-kate Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 En pumpe kan levere et trykk på 8 Bar, men trykket til reguleringsventilen skal kun være på 3 Bar. Hvordan kan man hindre at trykket til ventilen overstiger 3 Bar, når pumpehastigheten ikke kan justeres? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Nå er ikke jeg noen ingeniør, men det å regulere trykk virker for meg som en jobb for en trykkregulator Lenke til kommentar
s1 Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Om du benytter deg av en PID-regulator, og en trykktransmitter i tillegg til ventilen. Her har du et forbruk, og et setpunkt på 3bar, regulatoren vil regulere ventilen opp og ned. Eller så kan du kanskje benytte en PID-regulator, frekvensomformer og en trykktransmitter. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Jeg har ikke så mye peiling jeg heller, men kan en reduksjonsventil kanskje bidra til denne problemstillingen? Reduksjonsventiler av denne typen benyttes primært for å redusere trykket fra en forsyning, eksempelvis en kompressor, ned til ønsket trykk for en installasjon. Trykket etter ventilen vil, etter at det er jutert, være konstant uavhengig av variasjoner i trykket før ventilen. Lenke til kommentar
s1 Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Er det snakk om 3 bar til aktuatoren på ventilen? Da er kanskje en reduksjonsventil et godt alternativ! Lenke til kommentar
-kate Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Reduksjonsventil høres ut som en god ide! tusen takk for svar Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) En "trykkregulator" og en "reduksjonsventil" er vel egentlig to ord for det samme. Enten man kaller den for det ene eller det annet så er vel virkemåten vanligvis den samme. Den inneholder egentlig en liten mekanisk pneumatisk reguleringssløyfe. Vanligvis så kan man sette "set punktet" eller "skal verdien", dvs stille inn det ønskede trykket vha en "skrue" som er til å dreie på. Det finnes videre ofte også et manometer som indikerer det regulerte trykket. Linken til Valentino over ser ut til å gi en god beskrivelse. ("Skruen" for innstilling av trykket er under og manometret som viser den regulerte verdien er på toppen.) Endret 25. april 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå