ThaHoward Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hei er en 17 år gammel gutt. Har tenkt til å kanskje flytte til Sveits, enten det er permament eller bare for et halvt eller et helt år. Har da noen spørsmål: 1: Lest at de er restriktive når det kommer til innvandring. Burde dette være et problem hvis jeg får over 5 i snitt (vgs) og evt får en utdanning som siviløkonom? 2: Hvis man ikke trenger å utdanne seg i Norge (over), er det da en idé å utdanne seg i Sveits? Med tanke på om det er generelt "bedre" å utdanne seg der, feks. ved at man får bredere kompentanse, eller mer spesialisert. 3:Hvor mye skatt betaler man der? Og hvor mye er det kontra Norge? 4: Prøver å lese meg litt opp på politikken deres (altså partier som sitter i parlamentet), er det sånn at Sveits er et generellt liberalt/liberalistisk land? Så at de har et Klassisk Liberalistisk parti (http://en.wikipedia....DP.The_Liberals) og et høyre populustiskparti/neo liberalistisk (http://en.wikipedia....rty#Immigration) i en koalisjon, men at det også er et kristent parti og et sosial demokratisk parti i denne koalisjonen. Vet noen om hvordan politikken er i Sveits? (tenker ikke på direkte demokrati, bare rent ideologisk sett, som at i Norge så er det sosial demokrater som er i regjeringen. 5: Har hørt at det er ganske restrektivt der, stemmer dette? Husker ikke helt hva det var, men var mye med at man ikke kan style biler etc. 6: Hvilken by(er) burde man velge å bo i? Altså vil bo i en storby og ikke ute i alpene (er fint der, men vil ikke bo der), men en by som er lignende som Berlin feks, trenger selvfølgelig ikke å være like stor. Men hvordan er Zürich feks? Hvordan er samfunnet ellers der? Med tanke på helse, lønn, hvor mye ting koster, uteliv, er det behov for folk som tar en utdanning innenfor økonomi, eller vil de helst ha ingeniører feks? Kan snakke tysk og litt fransk. Takk på forhånd, skal skrive mer og/eller utfylle hvis det trengs. Edit: Så litt på eiendomsmegler firmaer i Sveits, for å sjekke ut priser etc. og kom over en region som heter Argau. Vet noen om hvordan det er der? Hvor langt unna den er Zürich feks, eller om det er noen andre "storbyer" der? Endret 27. mars 2012 av slettet II Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Vurderer nå å kanskje flytte til Tyskland istedenfor, mye pga det er billigere der. Uansett kan noen hjelpe meg med å finne forskjellige utdanningstilbud man har i Tyskland? Tenker nå å studere noe innenfor økonomi, og det som er tilsvarende siviløkonom utdanningen i Norge. Er det et større arbeidsmarked i Tyskland? Vet noen om hvordan man kan lære seg tysk flytende? Det nærmeste jeg kommer er å lære det på skolen, men faren min kan tysk, og søstern min kan det flytende mye pga hun bodde i Berlin i ett år, så hadde det vært en idé å begynne å snakke tysk hjemme? For hvis alt går etter planen så skal jeg bo i et tysktalende land, enten det er Østerrike, Tyskland eller Sveits. Har også tenkt til å lese tyske- nettaviser. Endret 27. mars 2012 av slettet II Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå