Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Privat utredning av ADHD?

Anbefalte innlegg

Fastlegen har aldri snakket om det med privat utredning. Er det mulig å betale for en privat utredning som gir diagnose og medisiner i løpet av et par uker? Jeg begynner å bli desperat etter å komme meg vekk fra nav og villig til å prøve alt. Han forsøkte å henvise meg samtidig som jeg startet en 5 årig master i 2007, men det tok så lang tid med utredningen at det ikke var klart før midt i 2008, lenge etter jeg hadde falt ut av studiene. Jeg hadde råd til en privat utredningen også den gangen, men kanskje ikke fastleger i det offentlige tenker i de baner? Anonym poster: 6daa7a48cb30d1d8823f6114cd0bbf0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk til en privat lege som utredet meg for adhd å som i tillegg hadde lov til å medisinere meg,så når det var gjort tok han kontakt med alle innstanser å gjorde det som skulle gjøres for at medisineringen min ble i orden. SÅ ja det går ann,det gjelder bare å finne dem.. Du kan ta kontakt med Den Norske Legemiddel foreningen altså for det er der jeg hadde min lege i fra han har slutta men er en anna lege som har overtatt.. Om det er noe du lurer på,kan jeg gi deg telefon nr til han også kan du høre med han om hva du skal gjøre å åssen du skal gå fram? Bare å sende meg en pm så skal du få alt du trenger :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hvordan virker medisinene?

En ting jeg ikke forstår er det med dårlige motorferdigheter og ADHD. Jeg har stygg håndskrift, og har null talent når det gjelder å tegne. Er det det som menes med dårlige motorferdigheter? Jeg er musikalsk og har god motorikk på det. Jeg kan holde mange ølflasker i luften samtidig (sjonglere). Kan en med ADHD greie det?

Jeg sitter heller ikke rolig på stolen. Jeg sitter og gynger på stolen som regel, og når jeg gikk på ungdomskole hendte det seg at jeg mistet kontroll på dette og falt bakover. Jeg hadde også problemer på forelesninger på universitetet at jeg sovnet. Når jeg skriver innlegg sitter jeg beina oppå kontorstolen (føttene fremst på stolen, kne i brysthøyde og gynger frem og tilbake. Slik kan jeg sitte i timesvis. Sitter aldri normalt. Jeg trodde noen med ADHD ikke kunne sitte i timesvis? Det kan jeg, men ikke stille. Er det normalt?

Anonym poster: 6daa7a48cb30d1d8823f6114cd0bbf0b

Lenke til kommentar

Du kan sitte i timesvis men det er som du sier du må ha noe å fikle med konstant. Får du beskjed om å sitte stille uten å gjøre noenting så vil det ikke ta lang tid før du spretter opp. Så ja,det finnes flere grader av ADHD å jeg kan ikke alle sammen,jeg kan di som vedrørte meg,vokst av meg adhden min omsider men nok om det...

Altså nå er ikke jeg så veldig god på å forklare motorferdigheter men jeg vet ikke om du har det,det er det dem som utreder deg som finner ut,du må igjennom flere tester,gørrende kjedelige men det er det som er poenget med testene di skal finne ut hvor du er mest konsentrert å akkurat hvor konsentrasjonen din slipper på hvilke punkter. Det er det fagfolkene som kan svare på mer enn meg. Men du vet jo selv hva du er veldig god på. Jeg kan sitte å holde på med samme tingen i flere timer,men jeg er også flink til å ha flere ting i sving på en gang. Noen gjør aldri noe ferdig,å andre flyr opp i sinne å blir virkelig sint,mens andre svinger andre veien igjen å noen blir ikke sint. Men at du er hyperaktiv vil jeg nå tro men nå kjenner jeg deg ikke :)

Over til medisinene: Di har motvirkende effekt,altså at dem gjør så du kan klare å konsentere deg,sitte rolig,slippe og ha tix og du blir ikke så "sliten" for selv om du ikke føler deg sliten,så blir du sliten av å holde på sånn. Dem kan også gjøre at du forandrer deg,i forhold til vennene dine. Ikke drastisk men når du har gått på dem en stund vil andre se at du har blitt roligere å at du ikke er så "slitsom" for ett ADHD barn blir gjerne betegnet som ett slitsom barn eller slitsom i det store hele fordi det krever all oppmerksomhet eller tar det. Men du er impulsiv å medisinene vil også legge en liten demper på impulsiviteten. Jeg kaller di medisinene positive men di kan også være negative. Det finnes fler typer ADHD medisin,men di ligner på hverandre å har samme effekt alle sammen men ikke samme virkningsstoffer,noen må du ta flere ganger om dagen eller du kan få sånne Depo piller. Det finner legen din ut av. Er det mere du lurer på så bare spør :) Det du også kan gjøre er å gå inn på ADHD foreningen på nett å stille dine spørsmål der,eller ta kontakt med meg på pm så skal du få ennå mere utfyllende svar er ikke alt jeg tørr å skrive åpent :)

Men ta kontakt med f.eks bupa å spør helt anonymt åssen du skal gå fram å åssen du skal få tak i en lege som kan utrede deg. Det finnes også Psykiatere som kan utrede for ADHD å samtidig skrive medisin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...