Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stygge felger, noe å gjøre med?

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid tilbake en bil som hadde et par stygge felger (bilder). Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, bortsett fra at de er delvis kantkjørte. Mulig det har kommet vann under klarlakken?

Er det noe jeg kan gjøre med felgene så de ser sånn noenlunde ok igjen?

oSkLT.jpg

uXCYR.jpg

SePCN.jpg

7yVjo.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flassing av lakken er helt normalt, vertfall på billigfelger.

Hadde jeg vert deg og om felgene ikke er enormt dyre hadde jeg bare stukket på biltema og kjøpt en lakk som så nogenlunde lik ut, maskert rundt og sprayet på.

Eventuelt må de pusses ned og lakkes opp, men da snakker vi fort noen kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette her har jeg akkurat gjort på felgene til min Mondeo 2009-modell. Var fine orginale 18'' på sommerdekkene, men forrige eier kantkjørte de bra.

Det jeg gjorde var følgende;

1. Pusset ned så felgene ble matte, slik at senere lakk fester seg bedre. Bruk bare fint pussepapir. Dette kjøpte jeg på Biltema.

2. Blås bort støvet, og vask de. Enten med skikkelig avfetting eller jeg brukte rødsprit.

3. Kjøp primer - dette var også på Biltema. Brukte da 1 boks på de fire dekkene.

4. Lakk de. Her tok jeg mange lag over to dager. Brukte totalt 4 bokser med sort blank lakk.

5. Gå over de med klarlakk. Her brukte jeg to bokser.

Kan sikkert få lagt ut bilde av dette senere, men ble rimelig fornøyd. Kom vel på rundt 500 kroner totalt, og de firmaene jeg sjekket i Fredrikstad skulle har rundt 5000 kroner for dette. Fargen bestemmer du selvsagt selv - du får jo kjøpt sølv blank på Biltema også f.eks slik at det matcher orginalen bedre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Har akkurat samme felgene selv på vinter på e-klassen. Disse felgene ser orginal ut, mine har til og med stemplet stjerne i på innsiden. Sannheten er at det er billige kopier til kr. 400,- per felg ny! Lakken er forsåvidt grei nok, det er den "polerte kanten" som ikke er det! Dette er en form for laminert plast som er limt på kanten!

Når denne sprekker som følge av salt og ferrosyanid som vegvesenet forpester veiene våre med hver vinter, går glanspapiret opp i limingen!

Det er enklest å fikse dette når dekkene er av felgene, noe som er greit om en likevel har tenkt på ny gummi neste sesong.

Framgangsmåten går på å fjerne all laminaten, og forøvrig følge prosedyren ovenfor. Jeg lakket kun kanten, ettersom pulverlakken på resten av felgen er helt grei, og sterkere enn spraylakken fra biltema.

Edit: Hadde en plan om å pusse helt ned til blank aluminium, for så å polere dette blankt med autosol og dremel, men siden det er vinterfelger gjorde jeg det enkelt.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Det kalles filiganskorrosjon (også kallt "mark korrosjon" ettersom det ser ut som marker kryper under lakken). Kommer av at det har blitt hull i korrosjonsbeskyttelsen på ett eller flere punkter og så har det spredd seg videre slik at overflatebehandlingen løsner.

Du må pusse vekk all korrosjon, grunne og lakkere opp på nytt igjen hvis du vil bli kvitt det. :)

Lenke til kommentar

Det kalles filiganskorrosjon (også kallt "mark korrosjon" ettersom det ser ut som marker kryper under lakken). Kommer av at det har blitt hull i korrosjonsbeskyttelsen på ett eller flere punkter og så har det spredd seg videre slik at overflatebehandlingen løsner.

Du må pusse vekk all korrosjon, grunne og lakkere opp på nytt igjen hvis du vil bli kvitt det. :)

Ja, men om du ser nøye på bildene, så ser du at problemet slutter, der den den "polerte kanten" slutter. Det sprer seg ikke videre oppover hvor felgen er pulverlakkert. Ettersom det ikke er noen lakk e.l. som beskytter aluminiumen under, blir denne stygg og korrodert ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...