Gå til innhold

Er 45 km/h for moped trygt? Ser daglig stygge forbikjøringer, og er ofte fristet selv.


Diskutant

  

79 stemmer

  1. 1. Burde fartsgrensen på 50cc økes til 60 km/h?

    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 60 km/h
      38
    • Ja, 45 km/h er for tregt. Burde vært hevet til 80 km/h
      30
    • Nei, 45 km/h er fort nok. Å heve grensen til 60 km/h vil være utrygt både for billister og mopedførere.
      11


Anbefalte innlegg

Hei!

Fant ingen skikkelige tråder om dette. Om det allerede finnes, skrik ut.

 

Jeg personlig mener at 45 km/h er alt for seint. Nå skal det sies at de som tar lappen på 125cc får mye mer grundig opplæring, men jeg mener likevel at å heve fartsgrensen for 50cc til 60km/h, evt. dragkraften så de klarer holde farten i en oppoverbake burde være et minstekrav. Dette fordi jeg har sett uhorvelig mange grufulle forbikjøringer av 50cc i mitt liv, og har vært svært fristet til å gjøre det samme selv. Mener å ha lest at de fleste ulykker med moped skjer i kryss? Hvis dette stemmer, er det fordi de ikke har god nok aks.? Dette spør jeg av min uvitenhet..

 

Hva mener dere? Burde 60km/h være et minstekrav, eller tror dere en fart på 45 km/h hindrer flere ulykker enn det kan skape?

En ting er iallfall sikkert, det skaper enorm frustrasjon i trafikken!

Endret av Diskutant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, fortere enn 60 vet jeg ikke helt med.. Er klart en fordel der det faktisk er 80 km/h, men så skal det sies at 80 km/h på en liten scooter er fort med så lite beskyttelse. Det er iallfall veldig irriterende å kjøre bak i 45 km/h der det er umulig å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Hvis mopedene er i stand til å følge trafikken er det lett for at de blir liggende i blindsonen til tyngre trafikanter. Den lave hastigheten gjør dem faktisk synligere. Man kan ikke flytte ansvar for egen irritasjon over på andre, det er faktisk mye man må finne seg i når man begir seg ut i trafikken.

Foretar du en stygg forbikjøring er det din skyld, ikke mopedførerens og ikke reglenes. Føreropplæringen burde kanskje fokusere mer på at de fleste veier faktisk ikke er forbeholdt biler.

 

Ønsker man å kjøre fortere har faktisk lett motorsykkel samme aldersgrense som moped.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at de som tar lappen på 125cc får mye mer grundig opplæring,

 

Det er 3 ganger så farlig å kjøre lettsykkel som moped, hele 5 ganger så mange drepte\alvorlige skadde på lettmotorsykkel.

 

De fleste ulykker med moped\motorsykkel skjer alene, altså kun mopeden innblandet.

 

Kilde trygg trafikk

Endret av trra
Lenke til kommentar
Det er 3 ganger så farlig å kjøre lettsykkel som moped, hele 5 ganger så mange drepte\alvorlige skadde på lettmotorsykkel.

Tipper det delvis kommer av at mopedfart er mer enn nok for de fleste sekstenåringer.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplæringen er for dårlig på moped til at det er trygt å kjøre særlig mye fortere. Har selv kjørt trimmet moped et par år, og det er mye mye mer komfortabelt og slippe forbikjøringene. Men når jeg tenker tilbake var jeg ikke spesielt dyktig på trafikkregler, og ikke spesielt dyktig til å håndtere sykkelen på vanskelig føre. (Veltet et par ganger for å si det sånn.)

 

Tvunget ABS brems på de, og bedre opplæring, så kunne de kjørt mopedene originale. Der noen vil gå i 80, og andre ikke fult så fort

Lenke til kommentar

Mange mopedister(mangel av bedre ord) legger seg alt for langt ut på veiskulderen, det gjør ofte at bilene bak blir fristet til å kjøre forbi, selv med møtende trafikk. Det er meget synd, for det skaper en del unødvendige farer. Selv har jeg ikke villet hevet fartsgrensen på mopeder særlig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å heve fartsgrensen til 80 km/h da de ikke får kjøre på motorvei uansett.

 

Er ikke bare på motorvei det er 80 =)

sant, men scooter kjøres jo mest i byen, og det er få plasser man kjører i 80 der. Men så er jo også en cross-sykkel en moped igjen og de er jo kjent for å kjøre på "landet".

Lenke til kommentar

Mange mopedister(mangel av bedre ord) legger seg alt for langt ut på veiskulderen, det gjør ofte at bilene bak blir fristet til å kjøre forbi, selv med møtende trafikk. Det er meget synd, for det skaper en del unødvendige farer. Selv har jeg ikke villet hevet fartsgrensen på mopeder særlig mye.

 

det er jo nesten bare sånn vi må gjøre. Ellers provoserer vi bilistene bak oss til å ta livsfarlige forbikjøringer som går på helsa løs fordi vi ikke lå langt nok ut mot veiskulderen.

Lenke til kommentar

det er jo nesten bare sånn vi må gjøre. Ellers provoserer vi bilistene bak oss til å ta livsfarlige forbikjøringer som går på helsa løs fordi vi ikke lå langt nok ut mot veiskulderen.

 

Egentlig enig. Jeg har opplevd å være den møtende bilen i forbikjøringssituasjon (jeg: A. Scooter: B. Forbikjørende bil: C) der B ikke la merke til forbikjøringen av bil C, han som kjørte forbi var treig, og B måtte bråbremse noe helt vanvittig for at jeg (A) skulle mose han. Det var ubehagelig for meg, og sikkert for B og C også.

En heving av fartsgrense til minst 60 km/h ville gjort det mindre sannsynlig at C kjører forbi, etter min mening.

Lenke til kommentar

45km/t er for lite, på full pinne vil man jo da faktisk ligge under fartsgrensa på 50km/t på de fleste veiene i bebygde områder, greit nok det er bare 5km/t.

 

om man ser bort ifra bygda hvor ungdom ofte bruker mopeden for å kjøre lengre avstander så kan det gå greit å kjøre i maks 50 som da er fartsgrensa, det største problemet er i mine øyne mopeder i motbakker osv da de ligger godt under 45 i 50sonen noe som skaper kø og mange dodgy forbikjøringer.

 

så jeg er for at mopeder kan få kjøre i 60 kanskje tilogmed 70km/t slik at de ikke ligger godt under fartsgrensen der hvor de kan kjøre og dermed ikke skaper skumle traffikksituasjoner, men det bør da også tas hensyn til dette ved å gi mopedister en litt mere grundig opplæring.

Lenke til kommentar

Nå er vel de fleste mopeder konstruert for å gå i 60-70 - minst. Jeg er for å øke grensen til 60 km/t, rett og slett på grunn av de mange farlige situasjonene som dukker opp. Mopedene klarer dermed å holde grei nok fart selv i oppoverbakkene. Jeg tror også at man slipper mange av de som trimmer, da de gjerne er fornøyd med det mopeden allerede klarer.

 

Men jeg mener ikke at man burde øke tillatt maks hastighet til 60 km/t, uten å styrke teori og praksis. Joda, det blir litt dyrere - men ikke uoverkommelig.

 

Hvis ikke, så kan man også innføre en litt større kubikkgrense. Noe mellom 80-90cc. La mopeder være mopeder, så kan de som har litt mer penger kjøre denne klassen. Slik at man da har tre alternativ for ungdommen:

1 - 50cc: Billig, går tregt.

2 - 80-90cc: Litt dyrere men overkommelig, ikke så utrolig rask men større krav til teori og praksis. Kanskje litt lærekjøring også.

3 - 125cc: Sånn som i dag.

 

Vet ikke om dette er smart, men dagens system med trimming og maks hastighet på 45 km/t liker jeg ikke. Men jeg regner egentlig med at fartsgrensen er satt slik på grunn av de lave kravene som blir stilt til en mopedsjåfør. Har jo ikke oppkjøring engang. Bare hvis man klarer å følge etter en mann, så er alt ok. Jeg har sett alt for mange slike flokker (minner meg om andunger som følger etter moren sin). Kjøring på rødt lys, nesten-veltinger og så videre. Hvordan de gjør det underveis betyr nada.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår å få vekk scootere, og heller bare tillate moped med manuelt gir.

Scootere er direkte trafikkfarlige mener jeg, med små hjul og det faktum at man sitter med bena samlet.

Fartsgrensen for moped/scooter er høy nok. Det skal litt til å bli alvorlig skadet i 45kmt, i 60 er det mye fortere hjort.

 

Når alt dette er sagt så mener jeg mopedførere må bli mye flinkere til å legge seg helt ut til siden å slippe forbi biler, gjerne stoppe ved siden om det blir mye kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...