Gå til innhold

Har kjøpt meg speilrefleks, noen tips til en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har over lengre tid hatt lyst på et DSLR og slo endelig til. Har kjøpt meg et Canon EOS 550D m/EF-S 18-55mm kit-objektiv.

Har hatt kameraet i litt over en uke nå og har egentlig bare tatt masse bilder av tilfeldige ting, lekt meg med DoF osv. Lærer ganske fort og brukte automodusen kun den første dagen tror jeg. Nå går det for det meste i "Av"-modus :) Har sett en shitload med tips, guider og så videre på YouTube (da spesielt av PhotoExtremist, lært mye av han).

Selv om jeg har vært her på Diskusjon i snart 6 år har jeg aldri vært i foto-delen før, så tenkte å høre med dere "proffe" om dere har noen tips til hva jeg kanskje burde prøve å få tatt bilder av nå i startfasen, for å øve meg. Selv om jeg aldri har drevet med "ordentlig" fotografering før så har jeg den fordelen at jeg kan en del Photoshop fra før, så etterbehandling av bilder tror jeg skal gå bra når jeg etter hvert skal lære meg det :)

Har per dags dato kun kit-objektivet til rådighet, samt tripod og fjernkontroll.

På forhånd takk,

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo egentlig bare å fortsette å ta en masse bilder - det virker som du er flink til å eksperimentere.

Det er nesten viktigere at du tar mange bilder enn at du øver mye på spesifikke ting. Med et unntak - det er greit er å tenke komposisjon til enhver tid, altså oppbygning av bildet i elementer som henger sammen. Prøver du flere vinkler og sammenstillinger, samt endrer brennvidde så får du et et utvalg du kan analyser og se hva som virker og ikke virker.

Hvis mulig, bli med andre på tur.

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til Akam skal du være :)

Det som jeg lærer endel av er å se på bilder andre har tatt og lese kommentarene rundt det, beklageligvis er ikke nye bildekritikk helt oppe ennå angående seriøse tilbakemeldinger/kritikk, så du får gå tilbake litt i gamle bildekritikk og lese litt der, er det noe du er usikker på i de trådene er det bare og legge inn en besvarelse. Du kan også se litt på guidene her på akam om det er noe der som trigger interessen, eller så er det jo den store månetråden og dråpetråden kjempefine.

Ser ut som du har testet litt allerede, AV er en kjempefin innstilling og benytte bruker det stort sett hele tiden selv, lagde en rask guide en stund tilbake angående det å bruke et fokuspunkt og rekomponere, er for 450D men skal være lik på alle modellene. Eller så har jeg det litt moro med og lage fake miniatyrbilder hvis motivet er godt nok til det formålet :)

Glemte å nevne at det og være litt aktiv her kan gi deg mye matnyttig informasjon :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg syntes fra starten av at det var mye å lære ved å delta i "utfordringene"...da ble man pushet til å ut og fotografere, og kunne lære av andres kommentarer og egne feil...nå begynner straks April-festen så det er vel bare å melde seg på der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...