TheCrayfish Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hei, vi jobber med den andre verdenskrigen i samfunnsfag og jeg lurte litt på om dere har noen tips til et emne jeg kan ta. Vi har fått beskjed om at vi skal fordype oss i et emne og lage en presentasjon på omtrent 5-10 minutter. Jeg tenkte å presentere om Gestapo, men kanskje dere har noen andre gode forslag? Takk. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 En måte å snu på flisa på som kan være interessant ift. en presentasjon er å ta for seg de overgrepene som den sivile, tyske befolkningen ble utsatt for fra de allierte etter nederlaget. Det er kommet mange bøker om det de senere årene og det er kanskje noe ikke så mange vet noe om, samtidig som det er dramatisk nok til å være spennende. Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 En måte å snu på flisa på som kan være interessant ift. en presentasjon er å ta for seg de overgrepene som den sivile, tyske befolkningen ble utsatt for fra de allierte etter nederlaget. Det er kommet mange bøker om det de senere årene og det er kanskje noe ikke så mange vet noe om, samtidig som det er dramatisk nok til å være spennende. Auch, det hørtes ikke spesielt lurt ut om målet er en noenlunde bra karakter. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Gestapo høres bra ut syns jeg , du har jo også SS. evt kan du også vurdere å ta for deg enkeltpersoner som for eksempel himmler , Joseph Goebbels , Hermann Göring osv . Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Auch, det hørtes ikke spesielt lurt ut om målet er en noenlunde bra karakter. Jeg regner med læreren din er voksen nok til å skjønne at overgrep er overgrep uansett hvem som begår det mot hvem. Det er heller ikke snakk om å ta side i saken, som historiker skal man helst bare belyse den med fakta så objektivt som mulig. Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Auch, det hørtes ikke spesielt lurt ut om målet er en noenlunde bra karakter. Jeg regner med læreren din er voksen nok til å skjønne at overgrep er overgrep uansett hvem som begår det mot hvem. Det er heller ikke snakk om å ta side i saken, som historiker skal man helst bare belyse den med fakta så objektivt som mulig. Forferdelig naivt. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Alle har vel hørt om de tyske grusommhetene, men det er nå engang slik at det er seierherrene som skriver historien. Hva med å belyse noen av overgrepene som ble begått av "vårt lag". Her er to eksempler fra Norge: Britenes forsøk på å bombe ubåtbunkeren i Bergen. 193 sivile ble drept. 61 av dem var barn. Bunkersen består av 6 meter tykk betong. Omkring er sivilbefolkningen i trehus. -Hvor dum eller jævlig må man være for å slippe bomber her? 78 sivile ble drept. PS: Selvsagt er læreren i stand til å se et overgrep som en urett, uavhengig av hvem som utfører udåden. . Endret 24. april 2012 av world wide weird Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Forferdelig naivt. Det skal ikke være det. Det er kommet mange bestselgere de senere årene som tar for seg lidelsene til tyske sivile da nederlaget var et faktum, så dette er kjent stoff for alle som er interessert i WW2 og det er nok av gode, seriøse kilder. Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det skal ikke være det. Det er kommet mange bestselgere de senere årene som tar for seg lidelsene til tyske sivile da nederlaget var et faktum, så dette er kjent stoff for alle som er interessert i WW2 og det er nok av gode, seriøse kilder. Bestselgerne har vært der lenge. David Irvings 'Hitler's War' og 'The Destruction of Dresden' har vel vært bestselgere i over et kvart århundre nå. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Jeg ville ha valgt SS, både de som utførte holocaust og de som var vanlige soldater. Kan også ta med Gestapo, SD osv hvis du velger SS Btw, så går nok han/hun på ungdomsskolen, og som oftest så må du være "enig" med læreren din. Som feks. så fikk jeg 5+ etter krigen i gaza, bare fordi at jeg var mer Israel vennlig (når man skulle komme med personlige meninger), hadde ingen feil, og læreren klarte heller ikke å påpeke at jeg hadde noen feil, hun sa også at alt jeg skrev var helt riktig. Endret 29. april 2012 av slettet II Lenke til kommentar
z0roaster Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Ja, et utfyllende foredrag om holocaust er som regel en sikker vinner. Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg ville jaggu slått til med en utdypende forklaring vedrørende slaget om Tobruk. Og hvorfor Hitler sendte Deutsches Afrika Korps til Nord-Afrika, når aksemaktene allerede hadde Italienere der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå