Gå til innhold

Privat tjeneste ala DropBox


xibriz

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg traff riktig kategori, da spørsmålet mitt kunne passet i flere kategorier.

 

Mange bruker å liker DropBox, og det fungerer bra. Men jeg er litt mer tilbakeholden til å slenge filer i alle retninger.

 

Det jeg da lurer på er om det finnes noe bra alternativ man kan hoste selv hjemme?

 

Altså noe sync-programvare som fungerer like bra som DropBox?

 

Jeg vil ikke ha noe programvare der jeg må få spørsmål om alt mulig rart hver gang den skal synkronisere.. den må bare fikse det :D

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..] Det jeg da lurer på er om det finnes noe bra alternativ man kan hoste selv hjemme? [..]

DropBox benytter seg av en server stående på Internett (filene er synlig via dropbox.com), som alle dine enheter (med dropbox installert på) synkroniseres mot. Det er dette som gjør den såpass kjekk, og velfungerende, uansett situasjon.

 

Så om du skal erstatte dette med noe du setter opp selv: Hvordan har du tenkt å få til dette, bare ved å sette opp noe hjemme? De forskjellige enhetene dine (PC-er, mobiltelefon o.s.v.) må jo kunne koble seg til via Internett, for å få hentet nytt innhold..

 

Eneste "enkle" alternativ blir å sette opp f.eks. en FTP-server, konfigurere denne, og åpne en port i ruteren, så det går an å koble til via Internett..

Endret av droidy
Lenke til kommentar

OwnCloud kan være et mulig alternativ.

 

@droidy: FTP-server er en dårlig løsning. FTP er i altfor stor grad et sikkerhetshull fra A til Å. Da er bruk av SFTP/SCP lang bedre.

 

Og det er fullt mulig å få til system som fungerer som DropBox ved bruk av egen server. DropBox bruker i stor grad teknologi/funksjonalitet som finnes i Linux-verdenen og som de har laget GUI til. Unison, Synkron, rsync etc gir alle muligheter til effektiv synkronisering på tvers av maskiner/ plattformer.

 

Dog mangler mange av disse løsningen gode verktøy på pad og mobil.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke bastant FTP som server (derav "f.eks. FTP"), men en eller annen server må det jo bli, om ønsket er å erstatte DropBox: Ha alt på egen maskin, og synce via Internett.

 

Da blir spørsmålet hvor "OK", det er å faktisk 'hoste' en server på egenhånd, tilgjengelig via Internett (enten via åpne porter eller dynamisk DNS).

 

Jeg ville heller brukt dropbox, også benyttet krypterte containere, f.eks. via TrueCrypt.

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke ut OwnCloud, det virket spennende :)

 

Den eneste grunnen til å ikke hoste hjemme er dårlig ut-linje på internett, men som regelt skal filer utenifra og inn så da er det ikke noe problem.

 

Har en Windows Server 2008 men VMWare workstation, så det koster ikke en kalori å fyre opp en virtuell maskin til. Bruker allerede DynDNS og har full kontroll på PortForwarding, har faktisk en fysisk brannvegg (Fortinet). Dersom noen var i tvil om min kompetanse om hvordan ting fungerer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...