Gå til innhold

[Løst] Bruke binded keys for å skrive ord/setninger?

Anbefalte innlegg

Er det noe programmer eller lignende som gjør at man ved å feks binde F1 kan få den til å skrive epostadressen din eller andre ofte brukte ord/setninger for deg?

Skriver epostadresser og andre ting ekstremt ofte hver dag og hadde vert greit å få de opp på skjermen ved å bare trykke en tast..

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe programmer eller lignende som gjør at man ved å feks binde F1 kan få den til å skrive epostadressen din eller andre ofte brukte ord/setninger for deg?

Skriver epostadresser og andre ting ekstremt ofte hver dag og hadde vert greit å få de opp på skjermen ved å bare trykke en tast..

Takk på forhånd :)

Slikt finnes vel masse av. Nå har jeg ingen konkrete programnavn i tankene, men det er vel ikke værre enn å søke litt på "macro" eller "text macro" så finnes du nok mange programmer for slikt.

Det ville også være rimelig triviellt å lage noe slikt selv via et macro-orientert scriptspråk som autoit eller autohotkey. Hvis alt du trenger er å dumpe noe predefinert tekst når du trykker på en spesiell tast (eller tastekombo som CTRL+F1) så er det nesten latterlig enkelt hvis du har noen som helst erfaring med scripting eller programmering - og jeg vil påstå at selv uten noen som helst programmeringserfaring så kan du lære deg det du trenger for denne oppgaven med 15 minutters research.

Hvis du vil lage deg din egen macro så annbefaler jeg personlig autoit. Det har alt du trenger av ferdige funksjoner innbakt og er veldig enkelt å sette seg inn i siden scripting-språket er veldig enkelt over oversiktlig.

Hvis du vil så kan jeg sikkert lage deg et eksempelscript for hvordan du lager en hotkey for f.eks. epostadressen din - så kan du bare copypaste og redigere teksten (og hvilken knapp som aktiverer den) for å legge til flere taster som limer inn annen tekst.

Det er dog som sagt helt sikkert ferdige GUI programmer som gjør det samme og er laget for folk med absolutt null forståelse av programmering - det er bare å søke - jeg har bare skjedelnt hatt behov for dem så jeg har ikke et konkret programnavn å annbefale på den fronten.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et bra svar!

Jeg er kjent innenfor basic Java, C# og lignende, men er skeptisk til at jeg orker å skripte selv.. :hmm: Men må jeg så gjør jeg det..

Hvis du kunne laget et lite eksempelscript så hadde det vært toppen! :thumbup:

Hadde vert mest kjekt med et simpelt GUI basert programm, siden jeg har et par karer med nedsatt bevegelse på jobben som ville hatt stor nytte av et slikt system både privat og i jobb..

Lenke til kommentar

Takk for et bra svar!

Jeg er kjent innenfor basic Java, C# og lignende, men er skeptisk til at jeg orker å skripte selv.. :hmm: Men må jeg så gjør jeg det..

Hvis du kunne laget et lite eksempelscript så hadde det vært toppen! :thumbup:

Hadde vert mest kjekt med et simpelt GUI basert programm, siden jeg har et par karer med nedsatt bevegelse på jobben som ville hatt stor nytte av et slikt system både privat og i jobb..

Jeg ser den - men å scripte dette er nesten latterig enkelt.

Jeg hamret sammen dette scriptet til deg på praktisk talt 2 minutter (og det var inkludert å slå opp et par kommandoer i helpfilen som jeg ikke husket off-hand):

;definerer hotkeyknappen du skal bruke
;tekstmacro1 er navnet på funksjonen du skal kjøre når knappen trykkes
;+ tegnet brukes her for å definere at du skal holde inne shift-knappen mens du trykker.
;Det er kjekt for å ikke overkjøre andre funksjoner som kanskje brukes på F-tastene allerede.
;Du kan selvfølgelig definere dine egne hotkeys som du vil via alle tenkelige kombinasjoner av taster
HotKeySet("+{F1}", "tekstmacro1")
HotKeySet("+{F2}", "tekstmacro2")
HotKeySet("+{F3}", "tekstmacro3")
;dette er hovedprogrammet - det gjør i praksis ingenting bortsett fra å vente på input
While 1
Sleep(100)
WEnd
Func tekstmacro1()
Send("eksempeltekst1")
EndFunc

Func tekstmacro2()
Send("eksempeltekst2")
EndFunc

Func tekstmacro3()
Send("eksempeltekst3")
EndFunc

Dette bør gjør alt det du spør om her til å begynne med - og er utrolig enkelt å redigere for å legge til flere taster med mer tekst. Det er praktisk talt bare å copypaste og endre teksten (og hotkeyen) og bør være rimelig selvforklarende. DU kan selvfølgeig lage mye ekstrafuksjoner ved behov - som at autoit heter opp et spesifikt program før det limer inn teksten osv. - men det er noe du kan se på ved behov (bare spør).

Jeg kunne kompilert denne filen for deg til en .exe du kunne kjørt direkte, men jeg girdeg heler scriptet så du kan edite det lett - plus selvfølgleig at man alltid skal være litt forsiktg med å kjøre ukjennte .exe filer som du får fra folk på nettet. om du kompilerer det selv (et enkelt tastetrykk fra autoit programmet) så vet du at alt er safe :)

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...