Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Norsk Eksamen 2011 (Ord, ord, ord)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har en norsk tentamen i morgen som er faktisk Eksamen 2011.

Jeg har valgt spørsmålet som er : Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.

så Jeg trenger alt mulig hjelp, forslag, noveller som handler om Ytringsfrihet og diktatur??

samme oppgave her ass.. 4 sider :S

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en norsk tentamen i morgen som er faktisk Eksamen 2011.

Jeg har valgt spørsmålet som er : Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.

så Jeg trenger alt mulig hjelp, forslag, noveller som handler om Ytringsfrihet og diktatur??

samme oppgave her ass.. 4 sider :S

Syns du at det er lett?

Lenke til kommentar

Når du skal skrive en skjønnlitterær tekst, så er det vanskelig for oss å hjelpe, siden skjønnlitteratur kommer fra forfatterens fantasi. I dette tilfellet, DIN fantasi.

Definisjonen av ytringsfrihet er det å kunne si sine meninger uten at myndigheter eller andre personer kan blande seg inn.

Se for deg en verden der man IKKE har ytringsfrihet. Der aviser ikke kan skrive om hva de vil, fordi myndighetene må godkjenne alt først. Der du ikke kan skrive på et forum som det her, fordi dette forumet eksisterer faktisk fordi vi har ytringsfrihet i Norge. Klarer du å bygge videre på dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når du skal skrive en skjønnlitterær tekst, så er det vanskelig for oss å hjelpe, siden skjønnlitteratur kommer fra forfatterens fantasi. I dette tilfellet, DIN fantasi.

Definisjonen av ytringsfrihet er det å kunne si sine meninger uten at myndigheter eller andre personer kan blande seg inn.

Se for deg en verden der man IKKE har ytringsfrihet. Der aviser ikke kan skrive om hva de vil, fordi myndighetene må godkjenne alt først. Der du ikke kan skrive på et forum som det her, fordi dette forumet eksisterer faktisk fordi vi har ytringsfrihet i Norge. Klarer du å bygge videre på dette?

Ja det var faktisk god inspirasjon :) men kan du prøve å lage en innledning. bare noen setninger?

Lenke til kommentar

stemmer nok det, ehm, det var da den jeg fikk 4 på, fantasien min er kanskje ikke 100% god.

lykke til, vil slenge på pass på å/og, da/når, hvem/hvilke.

viktig med varierende historie, ikke en raport som sier så skjedde, så skjedde, så skjedde... men varier på når han gjorde, når de etc.

pass også på vinkelen på historien, starter du i førsteperson, slutter du førsteperson, du kan endre vinkel, men da må du bytte kapittel/gjøre et skille.

ellers bruk tiden godt, du har hele dagen av en grunn,

skriv tankekart eller noe, så en grovskisse, deretter skriver du selve historien, og samme hvor kjeblig det er, gå over etter leifer, pass på stor forbokstav, punktum, kommaer osv.

Lenke til kommentar

Ok folkens! Takk for hjelpen! men kan noen hjelpe meg med den Nynorskeksamen - sakprosa..

Spøesmålet: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.

Jeg har tiltak i nynorsk så jeg skal skrive i Bokmål...

Jeg trenger faktisk fakta, som r på bokmål ;)

Takk for alle hjelpsomme svar :)

Endret av Omar1995
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...