Gå til innhold

Bygge et aluminiumkabinett - How hard can it be?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge kikket rundt etter et nytt kabinett etter stadige irritasjoner over mitt nåværende miditower. Det er absolutt ikke noe dårlig kabinett, bare litt lite og ikke helt tilrettelagt for full vannkjøling. Jeg har kikket på mange men etter lang tid har jeg nå innsett at det ikke finnes noe perfekt kabinett, i alle fall ikke for meg. Det nærmeste jeg kom var CaseLabs Magnum-serie, men de er litt vel store og absolutt ikke billig å få inn i landet.

Så etter å ha satt meg litt inn i SkecthUp for å skissere hva som hadde passet meg, begynte jeg å lure på om det egentlig lot seg gjøre å lage hele kassa selv.

Jeg har ingen mod-erfaring fra før, men jeg velger å tro jeg har en problemløsningshjerne og god tid. Så etter noe timer med å modellere denne kassa har jeg kommet frem til et resultat jeg er ganske fornøyd med.

Cube-designet har jeg sett er ganske plasseffektivt og da får jeg et eget rom til å stappe alt kjøleutstyr vekk. Likevel vil jeg prøve å holde plassbruken nede til et minimum, og nå som flere og flere går over til mATX så hvorfor ikke. De støtter jo flere skjermkort de óg.

Så jeg tenkte noe i disse baner:

post-153239-0-29064900-1332788574_thumb.jpg

Pointet er å ha et separat rom under til vannkjølinga

post-153239-0-50965900-1332796391_thumb.jpg

Det ser kanskje litt avansert ut for en nybegynner, men om jeg ikke trenger ramme, om 2-3mm aluminium er stivt nok, bør det ikke være uoverkommelig. En blikkenslager kan bøye til platene for meg og så er det bare å sette dem sammen på en eller annen måte.

Et par punkter er ennå ikke helt ferdigtenkt:

• "Lokket" må kunne tas av, men blir det stivt nok? post-153239-0-94895500-1332797262_thumb.jpg

• Harddiskene har jeg ikke funnet noen plass til.
  • Vannkjølingen må kunne kobles fra når jeg skal dele PC'en. Blir nok noen hurtigkoblinger et eller annet sted. Hadde først tenkt å kunne dele den uten å koble fra, men det ser jeg ikke hvordan jeg skal få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...