brage_sk Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hei, jeg holder på med en oppgave i statistikk som jeg rett og slett ikke får til. Jeg vet ikke hva jeg skal søke på eller hvordan jeg kan få hjelp. Oppgaven lyder som følger: "I en butikk er det daglige salget (i hele tusen kroner) normalfordelt med forventning ƒÊ og varians = 400. Mandag til fredag er forventningsverdien = 300 . a) Regn ut sannsynligheten for at salget en tilfeldig hverdag (mandag-fredag) -Er storre enn 315 (gjort) -Er mellom 270 og 330 (gjort) Forventet salg pa lordager er 50 % storre enn pa hverdager. Variansen er den samme pa lordager som pa hverdager. Butikken er stengt pa sondager. b) Regn ut forventning og varians til totalt salg i lopet av ei uke. Hva blir fordelinga? Hva er sannsynligheten for at totalt salg i ei tilfeldig uke skal vare storre enn 1900? (Her skjønner jeg ikke sammenhengen mellom hvordan variansen er på en enkelt dag, i forhold til hvordan den er på en uke?) (Hva betyr "Hva blir fordelinga?") (en forutsetning for å løse siste oppgave er jo at du forstår det over) Butikken har 500 (tusen kroner) i utgifter per uke (husleie, lonn, osv.) I tillegg er innkjopsprisen 50% av utsalgsprisen. Vi er interessert i overskuddet per uke. c) Vis at ukeoverskuddet har forventning 475 og varians 600. Hva blir fordelinga?" Hvis noen hadde orket å gi meg en pekepinn på hvordan jeg gjør oppgave b) så hadde jeg vært enormt takknemlig! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hva sier boken din om forventning og varians til aX? Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Den sier så å si ingenting, vet heller ikke helt hva jeg bør lete etter i boken. Så etter det du spurte om, men fant ingenting. Kunne du tenke deg å forklare litt om sammenhengen? Hadde vært meget greit Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Da tror jeg ikke du har lest boken godt nok, men ok. Det kan vises at E(aX) = aE(X) og at Var(aX)=a2Var(X). Det er det du trenger å vite. Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Klarte det endelig. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå