AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hei, gutt som blir atten til uka her. Jeg har i lengre tid fått høre fra mor og storebror(voksen) at jeg burde få meg en liten deltidsjobb på fritiden. Mamma vil dt fordi hun mener jeg kunne hatt godt av litt penger og at jeg kan betale treningsavgiften og litt av klærne selv. Broren min vil at jeg skal få meg en jobb for å lære "verdien av penger". Jeg begynte på studiespesialisering i 2010 og droppet ut etter en måned pga ting hjemme og at jeg slet veldig psykisk. Begynte igjen i år, til tross for at jeg bare har 20 timer i uka(tok engelsk som priv i friåret mitt) Tar skoledagen på, jeg sover ofte etter skolen fordi jeg rett og slett er utslitt. Til tross for dette klarer jeg å oppnå gode karakterer. Tro meg, jeg har virkelig hatt oddsene mot meg de siste årene, jeg er ikke en av dem som har droppet ut pga latskap. Jeg har god selvkontroll og store ambisjoner. Drømmen er å bli lege, bruker derfor mye tid på skolearbied. Neste år har jeg valgt de litt tyngre realfagene og jeg kommer til å ha 13 timer mer i uken enn det jeg er vant til. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan jeg skal kunne klare det i tilleg til å jobbe. Jeg kommer fra en lite akademisk familie, mamma har lite utdannelse og går på NAV (kronisk muskelsykdom) Pappa har fagbrev i ett eller annet og var leder i en stor bedrift i mange år til han sluttet for å starte sitt eget firma som gikk til helvete. Broren min er nå 29 år og på 2 året av en bachelor grad. (Han likte ikke skole og surret mye rundt, men militæret fikk skikk på han) Hva mener dere? Burde jeg få meg en jobb og satse på at det ikke går utover karakterer og i værste fall at jeg dropper ut. Eller burde jeg droppe det og heller sikre meg studiekompetanse? Ja, jeg er enig i at litt penger ekstra hadde vært fint, men jeg klare meg egentlig helt fint på de 2k jeg får av Lånekassen hver måned. Broren min bruker argumentet "lære verdien av penger" Noe jeg ikke helt skjønner siden jeg er svært flink med penger. Ski, tv og ps3 er noe jeg har spart til selv, jeg bruker lite penger på merkeklær og alkohol og har alltid vært flink til å spare. Beklager evt skrivefeil, er natta og jeg skriver på IPad. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Lenke til kommentar
AfrikanskGentleman Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hvis skole allerede sliter deg ut, synes jeg ikke du skal finne deg jobb. 2K fra lånekassen i mnd er jo nok med lommepenger. I værstefall så får du en psykisk nedtur pga alt slitet med skole + jobb. Dette er mine ord. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 På den andre siden så kan man jo alltids finne seg jobb som man kan styre litt mer selv. F: eks en dag i uka eller lignende (lørdager?/søndager?). En del man kan lære av å jobbe litt, samt at det ser bra ut på vitnemålet ditt. Såklart, om du ikke synes tiden strekker til så gjør ikke MER jobb noe mer for deg akkurat. Å ha litt kapital når du begynner på legestuidet hjelper veldig, for da vil du ha mer enn nok å gjøre. Å trappe opp litt med en jobbdag i uken kan jo alltids forberede deg på det som vil vente deg på høyere studier. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Spm. jeg stiller meg, er egentlig hvor lang tid du har tenkt å bo hjemme. Du blir 18 nå, altså født i 94, og går sammen med 95-kullet. Rask hoderegning gjør at du da er 20 når du går ut. Om du bor hjemme så lenge, så er det på en måte bare rett og rimelig at du hjelper til litt. Enten på deg selv, eller med noe annet. Såklart, 20000kr i året er fine penger. Men de går fort vekk om du får deg bil, betaler mobilregninger osv. Selvom du bor hjemme, så er du altså 18, og bør begynne å bevege deg gradvis mot selvstendighet Men det er klart. Det er forskjell fra person til person, og familie til familie! 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 ... Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Har du fortalt familien din dette slik du forteller det til oss?? Prøv å få dem til å forstå at du vil prioritere skolen. Gidder du ikke maset dems kan du se etter "tilkallings-hjelp"-stillinger, de involverer somregel lite arbeid, og du kan altids si nei når du blir spurt om å jobbe -frank Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Hva med å jobbe helg? Noen timer på lørdag og søndag f.eks. Av de 2000 du får av lånekassen så kan du gi moren din en tusenlapp for mat i det minste? De ser sikkert at du sparer og kjøper deg tv, ps3 og sånt mens du ikke bidrar til husholdningen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Skjønner hva dere mener, men er det virkelig normalt. Foreldre skal forsørge barna inntil de går ut av vgs. Nesten ingen av de 18 år gamle vennene mine har jobb. Og ingen av dem bidrar med penger til mat lol. At jeg betaler mobilregning og meste av klærne mine selv er helt greit, men synes det blir litt drøyt å skulle bidra med penger til mat og f.eks strøm i tillegg. Det at mamma må forsørge meg i ett år ekstra har jeg NULL og niks dårlig samvittighet for. Er trosalt ho mor som har latt meg leve under et psykisk helvete i noen år. Han gale stefaren min er heldigvis ute nå, men tar litt tid å hente seg inn igjen. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Foreldre skal ikke nei. De kan. Men jeg kjenner flere som fikk beskjed om at de fikk bo hjemme til 3.året VGS var ferdig. Eller den alderen. Hvis de skulle bo hjemme etter det, og ikke bidra med penger til mat. Så fikk de betale husleie. Synes også det blir litt feil å tenke "Mutter'n, du lot meg få psykiske problemer. Take care of me". Sjokket blir fortsatt like stort når du får ansvar for alt selv Nå kan ikke jeg sitte her å si at man "skal" ha jobb. Vet at flertallet rundt meg hadde det når de var 18. Selv har jeg ikke hatt noe annet enn sommerjobber. Hvorfor? Fordi jeg var bortskjemt, og de siste 2 årene vært "heldig" p.g.a ett uhell. Så jeg har nok penger til å klare meg fint uten jobb. Men for all del, jeg er 21, og bør få meg jobb innen årsslutt. Uansett, jeg er alt annet enn ett eksempel å følge! Endret 25. mars 2012 av Stoddart 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Joda, skjønner at man skal betale husleie hvis man skal bo hjemme etter vgs, men jeg går i 1 klasse. Det er jo også lovpålagt av foreldre å forsørge ungene til de går ut av vgs. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Og der har du problemet ditt.. du føler at du har all rett til å ta og ta, men ikke faen om du skal bidra selv. Det er egentlig ikke snakk om pengene heller, men om 'handlingen' om å ville bidra. Det å kjøpe seg ps3, tv og sånt er ingen menneskerett, så det at de har forsørgelsesplikt ovenfor deg kan du dessverre ikke dra lenger. De er lei av at du ikke skjønner at penger må jobbes for, og for at de skal betale for at du har ett sted å sove, spise og dusje så må DE prioritere det ovenfor andre ting de har lyst på. F.eks en fancy ny ps3 og en ny TV. På tide at du gjør det samme. Bilde som er veldig relevant her..: 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Nå synes jeg virkelig du er litt rask på avtrekkeren her. 1. Når et par velger å lage seg et barn, må det paret gidde å forsørge det til endt VGS. 2. Jeg er på ingen måte bortskjemt, jeg ber nesten aldri om noen ting. Og vi er på ingen måte fattige, er bare mamma som Har klart å opparbeide seg en kjempe gjeld på bare tull. 3. Jeg er på INGEN måte bortskjemt, ber aldri om noe og takker ofte nei til ting. Ber mamma meg kjøpe brød, melk og dagligvarer på vei hjem fra skolen er det sjelden Jeg ber om å få penger tilbake. 4. Mamma dro på 2 ferier turer alene i fjord, hun får pakker med klær og annen drit hun bestiller på nettet flere ganger i uken og hver gang hun har kommet fra byen, har hun som oftest shopper endel unødvendig søppel i tilleg. Det sier vel sitt...... Vi er i 2012 ikke 1940. Vi bor ogsåmi Norge hvor de fleste har det helt konge. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Og du forventer å leve som henne når du ikke jobber??? Du har åpenlyst en innstilling som sier at du har krav på både det ene og det andre, og at bare fordi du eksisterer så burde du få alt i fanget. Jeg garanterer deg at hvis du bare viser LITT mer omtanke og forståelse for økonomi ved å bidra i hjemmet (hvor du sover, spiser og gjør alt annet, GRATIS) så vil de ikke hundse deg slik når det gjelder jobb. Det at du er blitt født gir deg ikke rett til å bruke foreldrene dine for alt de er verdt uten å gi noe tilbake. Husk også at det er ofte bare tanken som teller. (spørre om penger tilbake når du har kjøpt brød eller melk? Wtf?) 3 Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Studiene er viktigere enn penger akkurat nå, men du kan ikke nødvendigvis forvente å få like mye hjemmefra etter du er 18 år.. kommer så veldig an på foreldrene, ikke så mye å gjøre med og kanskje ikke en kamp som er verdt å ta. Jeg jobbet på et bakeri bort i gaten under studiene. Jeg jobbet kun annenhver fredags natt, fra ca. kl 9 om kvelden til 6 om morgenen. Var ikke noe problem å snu døgnet litt på den tiden. For dette tjente jeg ca. 4200 kr i måneden. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Studiene er viktigere enn penger akkurat nå, men du kan ikke nødvendigvis forvente å få like mye hjemmefra etter du er 18 år.. kommer så veldig an på foreldrene, ikke så mye å gjøre med og kanskje ikke en kamp som er verdt å ta. Jeg jobbet på et bakeri bort i gaten under studiene. Jeg jobbet kun annenhver fredags natt, fra ca. kl 9 om kvelden til 6 om morgenen. Var ikke noe problem å snu døgnet litt på den tiden. For dette tjente jeg ca. 4200 kr i måneden. Tingen er at jeg klarer meg Helt fint på stipendet, jeg får betalt mobil, kjøpt klær, sparing og litt til fritid uten noe problem. Derfor jeg synes en jobb er unødvendig, jeg kan vurdere det, men da må jeg nesten snakke med legen om det først. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Om du finner en deltidsjobb du liker, så kan det faktisk være en oppkvikker for deg. Du vil kunne få mer en nyttig erfaring og mer energi. Det er ikke alle jobber som tapper krefter! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg gikk med endel slike som deg på videregående, og har egentlig ikke noe annet å si enn - ta deg sammen!! 1. Du har tid og krefter til å spille PS3, men ikke fullføre studiet under normalt løp. 2. Før jobbet de vesentlig mer enn 7,5 time. Hvorfor skal ikke det gå i dag? Jeg forstår godt hvor din mor vill hen. Hadde du greid å ta studiet på normal tid hadde det nok vært greit, men nå surrer du rundt på hennes bekostning. Edit: Legen kommer til å fortelle deg det som er sikkert for hans jobb. Du må føle på det selv... Endret 26. mars 2012 av Wisd0m 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Jeg gikk med endel slike som deg på videregående, og har egentlig ikke noe annet å si enn - ta deg sammen!! 1. Du har tid og krefter til å spille PS3, men ikke fullføre studiet under normalt løp. 2. Før jobbet de vesentlig mer enn 7,5 time. Hvorfor skal ikke det gå i dag? Jeg forstår godt hvor din mor vill hen. Hadde du greid å ta studiet på normal tid hadde det nok vært greit, men nå surrer du rundt på hennes bekostning. Edit: Legen kommer til å fortelle deg det som er sikkert for hans jobb. Du må føle på det selv... Hei du, grunnen til at jeg ikke klarer å fullføre VGs på nominert tid er pga litt angst på mobbing i flere år, jeg har i mange år måtte se mor og min alkoholiserte stefar krangle dag ut og dag inn, sett hun bli slått et par ganger og. I tillegg har jeg en kronisk mage-tam sykdom som ikke ka kureres. Er ikke uvanlig for meg å måtte løpe på do midt i timen enten fordi jeg må spy eller pisser ut ræva. Kan også legge til at både lege og psykolog var enige om at jeg ikke kunne gå på skolen i fjord. Jeg har faen ikke hatt så lett, jeg har sett mye faenskap i mitt liv og at jeg har en rimelig smertefull og pinlig sykdom hjelper ikke. I fjord var jeg også igjennom 2 store operasjoner som vær varte i ca 6 timer, måtte bli 1 uke på sykehuset i begge tilfellene. Håper du tenker litt etter før du dømmer noen på den måten igjen, så håper jeg at du sover jævlig godt i natt:). Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hvor mye sover du totalt sett? At du skriver det første innlegget klokka 3 natt til mandag kan tyde på at døgnrytmen ikke er helt på plass, og da er det ikke rart at du må sove på dagtid etter skolen. Jeg kjenner ikke vennene dine, men statistikken viser at omtrent halvparten av alle på din alder har en jobb ved siden av en full skoleuke. 4. Mamma dro på 2 ferier turer alene i fjord, hun får pakker med klær og annen drit hun bestiller på nettet flere ganger i uken og hver gang hun har kommet fra byen, har hun som oftest shopper endel unødvendig søppel i tilleg. Det sier vel sitt...... Vi er i 2012 ikke 1940. Vi bor ogsåmi Norge hvor de fleste har det helt konge. Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Mora di har lov til å kjøpe seg alt hun har lyst på, for hun har sine egne penger. Hun må på ingen måte få din tillatelse til å kjøpe noe som helst. At du synes klær er unødvendige materielle goder, er helt irrelevant. Her har du ingen rett til å oppføre deg som en drittunge. Du har det sikkert kjempebra hjemme og mangler ingenting. Foreldrene dine sørger for at du har en seng å sove i og mat på bordet, så du ikke sulter. I tillegg får du stipend av staten, altså penger som vi skatteytere har jobbet for. Og fortsatt synes du det er greit at du sitter på baken mens alle andre sørger for at har det bra, fordi du bor i Norge "hvor de fleste har det helt konge". Foreldrene dine/NAV bruker flerfoldige tusener på deg hver måned. Dette tyder i hvert fall på at du ikke kjenner verdien av penger. Du må endre holdningen din. Glem hva loven sier, for den beskytter deg ikke mye lenger. Snart blir du kastet ut i det virkelige livet. Synes du at det er rettferdig at alle andre bidrar for at du skal ha det bra, mens du ikke er villig til å bidra, fordi du må sove og gjøre skolearbeid? Tror du at du er en eneste som har andre ting å gjøre ved siden av å jobbe? Jeg kan i hvert fall fortelle deg at jeg som går fulltid på skole og jobber ved siden av, ikke har veldig lyst til å betale skatt for at du skal sitte på rævva og ikke gjøre en dritt, fordi foreldrene dine er lovpålagt å ta seg av deg. Hva tror du hadde skjedd hvis alle i husholdningen din tenkte som deg? Hva om alle i samfunnet tenkte som deg og sluttet å jobbe? Ingen får klær, mat eller andre nødvendige ting hvis ingen er villige til å bidra. Det er ikke meningen at du som er 18 år og går på skole skal finansiere alle utgiftene i husholdningen, men siden du har muligheten, kan du i alle fall dekke din egen del så langt det rekker. Tjen egne penger og bidra med huslige oppgaver. Så kan foreldrene dine dekke de grunnleggende behovene dine, som matbudsjettet. Endret 26. mars 2012 av Zarac 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Hei, første innlegget skrev jeg strengt tatt natt til søndag, grunnen til at jeg skriver nå er fordi jeg starter sent i morgen. Døgnrytmen er ikke problemet, jeg sliter litt med å få i meg nok av noen essensielle næringsstoffer spessielt jern, som gjør meg veldig sliten og gjør at blodcellene mine får en litt tyngre jobb når det gjelder å frakte oksygen rundt i kroppen. Jeg ser du skriver: Det er ikke meningen at du som er 18 år og går på skole skal finansiere alle utgiftene i husholdningen, men siden du har muligheten, kan du i alle fall dekke din egen del så langt det rekker. Tjen egne penger og bidra med huslige oppgaver. Så kan foreldrene dine dekke de grunnleggende behovene dine, som matbudsjettet." Vel, det er jo faktisk dette jeg gjør og det hadde du skjønt vist du hadde lest litt mer nøye, hva er egentlig poenget ditt vil du at jeg skal frasi meg stipendet å få meg en jobb? Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Jeg gikk med endel slike som deg på videregående, og har egentlig ikke noe annet å si enn - ta deg sammen!! 1. Du har tid og krefter til å spille PS3, men ikke fullføre studiet under normalt løp. 2. Før jobbet de vesentlig mer enn 7,5 time. Hvorfor skal ikke det gå i dag? Jeg forstår godt hvor din mor vill hen. Hadde du greid å ta studiet på normal tid hadde det nok vært greit, men nå surrer du rundt på hennes bekostning. Edit: Legen kommer til å fortelle deg det som er sikkert for hans jobb. Du må føle på det selv... Hei du, grunnen til at jeg ikke klarer å fullføre VGs på nominert tid er pga litt angst på mobbing i flere år, jeg har i mange år måtte se mor og min alkoholiserte stefar krangle dag ut og dag inn, sett hun bli slått et par ganger og. I tillegg har jeg en kronisk mage-tam sykdom som ikke ka kureres. Er ikke uvanlig for meg å måtte løpe på do midt i timen enten fordi jeg må spy eller pisser ut ræva. Kan også legge til at både lege og psykolog var enige om at jeg ikke kunne gå på skolen i fjord. Jeg har faen ikke hatt så lett, jeg har sett mye faenskap i mitt liv og at jeg har en rimelig smertefull og pinlig sykdom hjelper ikke. I fjord var jeg også igjennom 2 store operasjoner som vær varte i ca 6 timer, måtte bli 1 uke på sykehuset i begge tilfellene. Håper du tenker litt etter før du dømmer noen på den måten igjen, så håper jeg at du sover jævlig godt i natt:). Anonym poster: 1ae7d5737953514fa8bc44a356f4b10a så synd du synes på deg selv da. Alle har sine ting å stri med, men du synes tydligvis du har det værre enn alle andre. Moren din har lov til å gjøre hva hun vil med sine penger. Du må gjerne holde deg unna en deltidsjobb, men forvent heller ikke at du får en krone til kino, film, mobilregning og så videre. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå