MBarne Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Har tenkt å kjøpe meg en ny printer, men er usikker på hva jeg skal gå for. Tenkte først på fargelaser, da den varer mye lenger og blir billigere i lengden, men ble litt usikker etter å ha lest noen tester. Er det slik at viss jeg ønsker god bildekvalitet bør jeg gå for en med blekk? Jeg skriver for det meste ut tekst, men det hender jo at det følger med noen bilder her, men trenger jo ikke være av beste kvalitet. Noen med erfaring som kan gi meg noen tips? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hvis du skal skrive ut såkalte word-dokumenter med tilhørende bilder så holder det lenge med laser, og faktisk så er laser bedre på bilder når det gjelder print på vanlige ark. Men skal du skrive ut foto av høy kvalitet på skikkelig fotoark så er det nok blekk som gjelder. Så ut fra hva du skriver ville jeg utvilsomt valgt laser, da det høres ut som om du skal bruke den til å skrive ut dokumenter med bilder som en slags illustrasjon. På vanlig papir vil laseren gi fra seg bedre bilder. EDIT: Dessutne så finnes det velheller ikke flust med fotopapir til laser heller. Vertfall ikke som er lett tilgjengelig. De "fotopapirene" jeg har sett til laser er nermest vanlige papirark med blankere overflate. Endret 26. mars 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Hvis du skal skrive ut såkalte word-dokumenter med tilhørende bilder så holder det lenge med laser, og faktisk så er laser bedre på bilder når det gjelder print på vanlige ark. Men skal du skrive ut foto av høy kvalitet på skikkelig fotoark så er det nok blekk som gjelder. Så ut fra hva du skriver ville jeg utvilsomt valgt laser, da det høres ut som om du skal bruke den til å skrive ut dokumenter med bilder som en slags illustrasjon. På vanlig papir vil laseren gi fra seg bedre bilder. EDIT: Dessutne så finnes det velheller ikke flust med fotopapir til laser heller. Vertfall ikke som er lett tilgjengelig. De "fotopapirene" jeg har sett til laser er nermest vanlige papirark med blankere overflate. Takk for svar. Det er snakk om word dokumenter som du sier, så da går jeg for en laser. Hva tror du om denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601079#info Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 eller denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593437 Hva vil det egentlig si at printeren har LED farge? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 En ting skal du vite: I hovedsak kan man si at jo billigere en laserskriver er i innkjøp, jo dyrere er den i drift. Sammtidig så trenger man ikke å kjøpe en laserskriver til flerfoldelige tusen bare for å skrive ut noen worddokumenter i ny og ne, så bruk og lommebok må stå litt i stil her. Sjekk hva nye tonere koster. Det vil muligens lønne seg for deg å bytte ut hele skriveren og bruke de medfølgende tonerene kontra det å kjøpe nye tonere. Koster fort 500,- pr. kassett og du trenger fire av dem. Sort/Magenta/Cyan/Yellow På jobben har vi en Develop 280+ til rundt 70.000,- og denne skriver vi ut uendelige mengder kataloger og brosjyrer som blir stiftet og brettet i maskinen. Det er helt utrolig hvor mye vi kan skrive ut på denne før tonerene går tomme. Vi hadde en OKI 3200 laserskriver til rundt 4.000,- før vi kjøpte denne og på tre år så har vi faktisk tjent inn tonerkostnadene ved kjøp av Develop 280+ til rundt 70.000,- Nå sier jeg ikke at du skal kjøpe deg en Develop 280+ for det hadde jo vert idioti til hjemmebruk, men var bare for å statuere ett eksempel. Hvor mange sider sån ca. skriver du ut pr. uke/mnd/år? Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hva vil det egentlig si at printeren har LED farge? Det er en lignnde teknologi til laser, men de bruker lysdioder i stedenfor lasere. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Det er en lignnde teknologi til laser, men de bruker lysdioder i stedenfor lasere. Og det positive med dette er mindre strømforbruk og lengre levetid eller noe sånt? En ting skal du vite: I hovedsak kan man si at jo billigere en laserskriver er i innkjøp, jo dyrere er den i drift. Sammtidig så trenger man ikke å kjøpe en laserskriver til flerfoldelige tusen bare for å skrive ut noen worddokumenter i ny og ne, så bruk og lommebok må stå litt i stil her. Hvor mange sider sån ca. skriver du ut pr. uke/mnd/år? Jeg får dem til halv pris på ebay, med frakt (600kr, inkluderer alle 4 tonene). Kan altså kjøpe 8 toner før jeg når prisen på skriveren. Det variere enormt hvor mye jeg skriver ut, men akkurat nå trenger jeg å skrive ut ca 1500 sider med skoledokumenter som jeg skal ha med på eksamen, som jeg bruker under forberedelses-delen. Ellers skriver jeg vel ut kanskje mellom 50-300 sider pr måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå