Gå til innhold

Skal kjøpe brukte servere.

Anbefalte innlegg

Hei og god dag.

Jeg holder på med et prosjekt (server rom) og jeg lurer på noen ting.

Har sett på HP DL140 G3 servere, jeg kan få 8 stk av dem for 6 k med:

2stk xeon l5320 1,86ghz quad core cpus (50w 64bit med virtualisering)

16gb ddr2 5300 fully buffered ecc minne

hp smart array e200i raid kontroller

2stk gigabit nettverksporter

650w strømforsyning

2stk hot-swap bays for 3,5" disker, En 160gb enterprise 7200 disk følger med.

HP sitt orginale Rail kit for rack følger med.

(Disse har ikke cd-rom)

Kan skikkert prute ned til 3-5k.

Disse serverene er jo ganske gamle men de fungerer vel kansje greit?

Det er jo ganske gammel hardware

Har også sett på

Dell PowerEdge 2850

Intel Xeon 3.2GHz / 1 MB Cache Each / 800FSB

4GB PC2-3200 DDR-2 400 ECC SDRAM.

Jeg skal kjøre:

• en del virtualisering
  • Spillservere
  • Leie ut servere til venner etc
  • Hoste web-servere
  • Fil-server
  • Backupserver

Sikkert en del andre ting som jeg ikke kommer på i farten.

Men noen andre servere dere andbefaler som ikke er for dyre og ikke er så rævpult dårlig kvalitet på.

En god ups kan også andbefales?

Husk dette er et hobby basert prosjekt.

Har også et rack.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og god dag.

Jeg holder på med et prosjekt (server rom) og jeg lurer på noen ting.

Har sett på HP DL140 G3 servere, jeg kan få 8 stk av dem for 6 k med:

2stk xeon l5320 1,86ghz quad core cpus (50w 64bit med virtualisering)

16gb ddr2 5300 fully buffered ecc minne

hp smart array e200i raid kontroller

2stk gigabit nettverksporter

650w strømforsyning

2stk hot-swap bays for 3,5" disker, En 160gb enterprise 7200 disk følger med.

HP sitt orginale Rail kit for rack følger med.

(Disse har ikke cd-rom)

Kan skikkert prute ned til 3-5k.

Disse serverene er jo ganske gamle men de fungerer vel kansje greit?

Det er jo ganske gammel hardware

Har også sett på

Dell PowerEdge 2850

Intel Xeon 3.2GHz / 1 MB Cache Each / 800FSB

4GB PC2-3200 DDR-2 400 ECC SDRAM.

Jeg skal kjøre:

• en del virtualisering
  • Spillservere
  • Leie ut servere til venner etc
  • Hoste web-servere
  • Fil-server
  • Backupserver

Sikkert en del andre ting som jeg ikke kommer på i farten.

Men noen andre servere dere andbefaler som ikke er for dyre og ikke er så rævpult dårlig kvalitet på.

En god ups kan også andbefales?

Husk dette er et hobby basert prosjekt.

Har også et rack.

Takker på forhånd.

Antar jeg vet hva annonse du snakker om, men om prisen faktisk er 8 stykk servere for 6k er jeg heller mer tvilsom til, slik jeg leser annonsen er det 8x 1.86GHz cores (2x quad-core) til 6k, dvs. 6k per. server.

Siden jeg kjenner selgeren skal jeg holde meg noytral her, men kan si saa mye som at om det er 8 servere for 6k maa du bare slaa til med en eneste gang, for de serverene til under 1k stykket er ett rent landeveisroveri; bare rammen i seg selv er verdt mer enn det-- og da snakker vi ebay priser ;)

en 4-8k per server av det kaliberet er vel mer realistisk tenker jeg.

Den andre serveren du ser paa ser ut til aa vaere en P4 gen Xeon, noe jeg vil fraraade aa kjope, om du saa ikke faar de nesten gratis. Ikke fordi de er "daarlige servere", men den generasjonen har ikke VTx samt stromforbruket per cpu er ogsaa alt for hoyt til at det kan forsvares noe permanent implementasjon med norske strompriser :p

Mvh

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar
' timestamp='1332770567' post='19092568']

*snip*

Antar jeg vet hva annonse du snakker om, men om prisen faktisk er 8 stykk servere for 6k er jeg heller mer tvilsom til, slik jeg leser annonsen er det 8x 1.86GHz cores (2x quad-core) til 6k, dvs. 6k per. server.

Siden jeg kjenner selgeren skal jeg holde meg noytral her, men kan si saa mye som at om det er 8 servere for 6k maa du bare slaa til med en eneste gang, for de serverene til under 1k stykket er ett rent landeveisroveri; bare rammen i seg selv er verdt mer enn det-- og da snakker vi ebay priser ;)

en 4-8k per server av det kaliberet er vel mer realistisk tenker jeg.

Den andre serveren du ser paa ser ut til aa vaere en P4 gen Xeon, noe jeg vil fraraade aa kjope, om du saa ikke faar de nesten gratis. Ikke fordi de er "daarlige servere", men den generasjonen har ikke VTx samt stromforbruket per cpu er ogsaa alt for hoyt til at det kan forsvares noe permanent implementasjon med norske strompriser :p

Mvh

[infected]

Hei her er det mange forskjellige meniger:

Som du kan se her så sier de feks:

Ingenting under G5 anbefales og ingenting under DL300-series anbefales, OOB-management og utbyggbarheten på DL100 er forferdelig.

Ytelseshoppet på G3\G4 -&--#62; G5 var høyst merkbart, skal du _ENDA_ mer bang for buck (sikkert bortimot 150-200% ytelseshopp) går du for G6 (Gen8 kom ut for et par uker siden).

What to do ?

Endret av wtf1337
Lenke til kommentar

Den annonsen du siterer i første post er min :)

26måneder gamle og ser helt nye ut, så ganske gamle ville ikke jeg si ;)

I forhold til sitatet fra freak så er forsåvidt ikke DL100 seriene de mest utbyggbare og typisk brukt til noder, mens f.eks DL380 er mye mer fleksibel i forhold til kortslotter samt disk antall.

Men det spørs jo hva du faktisk skal bruke serverne til, om du ikke har tenkt sette i gjerne gjerne 4 kort eller faktisk bruke de 8x2,5" diskbaysene så er ikke det nødvendig betale ekstra for og få de.

Du bruker også mer strøm på DL380 vs DL100, selvom det gjerne er bare 30-50watt (uten ekstra kort/disker, samme oppsett i begge) så er det noen kroner iløpet av et år har du de stående på 24/7 samt gjerne 3-4stk.

G5 til G6 sånn generelt så har du bra ytelseshopp, men du har et enda større prishopp.

Om du mener det er verdt betale 3ganger prisen for 1,5ganger ytelsen er jo selvfølgelig opptil deg, men de fleste hjemmebrukere vil aldri kjøre en G5 med quads på særlig høy last.

For en DL380 G5 med samme specs som de i annonsen så kan du grovt regne 7000-9000kr stk brukt.

Kort fortalt fordi rammen er veldig dyr på fb-dimm, nyprisen på 8x2gb orginalminne ligger på ca 12000kr som svir litt.

Selv brukt kan du regne med en 2000-4000kr.

For ordens skyld kan jeg vel bare nevne at jeg mest sannsynlig har solgt de siste av mine i morgen, så ikke ment som noe egenreklame :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...