Gå til innhold

Flytte hjemmefra og begynne på VGS et annet sted i landet?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir atten år nå og går vg1 studiespess. Jeg har begynt å få seriøse tanker om å flytte ut. Siden det er VGS det er snakk om vil jeg få grunnstipend, bostipend og studielån. Noen som har flyttet mens de gikk på VGS? Ellers så er jo spørsmålet hvor man skal flytte og hvilken skole man skal gå på. Tror dere det er noen sjanse å få VGS plass selvom søknadsfristen er passert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der med VGS i et annet fylke kan være litt komplisert, og normalt har du ingen rett på skoleplass utenfor ditt hjemfylke. At fristen har gått ut hjelper nok heller ikke.

Men du kan alltids prøve å kontakte aktuell skole og/eller kommune/fylkeskommune, samt snakke med rådgiver ved din nåværende skole.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er noe problem lenger så er løsningen rimelig enkel.

Meld flytting til folkeregisteret før søknadsfristen til VGS går ut. Da har du rett på skoleplass i det fylket du flytter til.

Det er riktig (men hadde jo ikke hjulpet når fristen allerede er ute). Men har du rett på borteboerstipend da?

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er noe problem lenger så er løsningen rimelig enkel.

Meld flytting til folkeregisteret før søknadsfristen til VGS går ut. Da har du rett på skoleplass i det fylket du flytter til.

Det er riktig (men hadde jo ikke hjulpet når fristen allerede er ute). Men har du rett på borteboerstipend da?

Ja, så klart, du bor jo ikke med foreldrene dine.

Sitat fra lånekassen:

Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene:

Skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet

Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

:)

Lenke til kommentar

Ja, så klart, du bor jo ikke med foreldrene dine.

Sitat fra lånekassen:

Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene:

Skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet

Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

:)

Ok :) Jeg ble bare litt usikker på om det også gjaldt ved meldt flytting til folkeregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...