Gå til innhold

[Løst] Anngående kjøp av RAM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hovedkortet du har er ett LGA 1366 sokkel kort. LGA 1366 er kjent for sin 3 kanals minne design. For å få utnyttet dette bør du gå for 3 eller 6 minne brikker. Det settet du ha linket er ett sett som passer bedre på LGA 1155 (dobbelt kanal) eller LGA 2011 (Quad kanal).

Ikke noe i veien for å bruke ett slik sett men du bør enten bruke bare 3 brikker eller skaffe 2 identiske brikker (totalt 6) for å få max effekt.

Bør også sjekke med fabrikantens QVL angående minne til hovedkort

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Hva mener du med å sjekke fabrikantens QVL? er ikkje særlig god innenfor dette.

Så det vil si at eg kan bruke det settet med 4 brikker men eg vil ikkje få full unyttelse av det?

Og mener å huske at de RAM-brikken eg bruker nå er 1333MHz. De som eg linket er 1600MHz. Dette er ikke noe problem?

Endret av haxxor508
Lenke til kommentar

ett sett med 3 brikker vil passe, samme med 6 brikker

hvis du bruker 1, 2, 4 eller 5 brikker vil de ikke kunne utnytte de

QVL står for Qualified Vendors List, sjekk nettsiden til produsenten av hovedkortet, der vil det stå om hovedkortet kan bruke de RAM brikkene

Lenke til kommentar

Så det vil si at eg kan bruke det settet med 4 brikker men eg vil ikkje få full unyttelse av det?

Og mener å huske at de RAM-brikken eg bruker nå er 1333MHz. De som eg linket er 1600MHz. Dette er ikke noe problem?

For å ta det litt på en annen måte . Tenk deg at du har en bil med 3 sylindret motor. Så skal du overhale motoren. Du får kjøpt ett sett med 4 stempler. Men siden du har en tre sylindret motor blir det ett stempel til overs.

Litt dårlig analogi men var det beste jeg kunne komme på i farten

Som olestokk påpeker QVL står for Qualified VEndor list eller på godt norsk godkjent fabrikant liste.

om du kjører 1600 mhz ram på 1333 eller 1066 mhz har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke disse sammen med RAM du har fra før og ny RAM er på 1600 Mhz og gammel RAM er på 1333 Mhz vil Maks hastighet uasett ikke bli mer enn 1333 Mhz

Kan nevne at jeg selv har 3x 2 GB 1600Mhz i min pc som kjører på 1066 Mhz pga stabilitets problemer

Lenke til kommentar

eventuelt 1 eller 2 slike sett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619278 kommer litt an på hvor mye ram du vil ha og om dem er på listen til hk.

Rimelig sikker på at det skal fungere på ditt hovedkort siden det er ett 3 kanals minne sett. og om det IKKE skulle virke går det nå ann å bytte til noe annet. (Aldri hatt behov for å sende noe tilbake selv. Men en gang må vel være den første.

Lenke til kommentar

Då er RAM brikkene installert og alt funker som det skal.

Takker for hjelpen folkens! :)

Er det mulig at eg kjører desse 3 nye brikkene, i lag med dei 3 andre eg hadde fra før?

Specs på gamle:OCZ Gold OCZ3G1866LV6GK 6GB DDR3 3X2G DDR3-1866 PC3-15000 CL10-10-10-28

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...