Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familie presser meg til å jobbe....

Anbefalte innlegg

Og der har du problemet ditt.. du føler at du har all rett til å ta og ta, men ikke faen om du skal bidra selv. Det er egentlig ikke snakk om pengene heller, men om 'handlingen' om å ville bidra.

Det å kjøpe seg ps3, tv og sånt er ingen menneskerett, så det at de har forsørgelsesplikt ovenfor deg kan du dessverre ikke dra lenger. De er lei av at du ikke skjønner at penger må jobbes for, og for at de skal betale for at du har ett sted å sove, spise og dusje så må DE prioritere det ovenfor andre ting de har lyst på. F.eks en fancy ny ps3 og en ny TV. På tide at du gjør det samme.

Bilde som er veldig relevant her..:

D4r0Y.png

Og der har du problemet ditt.. du føler at du har all rett til å ta og ta, men ikke faen om du skal bidra selv. Det er egentlig ikke snakk om pengene heller, men om 'handlingen' om å ville bidra.

Det å kjøpe seg ps3, tv og sånt er ingen menneskerett, så det at de har forsørgelsesplikt ovenfor deg kan du dessverre ikke dra lenger. De er lei av at du ikke skjønner at penger må jobbes for, og for at de skal betale for at du har ett sted å sove, spise og dusje så må DE prioritere det ovenfor andre ting de har lyst på. F.eks en fancy ny ps3 og en ny TV. På tide at du gjør det samme.

Bilde som er veldig relevant her..:

D4r0Y.png

Og meninga med det bildet var i en slik tråd? Å trekke alle ungdommer under en kamm og si:" SÅNN ER DE!" ? Unnskyld å si det, men hvor tjukk i huet kan man bli?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet lesingen med et kritisk blikk mot Buffy da jeg syntes hun var noe rask på avtrekkeren. Dog et par innlegg senere er det snudd på hodet, og kommer kun til å komme med en ting til TS:

Det er fasinerende å se hvordan du kommer opp med unnskyldning etter unnskyldning på hvorfor du ikke kan jobbe eller bidra mer enn det du gjør. Vi har alle opplevd dritt, noen mer enn andre, noen takler det dårlig og noen takler det bra, det som dog ikke hjelper er å synes synd på seg selv og sitte på rævva. Press grensene mann! Klarer du ikke presse grensene selv så få hjelp til det. De flytter seg ikke av seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det er jo faktisk dette jeg gjør og det hadde du skjønt vist du hadde lest litt mer nøye, hva er egentlig poenget ditt vil du at jeg skal frasi meg stipendet å få meg en jobb?

Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a

Stipended du får. Får du fordi andre jobber og betaler skatt. Du sitter på rattata og håver inn penger som andre har tjent av jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Denne tråden er gjennomsyret at norsk grådighet.

Ta dere en bolle og skjerp dere folkens, det finnes folk som har det vondt og trenger mer tid til utdanningen sin enn andre. Det er bedre at trådstarter fullfører skolegangen sin (som også er deres skattepenger) enn at han skaffer seg en jobb og blir så utslitt at han dropper ut av skolen(bortkastet skattepenger).

Her er det utdanning som er viktigst, ta det opp med dine foreldre, lege og rådgiver på skolen din.

Når der dreier som om plikter i hjemmet, så er dette en privat affære.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og meninga med det bildet var i en slik tråd? Å trekke alle ungdommer under en kamm og si:" SÅNN ER DE!" ? Unnskyld å si det, men hvor tjukk i huet kan man bli?

Fint at du leser det du vil i det jeg skriver. Det er forskjell på å ha lyst og prøve og det å ikke gidde overhode, og i samme åndedrag ikke gidde å bidra til fellesskapet med det man kan. Som sagt; det er egentlig tanken som teller her.

Lenke til kommentar
sjelden Jeg ber om å få penger tilbake.

Sjeldent? Eg vil påstå at det er en SKAM at du i det hele tatt noen gang ber om å få penger tilbake.

Det helle lukter ille av en dårlig holdning, synd-på-seg-selv og tiltaksløshet. Ta deg selv i nakken og vis iniativ. Prøv å bidra så mye du kan hjemme(du bor der faktisk GRATIS) og prioriter skole/studier, husarbeid, deltidsjobb over alt annet, i den rekkefølgen. Primært sett fremfor spilling og andre fritidsaktiviteter og tidsfordriv.

At du i det hele tatt klarer å lirke av deg at du selv har spart opp penger til playstation når du bor gratis hjemme og får dekket middagene av mor(som du sikkert ikke lager heller) er helt utrolig. Spart?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fint at du leser det du vil i det jeg skriver. Det er forskjell på å ha lyst og prøve og det å ikke gidde overhode, og i samme åndedrag ikke gidde å bidra til fellesskapet med det man kan. Som sagt; det er egentlig tanken som teller her.

Synes det bare var passe idiotisk å poste et sånt bilde, som er for det første utrolig barnslig og kan være veldig irriterendes.. Det var heller ingen god sammenligning som du trodde..

Lenke til kommentar

Ta dere en bolle og skjerp dere folkens, det finnes folk som har det vondt og trenger mer tid til utdanningen sin enn andre. Det er bedre at trådstarter fullfører skolegangen sin (som også er deres skattepenger) enn at han skaffer seg en jobb og blir så utslitt at han dropper ut av skolen(bortkastet skattepenger).

Her er det utdanning som er viktigst, ta det opp med dine foreldre, lege og rådgiver på skolen din.

Når der dreier som om plikter i hjemmet, så er dette en privat affære.

Hei, takk for et fornuftig svar. Ja, jeg skulle gjerne hvert helt frisk og tatt utdanningen min på nominert tid. Synes det er litt trist å bli sammenlignet med disse giddalause ungdommene som dropper ut fordi det er ''kjedelig'' på skolen. Det er egentlig bare moren min og broren min som snakker om det, pappa vet det ikke engang. Han har samme sykdom som meg så han viser litt mer forståelse for begrensningene mine.

Ser ut som at jeg har lagt ordene mine litt feil her, jeg VIL gjerne jobbe. Tror det hadde vært en god erfaring, men jeg er fryktelig redd det skal gå utover skolen. Har veldig lite lyst til å droppe ut igjen å gå igjennom hele denne lege/psykolog/rådgiver mølla igjen.

Ser det er mange som har skrevet ''Moren din kan bruke pengene sine på hva hun vil, bla bla bla'' Det har dere helt rett i og det synes jeg er greit, men er ikke helt enig siden det gjelder kreditt. Mamma har ca 200k i kreditt gjeld som hun har opparbeidet seg de siste årene på klær, reiser og diverse ting. Siden jeg var 15 har det skjedd flere ganger at jeg har lånt henne litt penger jeg har fått fra f.eks besteforeldre til bursdagen min til henne for å få mat på bordet. Dette har jeg ikke noe problem med, men det sier litt om prioriteringene til moren min. Ser også at noen kritiserer meg for å eie en playstation. Det er faktisk ikke uvanlig for en 16 åring å kjøpe seg en playstation etter jul.

Jeg hjelper mye til hjemme og tar initiativ til det, dere skjenner meg ikke og jeg aksepterer ikke å måtte høre dritt fra randome folk på et forum. Jeg gir for å være helt ærlig faen i at noen av dere måtte flytte ut da dere var 13 for å få dere en jobb. Jeg vil heller ikke høre noe fra evt muslimer som er bitre fordi de ble tvunget av familien til å ta opp studielån på vgs for å hjelpe familien økonomisk. (Ja, det skjer faktisk)

Jeg skal prøve å få meg sommerjobb, men kommer foreløbig ikke til å få meg noen deltid jobb. Over og ut, start the flaming. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a

Lenke til kommentar

Vel, da tar du 50% av de pengene du får og gir det til moren din. Du er ikke gratis i drift. Det vil i det minste vise at du ønsker å bidra.

Når det gjelder jobb så ser eg ikke helt problemet. Se om du kan få deg en jobb, og så prøver du det mens du går på skole. Det er HELT normalt å både ha skole og jobb samtidig, for å klare seg. Det er nemlig ikke alle som kan bo hjemme så lenge som du gjør.

Og skulle det skjære seg så må du være obs på faresignalene og si opp jobben før det går til helvete. Du sier du har god selvkontroll, da er det ikke som om studiene går bra dag 1 og til helvete på dag 2. Det vil i så tilfelle skje over tid, og da har du tjangs til å si opp jobben og ta igjen det tapte på skolen.

Problemene til morgen din får være en annen tråd, men hun bør virkelig innse problemene av den type forvaltning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Glemte en ting. Du skriver at det er helt normalt for en sekstenåring å kjøpe seg en playstation etter jul. Vel, det er nå så, men du skal sammenligne deg med jevnaldrende attenåringer. Ikke sekstenåringer. Og det er helt normalt for en attenåring å bidra økonomisk hjemme dersom de fortsatt bor hjemme. Når man først snakker om hva som er normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er faktisk slik at arbeid er balsam for sjelen. Jeg har vært syk i over 8år og kunne utmerket godt vært uføretrygdet men jobber 100% da et liv uten arbeid er et liv uten mening for meg.

Jeg kjenner mange som er trygdet men som ikke er i nærheten av å ha like store "plager" som meg.

Mennesker uten ryggrad kalles det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Grådighet? Jeg bidrar gjerne til fellesskapet med arbeid og skattepenger, men betingelsen jeg setter for å gjøre det med velvilje, er at ressursene går til mennesker som faktisk har behov for det. Lånekassa ivaretar ikke den interessen. Jeg synes at systemet deres for stipend til elever på videregående slår veldig feil ut. Men den diskusjonen hører hjemme et annet sted.

Tillit er stikkordet her. For at samfunnet vårt skal fungere og hjulene gå rundt, så må vi ha tillit til hverandre, og ikke misbruke den tilliten. Norge er faktisk en av de nasjonene i verden som er basert mest på tillit til fellesskapet.

Alle opplever motgang i løpet av livet. Jeg har heller ikke seglet gjennom livet uten hardt arbeid. For eksempel opplever så mange som 90% av befolkningen psykiske problemer i løpet av livet. Og dette er i tillegg til alle de andre utfordringene man utsettes for. Men det gir en ikke noen unnskylding til å være giddalaus og bidra mindre enn andre. Som et band jeg hører på synger "Life for you's been less than kind. So take a number stand in line. We've all been sorry, we've all been hurt".

Så, hvorfor er jeg mer grådig enn deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk med endel slike som deg på videregående, og har egentlig ikke noe annet å si enn - ta deg sammen!!

1. Du har tid og krefter til å spille PS3, men ikke fullføre studiet under normalt løp.

2. Før jobbet de vesentlig mer enn 7,5 time. Hvorfor skal ikke det gå i dag?

Jeg forstår godt hvor din mor vill hen. Hadde du greid å ta studiet på normal tid hadde det nok vært greit, men nå surrer du rundt på hennes bekostning.

Edit: Legen kommer til å fortelle deg det som er sikkert for hans jobb. Du må føle på det selv...

Hei du, grunnen til at jeg ikke klarer å fullføre VGs på nominert tid er pga litt angst på mobbing i flere år, jeg har i mange år måtte se mor og min alkoholiserte stefar krangle dag ut og dag inn, sett hun bli slått et par ganger og. I tillegg har jeg en kronisk mage-tam sykdom som ikke ka kureres. Er ikke uvanlig for meg å måtte løpe på do midt i timen enten fordi jeg må spy eller pisser ut ræva. Kan også legge til at både lege og psykolog var enige om at jeg ikke kunne gå på skolen i fjord. Jeg har faen ikke hatt så lett, jeg har sett mye faenskap i mitt liv og at jeg har en rimelig smertefull og pinlig sykdom hjelper ikke. I fjord var jeg også igjennom 2 store operasjoner som vær varte i ca 6 timer, måtte bli 1 uke på sykehuset i begge tilfellene. Håper du tenker litt etter før du dømmer noen på den måten igjen, så håper jeg at du sover jævlig godt i natt:).

Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a

Jeg orker ikke svare så veldig langt på dette innlegget, men jeg vil bare si at det som har kommet fram fra de andre brukerne er mye bra. Og takk for hilsenen om god søvn, jeg sover nok som vanlig ni timer uten problem. Det er der jeg gjør min restitusjon etter en dag med skole og jobb, ikke foran en PS3.

- De pengene du får i stipend er det andre som har betalt, føler du deg stolt av å motta penger du ikke har tjent selv?

- Jeg ønsker ikke at vi skal ha en konkurranse der det er om å ha det jævligst mulig. Denne får du heller spille hos NAV, der bryr de seg om slik. Jeg mener at det er om å gjøre det beste med de mulighetene man har. Jeg anbefaler deg å skifte holdning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du mottar stipend! ( Er veldig få som bor hjemme, som får stipend) Men det står ingen steder at forledre skal forsørege barna sine gjennom VGS, jeg tenker selv at mine barn må begynne å bidra i hjemmet når de er 18år! Å forsørge et voksent menneske er ikke billig!

Du kan jo forsøke i sommer med en jobb, å se hvordan du takler det!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...