enurweb Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Heisann! Samboeren og jeg kjøpte ny leilighet i 4 mannsbolig som stod ferdig april 2011. Ser nå i selvangivelsen min at noen opplysninger som eierandel, gnr og brn er utfyllt fra skatteetaten. Dog mangler ting som byggeår, p-rom og markedsverdi. Man kan også hukke av for at man kan dokumentere høy likningsverdi i forhold til markedsverdi. Hva gjør jeg og samboeren her? Skal dette fylles ut i år i det hele tatt ettersom om vi flyttet inn i april? Evt. vil denne posten få utslag på de pengene jeg (heldigvis) har tilgode? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Det skal beregnes en ligningsverdi av dette, og den inngår i deres formue. Det skal tas med på ligningen for 2011 siden du eide boligen per 31.12.2011. Du finner svar på noen vanlige spørsmål om ligning av bolig her. Markedsverdi er hvor mye du ville fått solgt boligen for. Normalt dokumenteres dette ved takst fra takstmann eller lignende. Denne posten inngår i din formue, og hvis formuen overstiger gjelden med mer enn ~750k vil du måtte betale formuesskatt. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Det skal beregnes en ligningsverdi av dette, og den inngår i deres formue. Det skal tas med på ligningen for 2011 siden du eide boligen per 31.12.2011. Du finner svar på noen vanlige spørsmål om ligning av bolig her. Markedsverdi er hvor mye du ville fått solgt boligen for. Normalt dokumenteres dette ved takst fra takstmann eller lignende. Denne posten inngår i din formue, og hvis formuen overstiger gjelden med mer enn ~750k vil du måtte betale formuesskatt. Takker masse for svar! Så jeg skal selv rundt å måle? Om jeg forstår det riktig kan jeg bruke den kalkulatoren til å estimere verdien av leiligheten... Eller småhus blir det vel i og med at det er en 4-mannsbolig? Å betale en takstmann blir jo litt drøyt for å kunne rapportere inn tall. Blir som en tilleggsskatt! Så om vi har 2 millioner i lån tilsammen meg og samboer og kalkulatoren til skatteetaten sier 2,8 millioner i markedsverdi så bikker det over i formueskatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Nei. Ligningsverdien skal ikke overstige 30 % av markedsverdi så lenge det er primærboligen deres. Så hvis den er verdt 2,8 mill i markedsverdi skal ikke ligningsverdien overstige 0,84 mill. Du må selv rundt og måle ja. Dette gjorde alle Norges huseiere for noen år tilbake. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Aha så jeg oppgir ikke mer enn 30% Men vent nå litt! Kommunen hadde nettopp noen karer som vandret rundt i nabolaget (nytt boligfelt) og tok takster. Noen dager gikk og i postkassen dumpet et brev om brev om "eiendomsskatt 2012 - melding om takst og skatt" Er det denne som jeg kanskje skal bruke til å plotte inn info? Ble litt missvisende siden det stor eiendomsskatt liksom. Da må jeg i såfall bare rundt å måle rom. Står 3 punkter i det eiendomsskatt brevet som er relevante tror jeg. 1. Nemndas vurdering: ca. 1,5 million 2. Takst: 600.000 3. Eiendomsskatt for 2012: 3800 Fylles jeg da inn 600.000 på selvangivelsen? Eller det vil si siden jeg og samboer eier 50% hver blir det vel bare 300.000 på hennes og min? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Jeg vil anta at kommunens takst er foreløpig, fordi kommunen skal bruke ligningsverdien som Skatteetaten fastsetter ved ligningen, jfr. eigedomsskattelova § 8 første ledd. Det koster deg noen få kalorier å finne ut antall kvadratmeter oppholdsrom/boareal leiligheten har. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Det er greit nok med kaloriene men det er litt forvirring ute å går og det er der jeg prøver å komme frem til noen svar. Det er jo tross alt valgfritt å svare i trådene? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 For de som lurer så var ikke dette så vanskelig etter 2 timer i kø med Skatteetaten. Man bare leter opp post 4.3.2 via Altinn i selvangivelsen og fyller ut P-rom, byggeår osv. Der inne får man beregnet markedsverdi/likningsverdien på bolig/leiligheten automatisk og fyller dette så inn i post 4.3.2. Det var DET jeg lurte på i utgangspunktet når jeg startet denne tråden hvordan i huleste jeg skulle vite likningverdien av leilighten min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå