Gå til innhold

[Løst] Litt hjelp med Dell Poweredge R210 server, og spørsmål?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Nylig kjøpte jeg meg en Dell Poweredge R210 server, hos Dustin.no. Inne på operativsystemet (Windows server Enterprise R2 2008), så finner jeg bare 1 stk SAS harddisk, mens ifølge Dustin.no så skulle det følge med 2 stk SAS harddisker?

http://www.dustin.no/product/5010619480

Hva gjør jeg? Jeg har problemer med å fjerne topplokket, så jeg kommer ikke inn i serveren uten å ødelegge noe. Jeg setter skruen på venstre side til OPEN (hengelås ikon), deretter prøver jeg å skyve lokket bakover, men det er noe som holder igjen. Er det mulig at de to punktene på baksiden av serveren hindrer meg å dra lokket bakover?

En ting til, skulle det ikke ha fulgt med strømkabel til serveren? Nå kan jeg bare kjøre den ved å ta strømkabelen fra PC, og sette den inn i "skjøteledningen" som følgte med server. Ledningen som følgte med er bare ca. 50 cm lang, med hann, og hunn ende uten støpsel. Derfor må jeg bruke strømkabelen fra PC for å kunne kjøre serveren.

Nå kan jeg bare enten kjøre PC eller server, pga bare en strømkabel. Nå er server deaktivert.

Overraskende stillegående server, kunne jo hatt den på soverommet, bråker like lite som stasjonær PC med lyd redusert kabinett.

Søker intelligente svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell sender som standard skjøteledninger til sine rackservere, antagligvis fordi de vanligvis blir plugget i UPS/PDU.

Når det gjelder lokket skal det bare være å åpne låsen og dytte det opp. Har et par slike selv på jobben, så vet at de kan være noe vriene. Prøv å trykk litt ned på lokket mot sidene og trekk det bakover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Linken din er ikke riktig - produktet finnes ikke er hva Dustin.no svarer

Snabelen

Skift over til "Business". Du har den sikkert på "Home", og da er ikke produktet tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Server er åpen. Faen for en idiot jeg er, jeg setter låsen til OPEN, deretter måtte jeg trykke ned hengelås knappen, så skyve den bakover. Her kunne jeg lett ha ødelagt låsen.

Merkelig, nå kan jeg se at det er 2 stk SAS harddisker, de er på fremsiden ved hvert hjørne, og er tilkoblet med en blå kabel og svart kabel, med en merkelapp "HDD 0" og "HDD 1". Hvordan får jeg den andre harddisken i drift? Inne på operativsystemet, så kunne jeg bare se 1 stk SAS harddisk, og inne på "datamaskinbehandling", så var det ingen "unlocated" space.

Kan SAS være "DOA" (defekt ved levering)?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

I likhet med det mange andre her sier, så står den nok i RAID 1. Synes forøvrig selv det er ganske greit med RAID 1 for OS på en server. Og siden du skriver i en annen post at du ønsker å etterhvert drifte et forum, så er det slett ikke dumt med litt ekstra redundans :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar. Dere har nok rett, den står sikkert på RAID 1. Anbefaler dere da at jeg bare skal la den stå på RAID 1? Dersom jeg endrer RAID, fra RAID 1 til RAID 0 (JBOD), må jeg da reinstallere operativsystemet?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Dere har nok rett, den står sikkert på RAID 1. Anbefaler dere da at jeg bare skal la den stå på RAID 1? Dersom jeg endrer RAID, fra RAID 1 til RAID 0 (JBOD), må jeg da reinstallere operativsystemet?

Om du trenger redundans så er RAID1 tingen, for hastighet velger du RAID0 (og mister redundans).

Ganske sikker på at det krever en reinstallasjon da Windows nå er installert på RAID1 volumet.

Lenke til kommentar

Endre raid-instillinger wiper automatisk innhold på alle berørte disker.

Å kjøre raid 0 på OS-disk er ekstremt dumt.

Denne serveren er ikke tiltenkt å kjøres som lagring. Dette har man andre systemer for.

Denne serveren er laget for å stå og jobbe med et eller annet, også skal all lagring skje på en filserver.

2 enkle grunner til dette: Den har ikke disker som lett kan byttes ved disk-kræsj. Den kjører raid 1 fra leverandør :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er enig, den kjører på RAID 1, derfor er bare en disk synlig. Jeg har en NAS server som jeg skal test koble server til i nærmeste fremtid for lagring.

Takker for alle innlegg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...