Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familie presser meg til å jobbe....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trådstarter gjør helt rett i å ønske å prioritere skolen.

Man kommer utrolig langt med gode karakterer fra VGS, mens småpengene man tjener på bekostning av VGS forsvinner fort, og har absolutt ingenting å si i det lange løp.

Gode nok karakterer fra vgs er inngangsbilletten til full sosial mobilitet her i landet. Man skal ha muligheten til å fokusere på skolen fram til da, og man er en jævla idiot om man ikke griper den kjangsen. Alle har den muligheten, gitt av foreldre/foresattes forsørgerplikt / lånekassens stipend.

Er presset hjemmefra for stort, så dra langt vekk og fokuser på skolen et annet sted. Uproblematisk, om man vil det nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du mottar stipend! ( Er veldig få som bor hjemme, som får stipend) Men det står ingen steder at forledre skal forsørege barna sine gjennom VGS, jeg tenker selv at mine barn må begynne å bidra i hjemmet når de er 18år! Å forsørge et voksent menneske er ikke billig!

Hvor lenge foreldrenes forsørgelsesplikt varer er fastsatt i barneloven:

§ 68. Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

Som du ser har også barn over 18 år krav på forsørgelse i den tid vanlig skolegang varer. I dagens samfunn er VGS det vanlige utdanningsnivå.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Går jo ann å jobbe annenhver helg f.eks, kan ikke helt se at det kan ødelegge for skolen uten at jeg har så veldig mye greie på den sykdommen din. Men utdanningen er selvsagt viktigst.

Jeg er egentlig uenig at man bør betale for å bo hjemme mens man fortsatt driver med utdanning. Jeg og de fleste jeg kjenner har en avtale at sålenge jeg setter av noen tusen til sparing i måneden så er det greit. Man må jo ha 15 % egenandel ved kjøp av hus og det blir endel penger ihvertfall hvis man bor sentralt og leilighetene koster minst 2-3mill.

Lenke til kommentar

Det er bedre å ikke presse seg for hardt enn å gå på en smell som kjører hele toget ut på et sidespor. Folk som detter ut av flyten har vanskelig for å komme tilbake i utdanning og arbeid. På sikt er det bedre for samfunnet om man underpresterer litt heller enn å overprestere en kort periode bare for å endre opp med langvarig AAP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...