Gå til innhold

Ryggsekk til speilrefleks på fjellet?

Anbefalte innlegg

Hei alle entusiaster!

Tenker å dra på fjellet i påske og å knipse en del bilde. Har før bare brukt en bag som har fungerte bra. Men syns det er litt plagsomt å ha på seg bag mens man går på ski oppover på fjellet.

Har med seg maks 2 objektiver og vil helst ha litt rom til litt mat og drikke også! Noen bra sekk til anbefaling?

Takk for svar!

Hilsen

Erick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne: Lowepro Fastpack-350. Behagelig å bære plass til DSLR inkl objektiv + 4 ekstra (evt blits etc.) i nedre rom. øvre rom har plass til litt klær evt annet utstyr. inn mot ryggen er det plass til en laptop eller en bok e.l. Ulemper med sekken er at det ikke er stativfeste eller regntrekk.

Lenke til kommentar

Lowepro hadde tidigere Rover serien for turbruk.

Der er det plass til kamerautstyr nederst, og turutstyr øverst.

De har solide reimer og hoftebelte hvis man laster dem tungt, og regntrekk hvis det er vått ute.

Her er en link til en forhandler.

Endret av Hårek
Slettet 'salgsannonse'. Kjøp og salg er ikke tillatt på forum.
Lenke til kommentar

Den så jo interessant ut - er det mulig å ta av magebeltet?

Og hvor mye fotoutstyr får du med?

Enig der, synd jeg for ikke så lenge siden kjøpte en ny sekk, hvis ikke kunne det ha vært en sterk kandidat.

Han i videoen burde få seg et videostativ :)

Lenke til kommentar

Vanguard Skyborne 45 er jeg veldig fornøyd med passer bra og ha med både drikke pluss litt anet i topp rommet.

Den så jo interessant ut - er det mulig å ta av magebeltet?

Og hvor mye fotoutstyr får du med?

Canon 7D med 70x200 + et par tillegs objektiver pg blits + stativ

massse plass.

Er i tillegg plass til en 12tommer bærbar mulig 13tommer

2-3 flasker av størelse 1/2 litere pluss litt mat med mer

Magebelte sitter fast

pris ca 1300 kr hoss en av butikk kjedene som ikke er i nettregistret her

Endret av skrim
Lenke til kommentar

Jeg har lenge lett etter en god ryggsekk som også er egnet til fotoutstyr, eller en fotosekk som også er en god ryggsekk. Jeg var og så på Lowes Photo Sport AW hos Japan Photo for en stund siden og den største av de er fortsatt et alternativ, men bæreremmene virket litt spede så du bør nok ikke ha alt for mye i en slik. Den var imidlertid lett til å være en fotosekk.

Generelt synes jeg at fotosekker er ganske tunge til turbruk, mange veier over to kilo før du putter noe i den mens en tursekk av bra kvalitet kan veie halvparten eller ned i en fjerdedel. Er det først og fremst en fotosekk du er på jakt etter er den ekstra vekten som i stor grad skyldes polstring og ekstra åpninger absolutt noe du bør ha.

Er du derimot på jakt etter en sekk som først og fremst skal være god å bære og kameraet bare skal være med i tilfelle det dukker opp noe morsomt vil jeg anbefale en god tursekk i steden. De gir god bærekomfort og er vesentlig lettere. Er det noe du har nok av på tur er det ekstra klær å polstre rundt kameraet med. Det vil ligge minst like godt som i en fotosekk, men ikke være like raskt tilgjengelig.

Personlig bruker jeg i øyeblikket et par Berganssekker (ingen av dem selges lenger) fordi de har stor lokklommer. Den største har plass til et entry level speilrefelks med en normalzoom i lokklommen. Den minste holder et superzoomkamera, i begge tilfeller polstret med en sittepute.

Et siste punkt er mer et spørsmål. Etter å ha sjekket diverse kombisekker har jeg kun funnet modeller med kamerarommet i bunnen. Faller jeg (bakover) på ski (eller til fots) er ikke det noen ideell posisjon for kameraet, og en av grunnene til at jeg bruker vanlig tursekk med kameraet på toppen. Noen som har sett en fotosekk med fotorommet på toppen og "ekstrautstyrsrommet" i bunnen?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har man allerede en vanlig ryggsekk man er fornøyd med er det lett å få tak i fotokamera-polstring på eBay.

Utstyret er kanskje ikke så lett å få tak på som i en dedikert kamerasekk, men det blir like godt beskyttet.

Enig med deg. Ville vurdert muligheten til å bruke en vanlig tursekk du allerede er fornøyd med først.

Din bruk ligner på min, og jeg har faktisk ikke klart å finne noen god fotosekk med plass til så mye annet enn fotoutstyr. Jeg endte opp med å kjøpe polstrede "objektivposer" fra Thinktank og et enkelt Crumpler-neopren-trekk til kameraet for å legge deg i en vanlig dagstursekk. Kameraet vil jeg ofte ha ute/bruke, og da er det litt ubehagelig å gå med en fotosekk som er tom i bunnen og overfyllt øverst, slik som min gamle LowePro var. Beskyttelsen mot støt er nok ikke alltid like god, men da får jeg både jakke, vannflaske og annet småting i sekken.

Har sjeldent med meg mer enn to objektiver, men skal man bære på en tyngre zoom/tele så vil nok en dedikert fotosekk være behageligere på ryggen. I tillegg kan også "tilgangen" til utstyret være litt lettere om det er en direkte glidelås.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei alle entusiaster!

Tenker å dra på fjellet i påske og å knipse en del bilde. Har før bare brukt en bag som har fungerte bra. Men syns det er litt plagsomt å ha på seg bag mens man går på ski oppover på fjellet.

Har med seg maks 2 objektiver og vil helst ha litt rom til litt mat og drikke også! Noen bra sekk til anbefaling?

Takk for svar!

Hilsen

Erick

Har sjølv Lowepro flipside 200. Fin til fjellbruk. Tåle vestlandsvær utmerket.

Lenke til kommentar

Et siste punkt er mer et spørsmål. Etter å ha sjekket diverse kombisekker har jeg kun funnet modeller med kamerarommet i bunnen. Faller jeg (bakover) på ski (eller til fots) er ikke det noen ideell posisjon for kameraet, og en av grunnene til at jeg bruker vanlig tursekk med kameraet på toppen. Noen som har sett en fotosekk med fotorommet på toppen og "ekstrautstyrsrommet" i bunnen?

Jeg er også på utkikk etter kamerasekk, men dette er noe jeg også har merket meg og er skeptisk til. Både ved fall, og om man "glemmer" seg og tar av seg sekken og setter den litt hardt ned på bakken, er jo utstyret utsatt.

I tillegg er det barnelærdom at det tyngste utstyret bør ligge øverst i sekken...

Det er jo greit med en dedikert kamerasekk på korte turer, men man får jo knapt plass til matpakken i disse..... :)

Endret av TigerJack
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg er det barnelærdom at det tyngste utstyret bør ligge øverst i sekken...

Jeg har en Lowes Photo Sport 200 AW som jeg er rimelig fornøyd med. Kjøpte i sommer og plass til hus (mFT) med objektiv + en ekstra linse i fotodelen. Utsyret er i bunnen som jeg fortsatt synes er lit negativt, men sekken er i hvert fall ganske lett og har regntrekk som kan dras over ved behov. Fin på sommer og korte turer, litt liten plass til turutstyr på vinteren og/eller litt lenger turer. Ser imidlertid at Lowe har lansert to nye interessante modeller som allerede er i salg i USA og skal komme til Norge før jul (da Phot Sport 200 var nye tok det mye lenger tid enn først angitt).

Modellene heter Lowepro Rover Pro 45L AW og Lowepro Rover Pro 35L AW og har større kapasitet og er mer gode tursekker enn Photo Sport 200 AW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...