Gå til innhold

Skal kjøpe bolig. Jeg har ikke kapital, men fruen har. Hjelp?

solsvik2

Anbefalte innlegg

Dette er foreløpig helt hypotetisk, men det er godt å vite det.

Kjæresten min har kapital nok til å ta opp ett lån for boligkjøp, jeg har ikke. Dersom vi skulle kjøpe bolig sammen, hvordan ville det da blitt ang nedbetaling av lånet og liknende? Vil hun stå med hele ansvaret, mens jeg så og si bare betaler "leie" til henne? Er helt grønn på dette, så innspill tas imot med glede...

Solsvik2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal dere ta opp lånet sammen står du som medlånetager. Deres totale egenkapital (hennes XX XXX Kroner + dine 0 Kroner = total egenkapital) vil avgjøre om dere får lån (trenger minst 15 %) og om hvilken rente dere vil få, samt størrelsen. Her spiller dog inntekt også inn.

Du kan få foreldrene dine til å stå som kausjonist på lånet, slik at du også har egenkapitalen som trengs.

Husk å søk lån hos Nordea eller DnB først. Hvis dere skal søke, og hvis dere får innvilget lån hos dem, vil de gi dere den beste renta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rettslig sett vil du normalt stå som medlåntaker slik at dere er solidarisk ansvarlige for lånet overfor banken. Hvordan dere ordner det dere imellom blåser banken i, så lenge den får penger.

En annen sak er hvordan dere gjør det med eierskap. Hvordan skal dere løse dette? 50/50? En 50/50-løsning tar ikke hensyn til at hun har betalt ned en vesentlig større andel enn deg. Hvis hun stiller med 15 % og dere betaler ned resten av boliglånet med like mye på hver vil hun til slutt ha betalt 57,5 % av boligen mens du har betalt 42,5 % (hun har betalt halvparten av et lån på 85 % av verdien -- 42,5 % -- pluss 15 %, du har bare betalt 42,5 %). En 50/50-fordeling vil dermed innebære at hun gir deg halvparten av hennes egenkapital.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik dere burde gjør det, er at dere deler lånet på to (hver deres lån) hvor hun bruker egenkapitalen på sin del og du får kausjonister.

Det gjorde ei venninde av meg og jeg når vi kjøpte. Hadde to like store lån med pant i hverandres del og foreldre som respektive foreldre kausjonister.

På denne måten vil det være mest mulig rettferdig i forhold til innskudd, risiko og fortjeneste.

Lenke til kommentar

Vil hun stå med hele ansvaret, mens jeg så og si bare betaler "leie" til henne?

Her vil det være avhengig av kva som blir avtalt. Det er ingenting i vegen for at ho kjøper boligen sjølv uten din hjelp og at du betaler leige for å bu der. Då vil ikkje du ha noke anna ansvar enn det ansvaret som du tar på deg i leigeavtalen.

Men dette vil bli ein forholdsvis tungvindt løysning, spesielt om dere tar høgde for å bu i lag lenge. Det vil også dukke opp spørmål som om du vil sleppe å betale husleige når boligen er nedbetalt eller om du i praksis vil være leigetaker i heile perioden du bur i boligen uavhengig av kor lenge dette blir.

Det enklaste alternativet er vel at ingen av dere bruker eigenkapital som dere hadde frå før slik at begge to bidrar like mykje og dere dermed kan dele eigarforholdet i boligen 50/50.

Lenke til kommentar

Husk også at et forhold ikke alltid varer evig. Jeg ville tatt høyde for, som de andre har nevnt, at det muligens blir slutt en dag. Flere av mine venner har bunnet seg opp økonomisk med sine partnere, og opplevd ei ubehagelig smørje etterpå. Vær nøye med å betale like mye på renter og avdrag, og gjør det enkelt å splitte prosentvis i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...