Gå til innhold

Trenger hjelp angående lagring av bilder på Ipad

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kjøpte en Ipad 3 forleden og som mange vet har den en super skjerm med en oppløsning høyere enn en HD TV.

Skjermen har en oppløsning på 2048X1536 eller 3,1 MP.

Men kameraet har en oppløsning på 5 MP.

Når det gjelder foto så har jeg tenkt å bruke Ipaden på følgende måte:

Ta bilder med speilrefleksen i både RAW+JPG selv om Ipaden kan vise RAW og slik jeg kan forstå også konvertere RAW med siste versjon av Iphoto.

Når jeg er på tur/ferier der jeg vil legge bilder raskt ut på f.eks Facebook laster jeg bilder over på Ipad via Camera Conection Kit direkte fra kameraet.

Bruker programmet Iphoto der både RAW og JPG kan vises side om side. Da kan jeg slette RAW filene som opptar så mye plass og beholde JPG filene på Ipaden. RAW filene ligger jo fremdeles på minnekortet til jeg kommer hjem og kan overføre disse til den stasjonære PCen for å foreta grundigere bildebehandling om ønskelig.

Men så kommer spørsmålet:

Burde jeg velge JPG oppløsningen i kameraet ned mot 2048X1536 som oppløsningen på skjermen er , for å spare mest mulig plass?

Eller beholde max oppløsning på JPG bildene i kameraet (LARGE)

Er det noen som gjør dette på andre måter ?

Ting jeg kanskje ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I iPhoto for OSX konverterer du Raw-filer. I iPhoto for iOS (iPad/iPhone) konverterer du ikke selve Raw-fila, men viser og redigerer kun JPEG-fila som er embedded i Raw-fila. Dessverre.

Så - det blir i så fall å finne et redigeringsprogram som viser og lar deg konvertere Raw-filer på iPad.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

I iPhoto for OSX konverterer du Raw-filer. I iPhoto for iOS (iPad/iPhone) konverterer du ikke selve Raw-fila, men viser og redigerer kun JPEG-fila som er embedded i Raw-fila. Dessverre.

Så - det blir i så fall å finne et redigeringsprogram som viser og lar deg konvertere Raw-filer på iPad.

Men jeg tenkte faktisk ikke å konvertere RAW på Ipaden i det hele tatt. Jeg vil slette RAW filene fra Ipaden og kun bruker JPG filene fra kameraet. RAW filene beholdes på minnekortet i kamera. Skjermen er uansett for liten til å redigere RAW filene mener jeg.

Men det var da spørsmål om det kan være lurt å velge JPG filene i kamera med oppløsning mest lik skjermen til Ipaden for å spare plass på Ipaden :-)

Eller om det er fordel med max oppløsning selv om skjermen er på 3,1 mp.

Lenke til kommentar

Ah - så blir det enklere. :)

Ad lav oppløsning på skjermen - har du en skjerm "hjemme" med høyere oppløsning, da? ;)

Spøk til side - når du har et interface som er lett å zoome i som en multi-touch iPad, så burde det ikke være noe vanskelig å behandle bilder med større oppløsning. Jeg tror heller spørsmålet blir: "Hva slags oppløsning skal du bruke bildene i?"

Hvis du uansett skal ha den "ekte" redigeringen hjemme, med Raw-filene, og du bare skal slenge bilder opp på Fjesbokji - så kan du like gjerne bruke lavere oppløsning.

Prøv - se hvordan plassbruken og responsen blir. Hvis det blir merkbart tregere å redigere bilder i full oppløsning, du ikke cropper uansett, og/eller at du får plassproblemer - så bruk lavere oppløsning. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville beholdt full oppløsning på JPGene også, spesielt siden de bare er 5MP (leste jeg riktig?). Hvis du ønsker å croppe bilder f.eks. før du legger ut eller viser dem så er det greit å ha full opplsøning i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Ah - så blir det enklere. :)

Ad lav oppløsning på skjermen - har du en skjerm "hjemme" med høyere oppløsning, da? ;)

Spøk til side - når du har et interface som er lett å zoome i som en multi-touch iPad, så burde det ikke være noe vanskelig å behandle bilder med større oppløsning. Jeg tror heller spørsmålet blir: "Hva slags oppløsning skal du bruke bildene i?"

Hvis du uansett skal ha den "ekte" redigeringen hjemme, med Raw-filene, og du bare skal slenge bilder opp på Fjesbokji - så kan du like gjerne bruke lavere oppløsning.

Prøv - se hvordan plassbruken og responsen blir. Hvis det blir merkbart tregere å redigere bilder i full oppløsning, du ikke cropper uansett, og/eller at du får plassproblemer - så bruk lavere oppløsning. :)

Takk for svar Trondster!

Du har noen poeng der med skjermen hjemme osv. :)

Kan jo prøve meg frem og se hva jeg bruker , 18 mp virker liksom så overkill hvis bruken er å vise dem som fotobok på ipaden eller for å laste dem på facen.

Lenke til kommentar

Jeg ville beholdt full oppløsning på JPGene også, spesielt siden de bare er 5MP (leste jeg riktig?). Hvis du ønsker å croppe bilder f.eks. før du legger ut eller viser dem så er det greit å ha full opplsøning i utgangspunktet.

Filene som kameraet på Ipaden gir er på 5 mp mens skjermen kan vise 3,21 mp. Bildene fra kameraet mitt er derimot på 18 mp. Men selvfølgelig kan det jo alltid være greit å kunne croppe noen bilder også med Iphoto programmet i Ipaden.

Lenke til kommentar

Er det noen som gjør dette på andre måter ?

Ting jeg kanskje ikke har tenkt på?

En annen måte er å bruke PhotoRaw for iPad, og som navnet antyder så er det en enkel RAW (og jpeg) behandler for et brukbart antall kameratyper. Koster nkr 70 på app store.

Med Camera Connection Kit så importerer du først fra sdkort eller via usb til iPad (via Photos) slik at de ligger i iPad'n.

Deretter kan du bruke PhotoRaw til å gjøre basic justering og crop.

Crop er litt spesiell siden det området man har zoomet inn er det området man beholder ved crop, når man eksporterer til JPEG (som lagres i Photos igjen).

Har testet programmet med Nex 7 sine 24,3Mpixels bilder og Nikon D7000.

Funker helt greit men iPad er klart ingen racer til bildebehandling og grensesnittet i dette programmet er litt uvanlig, men det blir vel forbedret på sikt.

Croppe 24,3Mpixel til ca 1000x1500 i jpeg 80% kvalitet tar ca 8 sekunder på iPad2.

Et tips er uansett å lukke alle andre applikasjoner før man starter å bruke programmet, det spiser den lille mengde ram en iPad har :-)

Btw; du har også piRAWnha som alternativ, og "RawConverter 2" ...

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...