muffi10 Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Vet dere om noen som kjempet for friheten? Slike som Nelson Mandela? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hva med Mahatma Gandhi, Indira Gandhi, Dalai Lama, Andrej Sakharov? Lech Walesa og Vaclav Havel ble først arrestert flere ganger i sine hjemland, men ble senere valgt til presidenter. Her er en liste over revolusjonære. Det innebærer som oftest mer voldelige revolusjoner, antar jeg. http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Revolutionaries_by_nationality Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Vel, du finner sikkert en del fra 2. verdenskrig. Kompani Linge, som bestod av blant annet Max Manus vil jeg så absolutt si kjempet for frihet. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Martin Luther King, Jr. fortjener noen ord. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Utlandske: Willam Wallace Spartacus Norske: Olav den hellige Johannes Klingenberg Sejersted Endret 30. mars 2012 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Kan du forklare hvordan Olav den hellige kjempet for frihet? 3 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Leonidas, konge av Sparta. Her er en link til første delen av en bra dokumentar: http://www.youtube.com/watch?v=Sj810hUDVUQ Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Kommunisten Nelson Mandela? Tuller du? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Kan du forklare hvordan Olav den hellige kjempet for frihet? Ikke akkurat mot religionsfrihet nei men han kjempet imot overherredømmet til Danmark. Noe han også klarte å bekjempe. Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Rosa Parks? Enda en kommunist? http://www.rense.com/general68/rosa.htm Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Thore Hund, mannen som ledet bondehæren som bekjempet Olav den Hellige og bidro til at Hålogaland forble fritt en liten stund lengre. Lenin, som kjempet mot den russiske tsarens tyrrani. Man bør også nevne Malcom X som alt for ofte blir utelatt fra historien om borgerrettighetsbevegelsen i USA. I Norsk kontekst bør man også nevne Osvald gruppe som var den mest aktive motsstandsgruppa under andre verdenskrig. Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jeg glemte visst godguten Karl Marx. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Kommunisten Nelson Mandela? Tuller du? Han trodde tror jeg at han kjemper for frihet. Alle forstår frihet på egen måte og har egne helter. Hva er frihet for deg? Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Kommunisten Nelson Mandela? Tuller du? Han trodde tror jeg at han kjemper for frihet. Alle forstår frihet på egen måte og har egne helter. Hva er frihet for deg? Jeg er ikke begrepsrelativist, så det kan jeg ikke svare på. Men i alle fall ikke den "friheten" man ser i dagens Afrika, hvor hvite blir myrdet hver dag simpelthen fordi de er hvite. 2 Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg er ikke begrepsrelativist, så det kan jeg ikke svare på. Men i alle fall ikke den "friheten" man ser i dagens Afrika, hvor hvite blir myrdet hver dag simpelthen fordi de er hvite. Skal si ærlig at jeg heller er ikke flink til å forklare begreper. Men tror at det er mye snakk om frihet i verden, men det er langt til at det blir frihet i verden i virkelighet. Jeg tror at det er først og fremst viktig å lære å respektere andres frihet, liv og rettigheter. For min del ser et ut at mange folk ønsker frihet bare for seg selv. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg ville forsøkt å være litt original og styrt unna "klassikerne" som Martin Luther King eller Ghandi. I forhold til å få en god karakter er det også en fordel at læreren ikke kan altfor mye om personen, slik at det ikke merkes om du utelater noe viktig. Angående Spartacus så kjempet han for sin egen og sine følgesvenners frihet, men ikke imot slaveri som institusjon. Så snart Spartacus og co. var fri begynte de å ta sine egne slaver. Jeg vet ikke om han kan kalles en tradisjonell frihetskjemper. Ikke akkurat mot religionsfrihet nei men han kjempet imot overherredømmet til Danmark. Noe han også klarte å bekjempe. Viktig å huske på at nasjonalfølelse er et moderne fenomen og at Olav kun kjempet mot dansk herredømme i Norge fordi det kom i konflikt med hans eget. Hovedfienden til Olav var allikevel norske bønder som ikke ville underkaste seg; bygder ble brent, folk drept og hedenske kultsteder ødelagt. Norske bønder underkastet seg med vilje dansk overherredømme for å bli kvitt ham, og grunnen til at han hadde så mange imot seg på Stiklestad var fordi ingen ville ha faenskapet tilbake. Danskene klarte riktignok å gjøre seg upopulære ganske raskt, men det er en annen historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå