Gå til innhold

Spørsmål fra ateister til troende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har laget deg din egen religion basert på hva som får deg til å føle deg bra.

Akkurat som alle andre religiøse, altså. Og du har rett, det å ikke være bundet til et bestemt tankesett føles jævlig bra.

Faktisk, når du sier det, så føles det ENORMT befriende å være ateist ja... Det er den følelsen jeg hussker best etter at jeg datt ut av tankefengslet kristendom, den enorme frihets følelsen når man er ordentlig FRI!!! Det ansvaret som følger, at man selv står for gode og mindre dårlige ting, la over hodet ingen demper på frihets følelsen de ga når jeg var kvitt tvangstankefiguren på skulderen, som aldri var fornøyd med syndefulle meg... (Nå la jeg nok kanskje LITT mer i hva som var synd enn den jevne kristne gjør i dag, for jeg er faktisk veldig pliktoppfyllende og følte med skyldig HELE tiden fordi jeg, på grunn av min syndige menneskenatur, ikke evnet å la være å synde...)

Så for meg var det helt enormt å bli kvitt den tankediktatoren som noen kaller gud ja... Og oppdage at jeg var akkurat like snill, hjelpsom, ikke voldelig (vel... om det er noen trøst har jeg i det minste aldri slått først eller angrepet noen, kun slått sist og i selvforsvar... Vet ikke hva det kom av, men i mine ungdomsår hadde jeg en notorisk evne til å havne i bråk... Har til og med blitt skutt etter fire ganger (en gang med hagle faktisk, ikke gøy, anbefales IKKE) og knivstukket en rekke ganger, men takk og lov aldri blitt alvorlig såret...) og god som da jeg trodde jeg var både mer verdt og et bedre menneske enn alle andre som kristen...

Så ja, skjønner følelsen du sitter med :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...