si Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Ser du har fått mykje teknisk tilbakemelding her, og det er fint det. Eg er ingen teknikar eigentleg, så eg tenke å tipse litt på komp. Motivet ditt har potensiale, slike grove tau har fin struktur som kan gjere seg flott på foto. Sidan bakgrunnen er ganske uinteressant i dette tilfellet, ville eg gått mykje nærare innpå tauet. Særleg sidan det er sjølve knuten som er motivet i seg sjølv, det er liksom ikkje satt i ein kontekst. Eg trur m.a.o. ikkje du mistar noko innhald/meining i motivet av å kutte vekk det meste av bakgrunnen. Noko anna som kunne ha funka var å prøve det i svartkvitt. Fargane ikkje er så viktige her (etter mitt syn). Eg høyrer ikkje til dei som meiner at alt automatisk blir kunst i svartkvitt altså, men det kan framheve detaljar i tekstur av og til. Eg forstår ideen din med motsol, det kunne sikkert blitt fint det. Du ville nok fått litt varmare fargar då. Men uansett blir mitt hovudtips å "våge" deg litt nærare objektet. Ny linse vil du sikkert ha glede av etter kvart, men utstyret du har er rikeleg til å ta supre bilete. Nokre av bileta eg mer mest nøgd med er tatt med heilt vanvittig crappy utstyr... -si edit: Heile teksten kom to gongar, av ein eller annan grunn... Endret 30. mars 2012 av si Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Skjønner. Saken er at konvensjonelle videokameraer ofte blir valgt bort til fordel for speilrefleks fordi videofunksjonen er blitt utrolig bra etter hvert. Folk som f.eks. Devin Graham (kjent som Devinsupertramp på youtube - en veldig anerkjent natur- og action-sinematograf) bruker utelukkende speilrefleks i arbeidet sitt, og relustatene blir enestående! Det jeg tenkte meg zoom var at det gjerne blir brukt zoom under videoopptaket for å følge en bevegelse osv, mens man gjerne ikke trenger dette når man fotograferer kun ét bilde av en situasjon. Det kommer helt an på når man kan bruke zoom, men i video bør man ofte unngå helt å bruke zoom i én og samme scene, fordi det bryter innlevelsen seeren har opparbeidet seg. I filmbruk brukes det ofte utelukkende kun fastopptikk, og om det brukes zoomlinser så prøver man hvertfall å holde brennvidden lik i samme scene. Devin Graham zoomer omtrent aldri, kan ikke huske at jeg noen gang har sett han gjøre det faktisk. Når man zoomer brytes perspektivet og man komprimerer dybden og dette gir en følelse av at det ser uekte ut. Jeg jobber nesten bare med film og jeg bruker aldri noe annet enn fastopptikk Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Ser du har fått mykje teknisk tilbakemelding her, og det er fint det. Eg er ingen teknikar eigentleg, så eg tenke å tipse litt på komp. Motivet ditt har potensiale, slike grove tau har fin struktur som kan gjere seg flott på foto. Sidan bakgrunnen er ganske uinteressant i dette tilfellet, ville eg gått mykje nærare innpå tauet. Særleg sidan det er sjølve knuten som er motivet i seg sjølv, det er liksom ikkje satt i ein kontekst. Eg trur m.a.o. ikkje du mistar noko innhald/meining i motivet av å kutte vekk det meste av bakgrunnen. Noko anna som kunne ha funka var å prøve det i svartkvitt. Fargane ikkje er så viktige her (etter mitt syn). Eg høyrer ikkje til dei som meiner at alt automatisk blir kunst i svartkvitt altså, men det kan framheve detaljar i tekstur av og til. Eg forstår ideen din med motsol, det kunne sikkert blitt fint det. Du ville nok fått litt varmare fargar då. Men uansett blir mitt hovudtips å "våge" deg litt nærare objektet. Ny linse vil du sikkert ha glede av etter kvart, men utstyret du har er rikeleg til å ta supre bilete. Nokre av bileta eg mer mest nøgd med er tatt med heilt vanvittig crappy utstyr... -si Takker! Jeg skal prøve å få litt mer av knuten i bildet, og mindre bakgrunn. Svart/hvitt var foreslått en gang tidligere her også, så det skal jeg absolutt prøve! Skjønner. Saken er at konvensjonelle videokameraer ofte blir valgt bort til fordel for speilrefleks fordi videofunksjonen er blitt utrolig bra etter hvert. Folk som f.eks. Devin Graham (kjent som Devinsupertramp på youtube - en veldig anerkjent natur- og action-sinematograf) bruker utelukkende speilrefleks i arbeidet sitt, og relustatene blir enestående! Det jeg tenkte meg zoom var at det gjerne blir brukt zoom under videoopptaket for å følge en bevegelse osv, mens man gjerne ikke trenger dette når man fotograferer kun ét bilde av en situasjon. Det kommer helt an på når man kan bruke zoom, men i video bør man ofte unngå helt å bruke zoom i én og samme scene, fordi det bryter innlevelsen seeren har opparbeidet seg. I filmbruk brukes det ofte utelukkende kun fastopptikk, og om det brukes zoomlinser så prøver man hvertfall å holde brennvidden lik i samme scene. Devin Graham zoomer omtrent aldri, kan ikke huske at jeg noen gang har sett han gjøre det faktisk. Når man zoomer brytes perspektivet og man komprimerer dybden og dette gir en følelse av at det ser uekte ut. Jeg jobber nesten bare med film og jeg bruker aldri noe annet enn fastopptikk Det har du absolutt rett i, og Devin var kanskje ikke det beste eksempelet på zoom-bruk, men til blant annet musikkvideo (drum covers blant annet) blir det gjerne brukt zoom bare for effektens skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå