Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et ønske om å starte opp en liten nettbutikk hvor jeg selger brukte vinyler. Jeg har planer om å både importere lp'er fra utlandet, men også kjøpe brukte her i Norge. Hvordan blir det med moms og slikt? Må kjøperen betale moms eller må jeg gjøre det?

Må jeg betale skatt for overskuddet? Må jeg registrere "foretaket" som en bedrift? (Enmansforetak)

Takk for alle svar! :)

- Karl Fr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er jo ingen spesialist i dette juridiske landskapet, men når ingen andre svarer så for jeg frosøke meg.

Uansett hva slags juridisk problemstilling man skal finne ut av så må man først finne fram til "den rette rettskilde" som for eksempel kan være en lovparagraf.

Her finnes det en lov om merverdiavgift og denne sier som følger:

§ 3-19. Varer brukt privat mv.

Omsetning av varer som har vært brukt privat eller til andre formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående merverdiavgift er unntatt fra loven.

Det vil i praksis si at gamle LP plater som kjøpes og selges privat er vanligvis fritatt moms.

Det kan hende at en eller annen "spesiellov" kommer inn i forhold til plater kjøpt inn fra utlandet. Det kan tenkes at det blir moms på denne. Dette bør sjekkes med tillvesnet. Noe av grunnen til at de platene som kjøpes innenlands oftest er momsfrie, det er at det ble betalt momps/avgift på platene da de var nye,..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...