Gå til innhold

Er 45 km/h for moped trygt? Ser daglig stygge forbikjøringer, og er ofte fristet selv.


Diskutant

  

79 stemmer

  1. 1. Burde fartsgrensen på 50cc økes til 60 km/h?

    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 60 km/h
      38
    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 80 km/h
      30
    • Nei, 45 km/h er fort nok. Å heve grensen til 60 km/h vil være utrygt både for billister og mopedførere.
      11


Anbefalte innlegg

Hjort er et dyr, ikke en beskrivelse av hastighet.

 

Og nei, mopedister bør for all del ikke bli flinkere til å legge seg ut i veikanten. De bør derimot bli flinkere til å legge seg inn mot veibanen. Jo lengre ut mot veiskulderen mopedisten ligger, jo mindre sikkerhetsmargin har vedkommende, og større tjangs for at bilisten foretar en farlig forbikjøring.

 

Dersom mopedisten ligger ca midt på veien er det mindre risiko for at bilisten bak kjører forbi, og større tjangs for at vedkommende venter til det er trygt. I de tilfellene hvor bilisten allikevel tar en farlig forbikjøring så vil da mopeden ha en sikkerhetsmargin på sin høyre side. Som vedkommende ellers ikke ville hatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at lettsykkel burde bli tillat hvis man har førerkort klasse B. Jeg har ikke lyst til å kaste bort masse på førerkort for den klassen (lettsykkel) også, og jeg har innsett at å kjøre rundt i bil hele tiden er ganske unødvendig for min del, og det ville kanskje spare miljøet litt at jeg kjørte lettsykkel istedet.. Moped går litt for sakte til å erstatte bilen med, og jeg kan ikke kjøre på motorvei med moped..

 

Husker tiden med moped, unner alle som vil, å få begynne å kjøre ved en alder av 16 år, men da ublokkerte kjøretøy.

Endret av The Red Knight
Lenke til kommentar

Jeg synes at lettsykkel burde bli tillat hvis man har førerkort klasse B. Jeg har ikke lyst til å kaste bort masse på førerkort for den klassen (lettsykkel) også, og jeg har innsett at å kjøre rundt i bil hele tiden er ganske unødvendig for min del, og det ville kanskje spare miljøet litt at jeg kjørte lettsykkel istedet.. Moped går litt for sakte til å erstatte bilen med, og jeg kan ikke kjøre på motorvei med moped..

Husker tiden med moped, unner alle som vil, å få begynne å kjøre ved en alder av 16 år, men da ublokkerte kjøretøy.

Tung og "lett" MC er faktisk noe ganske annet enn moped, og det er helt nødvendig med opplæring. Kan du sykle klarer du også å kjøre moped, men det gjelder ikke oppover. Er du rimelig fersk bilist burde det dog ikke være så vanskelig å utvide med en A på lappen.

 

Jeg tror et av de største problemene i denne sammenhengen er den skremmende vanlige oppfatningen om at fartsgrenseskiltene angir en rettighet og plikt (ikke en anklage rettet mot den siterte).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Er du rimelig fersk bilist burde det dog ikke være så vanskelig å utvide med en A på lappen.

 

Mnjaa.. Jeg har hatt lappen en stund, og holder på å ta lappen på tung MC. Første kjøreturene så glemte jeg alt som hadde med trafikkregler og vikeplikt å gjøre, det er noe helt annet enn å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Dere som er for høyere hastighet, mener dere at statistikken som sier at mopedister har mindre sjans til å bli skadd\drept enn de som kjører lettmotorsykkel er feil?

 

Lettmotorsykkel har ingen problemer med å kjøre i godt over 100, vel? Og det er forskjell på å kjøre scooter i 60 km/h og å være tøff gutt og kjøre motorsykkel i 100 på motorveien med dama bakpå.

Lenke til kommentar

Men hva synes dere om å innføre en slags "mellomklasse" (klasse mellom lettmotorsykkel og moped) - med mer fokus på teori og ferdigheter ift moped, men koster likevel ikke like mye som lettmotorsykkel?

Jeg kunne gått med på en mulighet for folk med førerkort klasse A1 og A til å kjøre uplomberte mopeder som er konstruert for høy fart. Greia med moped er at det er et lavterskeltilbud, og med en gang man begynner å stille sterkere krav må man opp på det samme nivået som de andre førerkortene, og da blir det kostbart. At lappen i Norge koster skjorta er egentlig et annet problem, men ja, jeg er enig i at det er latterlig dyrt.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg er fremdeles skeptisk til å øke fartsgrensa på moped uten at man gjør noe med teori og opplæring. Alle har vel sett gakk-gakkene med gul refleksvest som følger etter en fyr på motorsykkel? Det ser ikke alltid pent ut.

Lenke til kommentar

De fleste ulykker på moped er aleneulykker, så hvorfor skal økt hastighet øke sikkerheten totalt sett?

 

Det kan jeg ikke svare på :)

Det eneste jeg kan si, er at jeg har hatt et par ubehagelige opplevelser med biler som har kjørt forbi, og vært nær grillen min, og at jeg irriterer meg selv veldig over å kjøre bak en scooter i 45 km/h i 60-70-sona.

Lenke til kommentar

De fleste ulykker på moped er aleneulykker, så hvorfor skal økt hastighet øke sikkerheten totalt sett?

 

Fordi da slipper man stygge forbikjøringer fra tullinger som har litt for mye selvtillitt bak rattet.

Ingen har sagt at det er hastigheten som dreper. Jeg syns "de fleste ulykker er alene ulykker på moped". Hvem som helst kan være idioter, kjøre i fylla eller grisekjøre uansett hvilken kjøreklasse det gjelder.

Lenke til kommentar

Mange mopedister(mangel av bedre ord) legger seg alt for langt ut på veiskulderen, det gjør ofte at bilene bak blir fristet til å kjøre forbi, selv med møtende trafikk. Det er meget synd, for det skaper en del unødvendige farer. Selv har jeg ikke villet hevet fartsgrensen på mopeder særlig mye.

 

det er jo nesten bare sånn vi må gjøre. Ellers provoserer vi bilistene bak oss til å ta livsfarlige forbikjøringer som går på helsa løs fordi vi ikke lå langt nok ut mot veiskulderen.

 

Sånn vi må gjøre? Ble du ikke opplært til å ligge til venstre i kjørefeltet? Det ble jeg, men det er jo 12 år siden. Ser ganske ofte at noen legger seg på den hvite markeringslinja, eller utenfor. Da er det lite artig med de som kjøre forbi samtidig som det kommer en bil imot. Legger du deg til venstre i kjørefeltet må det være klart i mot for at bilen bak skal komme forbi deg. Men jeg synes fortsatt det er unødvendig å heve fartsgrensen opp til f.eks 80 som forslag tidligere i tråden.

Endret av untouch4ble
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som kjører på den måten er nok mest de som bruker retten førerkort klasse B gir til å kjøre moped, og dermed ikke vet bedre. En tohjuling skal i utgangspunktet bruke like mye plass som en bil, man skal ikke nyttemaksimere bort sikkerheten.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi da slipper man stygge forbikjøringer fra tullinger som har litt for mye selvtillitt bak rattet.

Ingen har sagt at det er hastigheten som dreper. Jeg syns "de fleste ulykker er alene ulykker på moped". Hvem som helst kan være idioter, kjøre i fylla eller grisekjøre uansett hvilken kjøreklasse det gjelder.

Nå er jo poenget at de fleste som blir drept\skadd på moped ikke blir det når de blir forbikjørt. Risikoen for å bli drept\alvorlig skadd på lett mc er 3 ganger så høy som på moped, på tross av bedre opplæring og bedre sykler.

 

Så hvordan kan økt hastighet på moped føre til mindre ulykker på moped?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...