Footy Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Heisann! Da er mitt første år som offisiell boligeier med samboer over og skattepengene har klinget inn ned i postkassen i dokumentasjonsform. Boligen vi har kjøpt eier vi 50/50% og vi har spyttet like mye inn i egenkapital, samt betaling av renter og fradrag er betalt likt. Selve lånet derimot står på mitt navn, men hun er ført opp som 50% eierskap. Jeg har lite snøring i forhold til dette med fradrag på skatt i forhold til lån og bolig, så da spør jeg her. Finnes det en enkel måte å se hvor mye av de pengene jeg kommer til å få tilbake som tilhører henne? Eller trenger dere mer informasjon for å si noe om dette. I så fall... hva? takker for all hjelp og tilbakemelding.. footy Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Det mest ryddige er å rette i både din og din samboers selvangivelse slik at halvparten av boliglånet og halvparten av renteutgiftene på boliglånet står på hver deres selvangivelse. I tillegg bør dere sjekke at selve boligen er registrert med halvparten av ligningsverdien på hver av dere (hvis dere begge er registrert som eiere av boligen bør det være riktig fra ligningskontoret side). Gjør dere det slik vil dere begge få riktig ligning, uten behov for å flytte skattepenger mellom dere. Alternativt; hvis ingen av dere skal betaler formueskatt, så gir renteutgifter 28% fratrekk, slik at du "skylder" samboeren din: renteutgifter dere tilsammen har betalt / 2 * 28 / 100 Endret 26. mars 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå