Gå til innhold

Er 45 km/h for moped trygt? Ser daglig stygge forbikjøringer, og er ofte fristet selv.


Diskutant

  

79 stemmer

  1. 1. Burde fartsgrensen på 50cc økes til 60 km/h?

    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 60 km/h
      38
    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 80 km/h
      30
    • Nei, 45 km/h er fort nok. Å heve grensen til 60 km/h vil være utrygt både for billister og mopedførere.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med trim så er det vel ikke urimelig at mopeden klarer 80 km/t. Har hørt om mopeder som klarer dette, bare ved å fjerne plombering. Hadde man ikke da sett en stor økning av dødsfall, hvis 50% trimmer/fjerner plombering?

 

Jeg tror ikke vi hadde sett samme problem med lettmotorsykkel (som du har vist til) - som gjerne går i 100-120 km/t, som man hadde gjort dersom man hadde økt hastigheten til maks 60 km/t på moped. Skjønner du hva jeg vil frem til? Ble litt dårlig forklaring her, beklager for det. Men det at man øker hastigheten på moped til 60, tilsier ikke at man kommer til å oppnå samme dødelighetsrate som man gjør med lettmotorsykkel.

Lenke til kommentar

Nå er jo poenget at de fleste som blir drept\skadd på moped ikke blir det når de blir forbikjørt. Risikoen for å bli drept\alvorlig skadd på lett mc er 3 ganger så høy som på moped, på tross av bedre opplæring og bedre sykler.

 

Så hvordan kan økt hastighet på moped føre til mindre ulykker på moped?

 

Jeg mente ikke at lav hastighet gav noen ulykker. Det jeg mener er at biler som ligger bak har en tendens til å utføre farlige forbikjøringer i uoversiktlige svinger/høyder og når idiotene faktisk møter en bil i motgående retning er det VI mopededistene som bilførere ser ut til å ha 0 respekt for som må bremse og legge oss mot høyre sånn at eplekjekken ikke frontkolliderer med den andre bilen.

 

Så hvis mopeden faktisk kunne gå, tja la oss si 60, så hadde det hjulpet betydelig med tanke på dette. Biler kjører forbi fordi vi ligger for sakte i forhold til fartsgrensen. Hvis vi kunne ligge etter de fleste fartsgrensene så hadde vi kanskje unngått at alle skulle kjøre forbi.

 

Med trim så er det vel ikke urimelig at mopeden klarer 80 km/t. Har hørt om mopeder som klarer dette, bare ved å fjerne plombering. Hadde man ikke da sett en stor økning av dødsfall, hvis 50% trimmer/fjerner plombering?

 

Stemmer, og jeg kan godt fortsette på det forrige innlegget mitt. Jeg har en kompis med trimmet moped jeg ofte kjører sammen med. Den gjør vel i overkant av 70 og på strekninger hvor fartsgrensen ligger rundt der blir han aldri forbikjørt fordi han kan holde tritt med den normale trafikken. Ingen farlige forsøk på å kjøre forbi der.

Lenke til kommentar

For å si det på en litt annen måte: Det statistikken trra viser til forteller oss er at om man økte fartsgrensen for å få bukt med det lille problemet som er farlige forbikjøringer, ville vi bare erstattet det med et større. Når alle dødsfall er aleneulykker betyr det at folk knoter det til på egen hånd, med andre ord: å håndtere kjøretøyet ble for mye for dem. Høyere hastighet ville med all sannsynlighet økt antallet slike ulykker stort, fordi 60 ikke er "som 40, bare litt fortere". Kreftene som er i sving øker eksponensielt, og det smeller dobbelt så hardt. Det blir feil å utsette unge mopedister for større fare bare fordi folk skal slippe å måtte ergre seg over bagateller.

Som nevnt er den forbikjørendes ansvar at han kjører forbi, uansett hva foranledningen er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det angår saken likevel. Det er ikke direkte farlig å kjøre i 45 på moped i forhold til 60, snarere tvert imot.

Bilførernes irritasjon er ingen selvfølge, mens fysikken ikke er til å komme utenom. Det er tilfeller hvor man kan bli frifunnet for lovbrudd og uaktsomhet, men at man blir sint på søndagskjørere og mopeder havner langt utenfor grensene for affekt. Poenget er at denne irritasjonen tilskrives større betydning enn den har. Lav fart er fremdeles tryggere enn høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nevnt er den forbikjørendes ansvar at han kjører forbi, uansett hva foranledningen er.

 

Men det er da vitterlig ikke hvem sin feil det er som er problemet, problemet er at det blir gjort uansett.

Min erfaring som syklist er at man blir ikke kvitt dette problemet med å holde høyere fart. Hvis bilisten tror du kjører sakte (og de tror de gjerne på bakgrunn av hvilken kjøretøy du er på) så er det mange som bare må forbi uansett hva hastigheten egentlig er.

 

Den eneste reelle løsningen er at mopedistene må læres opp til å ikke ligge på veiens høyre kant, men heller ta plassen sin i feltet, samt ta de som gjør farlige forbikjøringer hardere.

 

Eksempel til etterfølgelse: London, og en del andre byer i UK har et lavterskel rapporteringssystem hvor man kan innrapportere farlige hendelser. Selv om det ikke nødvendigvis fører til å mange førerkortbeslag (P.g.a. bevisets stilling etc), så vil nok mange skjerpe seg etter at en betjent dukker opp på døra di for å ta en liten prat. (Som er den vanlige reaksjonsformen)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi hadde sett samme problem med lettmotorsykkel (som du har vist til) - som gjerne går i 100-120 km/t, som man hadde gjort dersom man hadde økt hastigheten til maks 60 km/t på moped. Skjønner du hva jeg vil frem til?

Det med trim reagerte jeg på selv, for selv om 50 % gjør det er de kun innblandet i 25% av ulykkene, vet ikke hvordan det fordeler seg iforhold til alvorlige ulykker osv og hvor mye de kjører kontra de som ikke trimmmer.

 

Skjønner hva du mener, men jeg er likevel skeptisk til at vi vil få mindre ulykker av å øke hastigheten til 60 km\t. Itilleg er det en vis risiko for at de alvorlige ulykkene vil øke i antall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

man skal huske at de som trimmer gjerne kan kjøre bedre en de som ikke trimmer, da man ikke gidder trim uten interesse.

 

Det er direkte falig orginalt her jeg bor, trailere hater meg, så derfor fant jeg på en ny lek: Hvor sint kan du få trailersjoføren.

dvs, jeg la meg forran folk der jeg ikke mente det var trykt med forbikjøringer, og slapp forbi der man kan.

på vei til skolen ble jeg hinder forran to trailere, slipper forbi nr en 100 m forran sving, men da jeg prøver og stoppe nr 2 fra forbikjøring i sving med motgående førertøy i andre banen litt fremme tuta han noe forjævlig( stell deg med øret forran en trailer som henger seg på hornet, det piper littebitt) og pressa seg forbi i en sving, Uten og krysse midtstripa -trailer med henger forbi meg i sving, det var ikke sikkert.

 

på hvem hjem igjen la jeg meg på 10 cm fra midtstripa den siste kilometeren før jeg svingte av veien, de siste 200 metrene brukte fyren bak meg(trailer) aktivt hornet.

 

har som mopedist blitt kjørt forbi over alt, i svinger, med motgående kjøretøyer, til og med når jeg nappa ut plomba og la meg i ca.80 kjørte folk forbi...

 

men vil si det hvil hjelpe stort med 60km/t, og gi oss opplæring for de 4000 man betaler for opplæring.

Lenke til kommentar

Min erfaring som syklist er at man blir ikke kvitt dette problemet med å holde høyere fart. Hvis bilisten tror du kjører sakte (og de tror de gjerne på bakgrunn av hvilken kjøretøy du er på) så er det mange som bare må forbi uansett hva hastigheten egentlig er.

Dette er et godt poeng. Ser det ut som en moped, hjelper det ikke at du holder grensa. Tror dette handler mer om "pecking order" og at bilisten må stadfeste sin posisjon i trafikk-hierarkiet. Det samme skjer når man putter et L-skilt bakpå en bil, da er det plutselig noen som på død og liv skal forbi samme faen.

 

man skal huske at de som trimmer gjerne kan kjøre bedre en de som ikke trimmer, da man ikke gidder trim uten interesse.

Like sannsynlig: De tar sjansen fordi de ikke har peiling.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et godt poeng. Ser det ut som en moped, hjelper det ikke at du holder grensa. Tror dette handler mer om "pecking order" og at bilisten må stadfeste sin posisjon i trafikk-hierarkiet. Det samme skjer når man putter et L-skilt bakpå en bil, da er det plutselig noen som på død og liv skal forbi samme faen.

Hehe, ja, er nok sant det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...