Gå til innhold

Ekstern blitz til Canon 500D

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg arbeider som frilansjournalist, og trenger å skaffe en ekstern blits (type sånn man setter oppå kameraet). Jeg har lite peiling på sånt, så håper noen kan hjelpe meg. Er også student, så vil helst ikke bruke mer enn nødvendig på den.

På forhånd takk!

Kjetil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er og forholde seg til original blits og da vil nok Canon 430EX II være mest aktuell siden du får en god helautomatisk blits til en vettug pris.

Da får du fast fokuslys, styre blitsen fra kameraet, bruke flere blitser og mulighet til trådløs bruk ved kjøp av ekstrautstyr.

Bare pass på at det er utgave 2 "II" du kjøper siden utgave 1 enda er på markedet og selges faktisk litt dyrere enn utgave 2, fordelen med utgave 2 er at det er forbedret på alle områder samt blitssko i metall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en brukt blits da sparer du en 500/600.-

Det billigere Canonblitser men de fungerer som den innebygde blitsen bare litt sterkere og du kan ikke vri blits-hodet i to akser.

Du kan kjøpe en billig tredjeparts blits, men da foregår det meste manuelt samt at du ikke får fokuslys, sigma har også et par blitser som er rimeligere men da har du ikke full auto, de har en som skal ha full auto men den er dyrere en 430EX II.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

Fått et innspill om at jeg ikke bør handle ekstern blits uten sender. Men det er uaktuelt å betale fem-seks tusen for det. Kan heller ikke helt se vitsen i å skulle belyse motiver fra andre vinkler i journalistiske situasjoner, uten at jeg mange års erfaring.

Noen innspill på dette?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ekstern blits uten noe slags måte å få det av kameraet er nærmest ubrukelig. Blitssync-kabel duger dog så lenge du ikke har behov for å sette blitsen på stativ eller lignende. Det finner du til 15-20 dollar på Ebay, mens en orginal canon-kabel fort koster rundt en tusenlapp.

430 EX II og sync-kabel er et godt utgangspunkt, men du bør også vurdere en softboks for enda finere lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...