430 EXII og andre Canon-blitser er bare aktuelt dersom du har Canon.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvilket kamera har du? 430 EXII og andre Canon-blitser er bare aktuelt dersom du har Canon.. Står 500D i tittelen Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Personlig synes jeg ekstern blits uten noe slags måte å få det av kameraet er nærmest ubrukelig. Blitssync-kabel duger dog så lenge du ikke har behov for å sette blitsen på stativ eller lignende. Det finner du til 15-20 dollar på Ebay, mens en orginal canon-kabel fort koster rundt en tusenlapp. 430 EX II og sync-kabel er et godt utgangspunkt, men du bør også vurdere en softboks for enda finere lys. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Står 500D i tittelen Nå skal ikke du komme her og komme her med argumenter og sånt - det kunne godt vært snakk om en forsatslinse, det der. *ro, ro til fiskeskjær..* 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå