ompopo Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Heisann :-) Jeg driver og hjelper til med å få igang en veikro som skal åpne på torsdag. Jeg har ansvaret for det grafiske og nettsiden, men ble spurt om jeg kunne hjelpe til å finne en løsning på WiFi til kundene. Det de ønsker er å sette opp et trådløst nettverk kundene kan koble seg til (koden vil stå på kvitteringen) når de venter på maten/spiser (enkel surfing/aviser/e-post/o.l.). Koden skal skiftes ukentlig. De ønsker at nettet skal ha en grense på hastigheten pr. tilkobling slik at ingen av gjestene plutselig sitter og bruker alt og ødelegger for resten (f.eks. Ved nedlastning av store filer/streaming). De ønsker også å blokkere bittorrentsider (f.eks. ThePirateBay, o.l.) og lignende ulovlige sider, det kan kundene gjøre hjemme. Det jeg lurer på er hvordan dette kan gjøres mest effektivt og enkelt? Jeg kommer til å ha ansvaret, men det må være mulig for andre (sjefen) å kunne skifte passord, resten vil de jeg skal ta. Må innrømme at jeg er uvitende om hva som finnes av både routere/software så all hjelp er bra hjelp. Om noen kan fortelle hva jeg trenger å skaffe/eventuelt hvor jeg kan lese meg til det og kanskje nevne noen "feller" jeg kan unngå takker jeg for det :-) Om det trengs mer info er det bare å si ifra. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Du kan i utgangspunktet bruk en hvilken som helst router med wlan og båndbreddekontroll. Vil du ha hotspot-funksjonalitet bør du kikke på Mikrotik - enten RB751G, RB433G med wlankort, eller RB493G med wlankort. Etter at jeg oppdaget mikrotik har jeg ikke brukt noe annet. Slik er det for de fleste som har prøvd MT - produktene er for billig og bra til at det er noe poeng å vurdere annet. De overgår alle andre produsenter i funksjonalitet, driftsikkerhet og pris. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Når det gjelder å stenge sider ( evt. ha visse sider du kan koble til ) og skifte passord ukentlig kan vel de fleste routere. Det med å sette en grense på hvor mye en kan bruke for du søke på google. Skal gjøre det for deg nå 30 sec med googleing: Jeg fant, jeg fant! http://www.antamediabandwidth.com/ Endret 2. april 2012 av SLi Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Kanskje litt upraktisk å installere det programmet på alle PC'ne som besøker kroa? Jeg vil påstå at det er bedre å ha båndbredde- og tilgangskontroll i routeren. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Kanskje litt upraktisk å installere det programmet på alle PC'ne som besøker kroa? Jeg vil påstå at det er bedre å ha båndbredde- og tilgangskontroll i routeren. Dette progammet styrer internet på alle PCene på nettet fra en PC. Endret 2. april 2012 av SLi Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det gjør det ikke mindre klønete å installere på alle besøkendes pc'r. Mener du kassabetjeningen skal gå rundt og passe på at alle har husket å installere programmet slik at betjeningen kan administrere pc'ne deres? Programmet hadde vært nyttig om kro hadde tilbudt kundene å låne pc mens de spiser. Men om det hadde vært målet for tråden, ville antagelig enda mer restriktive løsninger vært å foretrekke. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det gjør det ikke mindre klønete å installere på alle besøkendes pc'r. Mener du kassabetjeningen skal gå rundt og passe på at alle har husket å installere programmet slik at betjeningen kan administrere pc'ne deres? Programmet hadde vært nyttig om kro hadde tilbudt kundene å låne pc mens de spiser. Men om det hadde vært målet for tråden, ville antagelig enda mer restriktive løsninger vært å foretrekke. Tror ikke du skjønner. Den kobler seg opp mot routeren og finner alle som er koblet til nettet, så kan du sette en grense på hvor mange Mbit/s alle PCene som kobler seg på nettet skal få. Du trenger ikke å instalere noen ting på andres PCer. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Ja, du har rett. Litt. Hvis du vil bruke pc'n som router, gjør den at du får litt flere routerfunksjoner enn det som ligger standard i windows. Den tar utgangspunkt i et konsept som egentlig er den absolutte nødløsning og gjør den litt bedre, til nesten dobbel pris av hva du kunne fått et meget bra produkt for - hvis vi antar at man bruker en pc man likevel har stående. Og når man snakker om å ta i bruk pc'r man likevel har stående, så er det enten fordi man ikke bruker den til noe annet (da ville man fått mye bedre løsning ved å installere PFsense, som er gratis) eller fordi man vil legge en funksjon til på en pc man bruker til f.eks. kassasystemet (da sier man egentlig, velkommen kjære gjester - test gjerne ut om kassasystemet vårt har sikkerhetshull). Den kobler seg absolutt ikke til noen router for å styre noe som helst, slik du ser ut til å tro. Den styrer kun pc'n den er installert på, og du KAN (men burde helst ikke) bruke den pc'n som router. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg har brukt forgjengeren til denne fra Zyxel før: http://www.zyxel.com/no/no/products_services/n4100_vsg_1200_v2.shtml?t=p Tar du med den lille printeren i tillegg, har du en enkel hotspot løsning der du kan velge om du vil printe ut koder eller om du vil redirecte alle besøkende (for evt ta betaling). Latterlig enkelt å sette opp og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå