Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskjellen på laseroperasjon. øye.

Smestad

Anbefalte innlegg

Leser litt om laseroperasjon nå siden jeg vurderer og ta det. Da jeg lurer litt på om det er noe forskjell mellom FS-Lasik, Wavefront Lasik og Intralase LASIK? Eller er alle de samme type laseroperasjon, men blir kalt forskjellig av de forskjellige firmaene?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intralase er en type laser som lager flap / folden i en laseroperasjon. Wavefront sier ikke noe om det er mekanisk (knivlagd flap) eller laser lagd, men heller et system der korrigeringen ikke programmeres som -5 f.eks, men heller blir slik at øyet scannes, og dette så programmeres inn i laseren, så det blir skreddersydd til ditt øye. Alt i 2012 er vel systemer som mer eller mindre ligner Wavefront. FS, tror jeg muligens er siste generasjon av intralase, hvis det ikke bare er samme produkt, FS kan stå for femtosecond. Alt er uansett lasik, skal en ha lasik bør en nok ha intralase. Lasik gir raskt resultat. Men det fjerner mer av hornhinnen enn f.eks PRK, synslaser.no f.eks bruker bare PRK), og har du tynne hornhinner er det ikke sikkert du kan ta lasik, men må ta PRK, noe jeg uansett tror er det beste, selv om helingstiden er mye lenger lenger, visse typer jobber i det amerikanske forsvaret krever PRK, fremfor Lasik, tror det gjelder piloter, tror også det er fordel ved de som driver kontaktsport, på grunn av den kontinuerlige risikoen flap-en medfører, noe du slipper med PRK, du har også mer og ta av senere i tilfelle du trenger re-behandling, håper du ble klokere. Ser du på nettet, på youtube vil du kanskje finne noen som har lasik på ett øye og prk på et annet (som regel fordi de var mer nærsynte på det øyet de fikk prk og derfor ikke hadde nok hornhinne for lasik), da kan du få fordeler ulemper med begge deler.Selv hadde jeg ikke turt ta en slik operasjon og hadde jeg vært nødt hadde jeg gått for PRK. Jeg tror den største risikoen er en mandags behandling, det at du har større pupiller, eller tynnere hornhinner enn det som er forsvarlig. Ville også ventet til du var 30 eller eldre og synet hadde stabilisert seg i flere år.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på det samme og har fått tilbakemelding på at mye avhenger av alder. Er man godt voksen og kanske er i ferd med å utvikle stær er det ikke så mange forskjellige behandlingsformer som tilbys.

Lenke til kommentar

Jeg fikk målt tykkelsen på mine hornhinner, uten at jeg har det helt i hodet tror jeg de var ca 630 nm, normalt er 540nm, slik at med PRK ville jeg hatt igjen ca. 530nm ved en middels styrke, og med lasik ville jeg hatt igjen ca. 420 nm (dersom intralase flap'en var 110nm (mer med gammeldags blad flap), jeg tror det er 350nm som regnes som et kritisk nivå ved laseroperasjoner for det som skal være igjen til slutt, men det burde vel være mer slik at en har mer å gå på i tilfelle rebehandlinger, med lasik kunne jeg med mine supertykke hornhinner raskt komme ned på grensen ved senere etterbehandlinger, med PRK stor margin for etterkorrigeringer..Jeg tror også 6mm er et kritisk nivå for pupill-størrelse i maksimal tilstand. Det har alt og si for eventuelle problemer i ettertid med mørkesyn.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...