Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Det kom i 2010 nye regler om at søknad må sendes inn før man idet heletatt kan begynne rivningen av baderom hvis det skal renoveres. Etter relativt kort tid ble det diskusjon om de nye reglene skulle modereres. Er det noen som vet hva utfallet av dette ble?

Samboeren og jeg er i ferd med å kjøpe et hus der badet trenger renovering. Siden vi er førstegangsetablerere har vi ikke mye å rutte med, så vi har tatt utgangspunkt i at jeg som er ganske nevenyttig skal ta meg av mesteparten av arbeidet.

Vi ble sterkt anbefalt av megler å ha med fagfolk som kan sjekke huset før evt kjøp. (Det er helt urimelig da de aller fleste eneboliger blir solgt iløpet av få dager her i området, og alltid et par hundre tusen over takst) Det vil si at vi skal betale elektriker, rørlegger og kanskje en tømrer for å se på huset vi skal kjøpe. Disse skal ha sin betaling for å sjekke arbeid som er gjort av fagfolk som også selvfølgelig skulle ha betalt i sin tid. Det er her det skurrer for meg. La oss ta baderommet som det mest kritiske rommet i ethvert hus. Hvorfor skal man betale tusenvis av kroner for fagfolk når man ikke har noen som helst garanti for at jobben blir gjort skikkelig? Ja, man står sterkere hvis det skulle skje noe i ettertid, men hvis vi tar et grovt regnestykke.

Vi betaler ca 50.000kr for alt materiale vi trenger for å pusse opp badet. (varmekabler, rettemasse, membran, grunning, fliselim, fliser, baderomsmøbler, dusjhjørne, blandebatterier, toalett, takplater osv)

Et familiemedlem har fått et pristilbud på oppussing av bad med lik størrelse utført av fagfolk. Der estimerer de at arbeidet med materialer kommer på ca 300.000kr.

250.000kr er mye for de aller fleste, og spesielt for unge i etableringsfasen som i vårt tilfelle. Vi skal få en temmelig stor avkortning på evt forsikringsutbetaling hvis det skulle oppstå f.eks en vannlekasje for at det ikke skal lønne seg å gjøre arbeidet selv.

I vårt tilfelle er saken klar! Vi kommer til å gjøre alt arbeid selv, med hjelp av venner som jobber i de "rette" bransjene. Vi vil bruke venner til elektriker samt rørleggerarbeidet. Selv om det blir gjort av "fagfolk" vil vi ikke stå noe sterkere enn om vi hadde gjort det selv, men vi vet at det er gjort forskriftsmessig.

Det ser ut til at dette er mer en utblåsning enn en tråd med et spesielt spørsmål, men jeg hiver inn et spørsmål helt på tampen likevell.

Hvis du har, eller hadde hatt kunskapene til å gjøre alt arbeid på et våtrom selv, ville du gjort det? Eller ville du betalt 6 ganger så mye for at faghfolk skulle gjort jobben?

Dette uten å ha hensyn til at en må søke før en kan begynne, noe som alene kan koste så mye som 10.000kr (har jeg lest)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere kan det så er vek saken klar, gjør det selv!

Det er når dere evt skal selge derevil få problemer, da de vil vite hvem som er ansvarlig for det elektrikse og det som er gjort på badet. Men da ender dere nok bare med en fin bot og en *smekk*, så er det i orden(etter hva jeg har hørt hvertfall).

Men om det oppstår feil, sitter dere nok dypt i det :)

Så går det jo også en fin linje mellom svartarbeid og vennetjeneste.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ser denne tråden er litt gammel men lurer på hvordan oppussingen gikk hvis dere er ferdig.

Herkules89, du vet ikke så mye hva du snakker om. Bortsett fra elektrikerarbeid, å koble (ikke legge) varmekablene + rørleggerarbeid så har man lov til å gjøre ALT selv.

Ved salg er det INGEN som sjekker hvem som har gjort hva, de sjekker bare tilstand.

Skal starte å pusse opp badet selv til våren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...