Gå til innhold

Dumt spørsmål, men...


Aetius

Anbefalte innlegg

...jeg har aldri hatt en P4 før, men skal kjøpe meg en ny PC som skal overklokkes til (rett før) gnistregnet står. :D Tenkte meg en P4C 2.4 eller 2.6 (800 FSB), men begynte å lure: Har jeg forstått det riktig at disse CPUene er låst mht multiplier? Er det noen hovedkort som har BIOS som kan endre på dette, eller må man ha en ES versjon av CPUen for å kunne fikle med multiplier overhodet? Og hvis jeg ikke får endret/låst opp multiplier, hvilken av disse CPUene har best multiplier "fra før" mht overklokking? Bør jeg evt vurdere en P4C 2.8? Tenkte å skaffe meg et ABit IC7(G eller Max3) og RAM i samme klasse.

 

Takker for all hjelp!

 

Are.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...jeg har aldri hatt en P4 før, men skal kjøpe meg en ny PC som skal overklokkes til (rett før) gnistregnet står. :D Tenkte meg en P4C 2.4 eller 2.6 (800 FSB), men begynte å lure: Har jeg forstått det riktig at disse CPUene er låst mht multiplier? Er det noen hovedkort som har BIOS som kan endre på dette, eller må man ha en ES versjon av CPUen for å kunne fikle med multiplier overhodet? Og hvis jeg ikke får endret/låst opp multiplier, hvilken av disse CPUene har best multiplier "fra før" mht overklokking? Bør jeg evt vurdere en P4C 2.8? Tenkte å skaffe meg et ABit IC7(G eller Max3) og RAM i samme klasse.

 

Takker for all hjelp!

 

Are.

 

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar :) elle no sånt :wink:

Lenke til kommentar
Takk skal du ha!

 

Vet du om P4C 2,4 og 2,6 og 2,8 har samme multiplier (12, tror jeg) og bare forskjellig FSB, eller? Hvis ikke, hvilken har MP som egner seg best til overklokking?

 

Aetius

 

Alle disse kjører på 200FSB fra fabrikken, hva som avgjør hastigheten for de er da multiplier. 2,4 kjører på 12x200=2400, 2,6 kjører på 13x200=2600 og 2,8 kjører på 14x200=2800.

Siden vi snakker om ren fsb klokking så sier det vel seg selv hvilken prossesor man burde velge. 2,4C er god til å klokke og koster heller ikke avskrekkende mye. Du når neppe like langt som en 2,8GHz, men du har en mye høyere fsb som teller mer på systemet enn kanskje 100MHz mer. Kjøper du IC7/-G og kombinerer det med god ram

(3500 ram minst) så kan du nok komme et godt stykke. Vil nok tippe at du grovt kommer til 3,2GHz kanskje mer, kanskje ikke dit engang.

 

Håper dette hjalp deg med dit valg.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Så hvis man har f.eks PC4000 ram(500MHz), så må man kjøre fsb på 250 for å komme opp i 500MHz på rammen? Så da er det kanskje best med en 2.4GHz siden den vil komme op i 3GHz på 12x250. Kan det stemme?

 

Det kan stemme det.. men det ikke noe galt med hverken 2.6 eller 2.8Ghz versjonene fordet..

Lenke til kommentar
Det kan stemme det.. men det ikke noe galt med hverken 2.6 eller 2.8Ghz versjonene fordet..

 

Tenkte bare at det kanskje er lettere å få en 2.4GHz til 3GHz(12x250) en en 2.8GHz til 3.5GHz(14x250), uten å måtte bruke vannkjøling eller noe sånt. ganske rar tanke egentlig :lol: , men det må da være en begrensning på hvor langt man kan klokke en northwood?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har blakket meg på nytt kamera, så da ble det et IC7 (demobrukt fra Komplett for kr 920,-) og en Celeron 2.4 GHz. Sær blanding, I know, men grunnene er som følger:

 

1) Hovedkort fra ABit er svært vanskelig å få fatt i i London, der jeg bor. Forhandlerne forteller meg at ABit planlegger å trekke seg fra det europeiske markedet, men det virker da ikke slik på aktiviteten her hjemme.

 

2) Celeron-CPUer er også vanskelig å få fatt i i løsvekt i London, med mindre man vil betale alt for mye for dem, og da forsvinner jo som kjent hele poenget.

 

3) Jeg tenker som så at jeg kan heller bruke nok til å få en funkende maskin i første omgang, og så oppgradere til en P4 masseGHz når Intels varslede prisreduksjoner i oktober og januar endelig er et faktum. I mellomtiden skal jeg kose meg med å skvise livskiten ut av en Celeron. :D

 

Men, og her kommer spørsmålet (endelig), hvor mye er det teoretisk mulig å få ut av en Celeron 2,4GHz? Gjennomsnittet på overclockers.com ser ut til å være 3.4 GHz, noe jeg kan leve med... :smile: Hvor mye har folk her i forumet greid å få denne prosessoren opp i, forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...