AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 ugh, enda en søvnløs natt, tullete døgnrytme er kjipe greier. Den siste måneden så har jeg slitt med døgnrytmen, men uansett hvor hardt jeg prøver på å legge meg i 11-12 tiden så ender det opp med at jeg ikke sovner før 4-5 tiden uansett hvor trøtt jeg er, og når jeg endelig sovner så raser jeg gjennom mareritt, lucid dreams og alt mulig annet tull, drømmer så mye at når jeg våkner så er kroppen uthvilt mens hodet føles som om jeg har sittet å løst sudoku i en uke i strekk. Prøver å komme meg opp i rundt 9-10 tiden på morgenen men er sjelden det skjer, selv om jeg klarer å sovne i normal tid så sover jeg lett 12+ timer og sover gjennom alt slags støy inkl. vekkeklokka (såfremt jeg ikke slår den av i søvne/halvsøvne) Er student og driver for tiden og jobber med en bacheloroppgave og med en deadline som sniker seg innpå meg så går det med mye tenking på den og skal innrømme at jeg er litt småstressa. tenkte at søvnvanskene, i alle fall behovet for å sove mye var kostholdsrelatert så jeg har i de siste to ukene troppet ned på søppel som studenter gjerne hiver i seg for å fylle buken og spist mye kjøtt og grønt, men til ingen nytte. her hvor jeg oppholder meg så er også våren på inntog og med det så slår også pollenallergien inn så jeg passer på å ta zyrtec slik at jeg ikke er et vrak på dagtid. kan også legge til at jeg er en mann/gutt på 22 år. er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan bedre nattesøvnen og eventuelt om dette er stressrelatert eller andre faktorer. og hvordan jeg kan komme meg ned på et normalt nivå timer med søvn? en voksen mann skal da faen ikke sove som en stein 12+ timer i døgnet! Anonym poster: 4883f97ed4bd0d70bb0ede77438402f5 Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Har hatt det akkurat som deg i flere år nå. Eneste jeg har funnet ut som funker er å skaffe en så kraftig vekkerklokke at jeg bokstavelig talt står i senga og lurer på når bombene kommer. Den må forresten også stå så langt unna at du må ut av senga for å slå den av. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg har det ganske likt som deg, bortsett fra at mitt kommer og går i perioder. Det verste er at jeg har, hva skal man kalle det, tenke-drømmer ? Kroppen er slått av, men tankene farer igjennom hodet. Nylig ved en tilfeldighet snublet jeg over en artikkel om hvordan kroppen fungerer i forhold til lys. En ting som hjelper veldig for meg er å holde seg vekke fra tv, data, mobil etc. 1 time før du skal legge deg. Dette pga det er et blålig skjær i dataer og mobiler (samt på tv ettersom hva du ser på) som hemmer kroppen sin produksjon av et stoff (hemoglobin??) som sier at den skal sove, med andre ord: dagslys! Setter du deg inne på rommet, tenn et stearinlys (dette har rødlig skjær, noe som øker produksjonen av det stoffet (hemoglobin somethin somethin..) pga det minner om solnedgang), les en avis, en bok eller ta en håndjager, trekk pusten dypt... Whatever suits you most... For meg har dette ihverfall virket STRÅLENDE når jeg først går inn for det. Uheldigvis faller jeg utav tralten ofte.... Edit: Det er vel ikke så farlig å ha søvnproblemer at vi trenger være anonyme om det? Endret 26. mars 2012 av Corey Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Stress, stress og atter stress. Har hatt det akkurat sånn selv. Ruller rundt i senga, bråvåkner og hiver etter pusten, og drømmer helt absurde ting. Du må koble av på et vis. Endret 26. mars 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Takk for tips, skal prøve meg på å slå av pcen en stund før jeg legger meg og heller lese noe tørr fagliteratur. Edit: Det er vel ikke så farlig å ha søvnproblemer at vi trenger være anonyme om det? Neida, er egentlig ikke det men har mange venner som også henger her inne og om det blir for ille så er det bedre å fortelle det i person enn å lese om det på et forum. Anonym poster: 4883f97ed4bd0d70bb0ede77438402f5 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Sikkert lurt å få brent noen stresshormoner og å justere lys og aktivitetsnivå før du legger deg. Stresshormoner kan du begrense ved f.eks god sosial kontakt, trening og dyp og rolig pusting. Ser også det er en del som sverger til å ta seg seg kjapp en før de legger seg. Det frigjør en rekke stoffer, og bl.a oxytocin har en antistress effekt. Så lenge du planlegger godt og prioriterer bra så reduserer du også stresset. Skippertakmetoden fungerer den også, men den koster alltid mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå