Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva avslører EU-kontrollen?


hean

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på jakt etter nye billigbil og har en Passat 1996 på hånden. Har kikket litt på Broom sine sider som sier litt om hva du bør se etter av feil.

 

Link til Broom:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/volkswagen/passat/1993-1996/#empty

 

Nå er det slik at bilen ble EU-godkjent i forrige måned.

 

Av de mulige feilene som nevnes på Broom, hvilke kan jeg gå ut i fra ville blitt avdekket i forbindelse med den EU-kontrollen og hvilke feil nevnt på Broom bør man ikke regne med blir avdekket?

 

Håper noen har litt konkrete svar... gjerne med litt mer informasjon og erfaring.

 

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på hvilket verksted som utfører kontrollen. Noen verksteder avdekker feil på kontrollen som ikke andre gjør. I fjor fikk jeg bilen min godkjent fra et jallaverksted, mens i år hadde jeg bilen inne på NAF og fikk den ikke godkjent. Jeg vet forøvrig at samme mangelen var på bilen i fjor når den var inne.

Lenke til kommentar

EU-kontrollen sjekker sikkerhetsrelaterte greier.

De sjekker ikke om den har rust, medmindre det er rust på farlige steder som gjør at sikkerheten er i fare.

 

Takker for svar, kanskje bedre konkretisere litt og se litt på hver del.

 

Vurderer du å kjøpe en slik bil, bør du imidlertid sjekke endeledd og bærekuler i forstillingen, bremser både foran og bak, rust på bremserør, morkne bremseslanger, hjullagre (særlig bak), fjærbeinslagere foran, dørlåser og oljelekkasje fra motor. På biler med klimaanlegg bør du også kontrollere at dette virker.

 

Punktliste:

  • endeledd og bærekuler i forstillingen
  • bremser både foran og bak
  • rust på bremserør
  • morkne bremseslanger
  • hjullagre
  • fjærbeinslagere foran
  • oljelekkasje fra motor

Har da streket over ting som jeg antar blir sjekket på EU-kontrollen, altså alt med bremser og hjullagre. Bremser er vel temmelig opplagt og hjullagre har jeg hørt så mye tidligere har blitt påpekt på EU-kontroller at jeg antar den er ok. Oljelekkasje klarer jeg å se på selv, ihvertfall se om det er mye lekkasje.

 

Da står vi igjen med Forstilling og Fjærbeinslagere, er dette ting som kan skape plutselig fare hvis det ikke fungerer?

Lenke til kommentar

EU kontrollen sjekker hvor nøye et verksted er.

 

Det var også en måte å si det på :green:

 

Hva de oppdager, og ikke oppdager varierer fra sted til sted.

At en bil er EU-godkjent er ikke det samme som at den er et godt kjøp.

Bremsene kan være nedslitt, og "gode nok" til å bestå inspeksjonen, men likevel behøve utskiftning snarest.

Kontrolløren prøver ikke å spå hvor bra bilen er for fremtiden, bare om den er trygg akkurat nå.

 

Noen kontrollører tar ikke jobben seriøst, og godkjenner hva som helst.

Hvis de overser noe viktig, kan de miste tillatelsen til å godkjenne biler.

Hvis du har godkjent bilen din hos et jallaverksted som senere mistet lisensen, risikerer du at bilen din får innkalling til ny kontroll hos et skikkelig verksted.

 

Det er ikke mye å spare heller. Det koster ca. 450 kroner uansett verksted.

Det er prisen på de reparasjonene som har prisforskjell.

 

Jeg har en eldre bil, men får den alltid godkjent på et seriøst verksted.

Jeg vil ikke bare ha et stempel som sier godkjent. Jeg vil ha en trygg bil.

 

 

Verkstedet vil granske om bilen er miljøvennlig og sikker.

Eldre biler slipper unna med skitten eksos.

Men har du en moderne bil som er produsert i en tid med strengere utslippskrav, er det viktig at den oppfyller disse.

Er bilen levert med katalysator, er det viktig at denne fungerer.

De kobler eksosrøret til en måler som sjekker karbonmonoksid og partikler.

Stryker bilen din, må du fikse motoren selv om den virker, for miljø er viktig.

 

De vil også kontrollere dekkmønster, slark i styringen, bremser, lys (både framme og bak) sprekker/dårlig sikt gjennom frontruten, rust i bærende konstruksjoner som karrosseri osv...

 

Når de sjekker for slark i styringen, tar de rattet fra side til side, og sjekker at hjulet øyeblikkelig svinger fra side til side uten dødgang.

Er det slark, må du bytte styrekuler.

(jeg er ikke mekaniker)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...