dracula Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hei, Jeg ønsker å kjøpe en leilighet, men så står det at det er "Legalpant for inntil 1G for ubetalte utgifter", med andre ord, selger har visst ikke betalt noen utgifter, og derfor har en eller flere kreditorer tatt legalpant i vedkommendes bolig. Det står også at leiligheten kan kun selges med forbehold om at kreditoreren(e) frasier seg legalpanten ved salget (av boligen). Med andre ord det er ikke bare selger som må akseptere mitt bud, men også kreditoren(e). Det jeg lurer på er om disse kreditorene vil ha noen rettigheter/pant i boligen etter at jeg har kjøpt den, eller er det slik at alle deres rettigheter/eierinteresser i boligen forsvinner når jeg overtar boligen? Ønsker selvsagt ikke at kreditorerer skal ha eierinteresser i min bolig, når jeg kjøper denne leiligheten. Takker for alle svar på forhånd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Det at en eiendom blir solgt får ingen betydning for legalpant i eiendommen, pantet består frem til gjelden er innfridd. Lenke til kommentar
dracula Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Det er nettopp dette jeg er litt usikker på. Fordi leiligheten selges jo med forbehold om at kreditorene frasier seg denne retten, med andre ord, gjelden forblir hos selger (jeg antar jo at han innfrir gjelden med salgssummen, 1G er jo kun rundt 80 000 kroner)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Det er ikke slik at "noen kreditorer har tatt legalpant". Legalpant er en spesiell type pant som en del kreditorer har automatisk for visse typer skatter, avgifter, og kostnader. Kreditorer tar utleggspant. Eiendomsskatt, kommunale avgifter (kommunen har legalpant) og felleskostnader (sameiet har legalpant) er eksempler på dette. Det kan være utgifter som har påløpt men ikke forfalt - hvis kommunen sender regning en gang i året, på etterskudd, vil du få regningen for hele året i januar. Hvis leiligheten selges i juni, før regningen kommer, så er den delen av regningen som gjelder januar-juni "skyldig", men ikke forfalt. Legalpantet kan da gjøres gjeldende for hele regningen. Lenke til kommentar
dracula Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Dette forsto jeg ikke så mye av. Det jeg ikke forstår er hvorfor det da er forbehold om at de samtykker om salg av leiligheten, før den kan selges, hvis de ikke frasier seg denne retten? Har du også mulighet til å forklare nærmere hva du mente med ditt forrige innlegg, hvis du gidder? Lenke til kommentar
dracula Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Dette finner jeg om legalpanten i salgsoppgaven (hvorvidt jeg blir slitende med denne legalpanten om jeg kjøper leiligheten eller hva det vil si i praksis for meg som kjøper, er veldig uklart for meg. Det burde ha vært lovpålagt å klargjøre slike ting med klare ord) "Legalpant for inntil 1G for ubetalte utgifter" "Iht. lov om Eierseksjonssameier, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 1 gang folketrygdens grunnbeløp." "Det tas forbehold om panthavers salgssamtykke." Endret 25. mars 2012 av dracula Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Dette trenger du ikke å bekymre deg for. Det er normalt at sameiet har pantesikkerhet for fellesutgifter, mm. En slik pant er uavhengig om seksjonseier faktisk har ubetalte regninger eller ikke. Det er også normalt at sameiet har rett til å godkjenne kjøper av seksjoner. Eiendomsmegler eller sameiet kan sikkert gi deg mer informasjon. Se § 25 i Eierseksjonsloven: http://www.lovdata.n...523-031.html#25 . Burettslagslova har tilsvarende bestemmelser i § 5-20: http://www.lovdata.n...6-039.html#5-20 . Endret 25. mars 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Dette trenger du ikke å bekymre deg for. Nja, vel, han bør vel helst sjekke opp (med styret i sameiet) om de faktisk har noe utestående hos selger. Har de ikke det, så er det ikke noe å bry seg om. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Dette trenger du ikke å bekymre deg for. Nja, vel, han bør vel helst sjekke opp (med styret i sameiet) om de faktisk har noe utestående hos selger. Har de ikke det, så er det ikke noe å bry seg om. Hovedpoenget mitt var en slik panterett som er beskrevet eksisterer for alle eierseksjoner og borettslagleiligheter, og at en slik panterett er uavhengig om seksjonseier faktisk har ubetalte regninger eller ikke. At en slik panterett finnes på den leiligheten trådstarter ønsker å kjøpe bør derfor ikke gi trådstarter ekstra bekymringer for å kjøpe akkurat den leiligheten. Hvis han ønsker å bekymre seg enda mindre kan han, som både du og jeg anbefaler, kontakte sameiet eller eiendomsmegleren for mer informasjon. Vanlig praksis er at eiendomsmegleren i forbindelse med oppgjøret vil innfri alle eventuelle utestående fordringer (regninger) fra sameiet, på lik linje med alle andre heftelser (banklån med pant i boligen) før den resterende delen av kjøpsummen overføres til selger, slik at eiendommen selges fri for krav også fra sameiet. Sameiet vil fremdeles av panterett i leiligheten, hvis den nye eieren ikke innfrir sine forpliktelser til sameiet. Igjen, som jeg nevnte i min første post, dette kan trådstarter få mer informasjon om fra sameiet eller eiendomsmegleren. Endret 26. mars 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå