Gå til innhold

[Løst] Flere FTP-servere én public IP


Anbefalte innlegg

Har to NASer fra Synology hvor jeg har aktivert FTP på begge, og ønsket er å kunne ha to ulike adresse på disse.

 

For å gjøre dette oversiktlig:

 

2stk. NAS - Samme nettverk

1stk. Public IP

2stk. Domene fra No-IP (gratis)

1stk. Domene fra Domeneshop

 

Slik jeg har satt opp nå er at hver NAS har fått sin egen url/domene fra No-IP.com. Ønsket er at domenet fra Domeneshop skal benyttes på begge, altså f.eks. ftp1.olanordmann.no og ftp2.olanordmann.no, altså subdomener.

 

Jeg har satt ulike FTP-porter på de to NASene, samt åpnet porter på ruter og åpnet brannmuren på begge NASene.

 

Det underlige her er at når jeg taster inn ftp1.olanordmann.no, så kommer jeg til samme sted som ftp2.olanordmann.no. Om jeg ikke er helt på jordet skyldes vel dette at de er koblet opp mot samme IP fra No-IP.com?

 

Så spørsmålet mitt her er hvordan i huleste skal jeg få satt opp to FTP-servere på én public IP?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så spørsmålet mitt her er hvordan i huleste skal jeg få satt opp to FTP-servere på én public IP?

 

På forhånd takk :)

Eneste muligheten er å gi dem forskjellige porter å koble seg til med. Noe jeg ser at du har gjort. Derfor må du da bare begynne å dobbelsjekke instillingene du har gjort. Har du for eksempel gitt ruteren din riktig IP adresse til NASene når du har forwarderd portene? har du valgt riktig port når du koblet til? etc.

 

ps. husk at ftp sender all data inkludert passord uten å kryptere det. om du kun vil ha tilgang til begge NASene utenfor nettverket ditt kan vpn, ftp over ssh eller lignede være en god løsning.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Som Skrotnes sier så er det ihvertfall ikke noe problem å kjøre flere FTP fra samme IP så lenge du bruker froskjellige porter - og skriver inn portene når man bruker dem.

 

Om det er mulig å forhåndsdefinere hvilken port som brukes avhengig av hvilken URL du bruker slik som du beskriver er jeg dog mer usikker på...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Det hele så ut til å bero på at jeg ikke hadde skrevet portnummer bak url'en. Nå avdekket jeg imidlertid et annet problem, og det er at når jeg taster inn adresse+port, så får jeg innlogging i browseren. Taster så inn innloggingsinformasjon og trykk "Ok".

 

Da skjer det ingenting, og siden timer ut. Noen ideer om hva dette kan være? Har forsøkt ulike porter, og innloggingen kommer opp på samtlige porter jeg har forsøkt, men siden timer ut.

 

EDIT: Forsøkte nå å koble til via FTP-client for å få litt mer detaljert informasjon, og loggen ser da slik ut:

 

Status: Finner IP-adresse for mortenriise.myftp.biz

Status: Kobler til 46.9.xx.xx:44444...

Status: Tilkoblet, venter på velkomstmelding...

Respons: 220 HomeNAS FTP server ready.

Kommando: USER admin

Respons: 331 Password required for admin.

Kommando: PASS ***********

Respons: 230 User admin logged in.

Kommando: SYST

Respons: 215 UNIX Type: L8

Kommando: FEAT

Respons: 211- Extensions supported:

Respons: AUTH TLS

Respons: PBSZ

Respons: PROT

Respons: SIZE

Respons: MDTM

Respons: MFMT

Respons: REST STREAM

Respons: UTF8

Respons: 211 End.

Kommando: OPTS UTF8 ON

Respons: 200 OK, UTF-8 enabled

Status: Tilkoblet

Status: Mottar mappeliste...

Kommando: PWD

Respons: 257 "/" is current directory.

Kommando: TYPE I

Respons: 200 Type set to I.

Kommando: PASV

Respons: 227 Entering Passive Mode (192,168,0,187,216,241)

Status: Server sendte passiv respons med ikke-rutbar adresse. Bruker serveradressen i stedet.

Kommando: LIST

Feil: Tidsavbrudd på tilkobling

Feil: Feil ved mottakelse av mappelisten

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...