Gå til innhold

BK: Tarantelle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, det var hyggelige tilbakemeldinger, tusen takk!

Hva synes dere om fokus-stacking? Er det ønskelig å begrense bruken av det så mye som mulig ved hjelp av mindre blenderåpning, eller kommer det an på motivet/situasjonen?

Lenke til kommentar

Oi, det var hyggelige tilbakemeldinger, tusen takk!

Hva synes dere om fokus-stacking? Er det ønskelig å begrense bruken av det så mye som mulig ved hjelp av mindre blenderåpning, eller kommer det an på motivet/situasjonen?

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men kunne godt tenke meg å lære denne teknikken. Ser at det gir flere nye muligheter og ser ingen grunn til å begrense bruken av det hvis det kan gi en ønsket effekt. Det jo heller ikke alltid at det er mulig å få et tilfredstillende resultat ved å regulere blenderen. Såvidt jeg har skjønt vil man ved å bruke flere eksponeringer uansett kunne få adskillig større dybdeskarphet enn ved å bruke større blender - og det uten at bakgrunnen blir skarp...? Problemet kan vel være å finne motivet i et modus som er stille nok til at det lar seg gjøre å bruke flere eksponeringer i samme bilde - men som sagt,- dette kan jeg ingenting om og håper jeg blir korrigert hvis jeg har misforstått! :) Er i grunnen veldig nyskjerrig på dette.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser for meg at man kan kontrollere bakgrunnsskarpheten ganske nøyaktig ved å kombinere et større antall bilder med større blenderåpning. Hvor mange eksponeringer man ender opp med avhenger vel da av størrelsen på motivet og brennvidde/avstand. Uansett er man som du sier avhengig av et stillestående motiv, ihvertfall i noen sekunder slik at man rekker å få et par bilder.

Jeg fant ut av fokus-stacking på YouTube for noen dager siden, så kan ikke akkurat si jeg er en autoritet på feltet, men moro er det!

Lenke til kommentar

Fint at du kom så nære og at vi ser øyet.Tror jeg ville senket kamera noe mere.Bildet vil bli enda skarpere og få et mere dynamisk lys om du fjerner fargestikket.Som det er nå så er jo også bladene smittet av dette fargestikket.

Takk skal du ha, setter pris på rettledning da jeg ikke er særlig erfaren. Vinkelen får jeg naturlig nok ikke gjort noe med nå, men skal ha det i bakhodet til neste gang. Fargestikket skal jeg ta en titt på i løpet av dagen og kanskje legge ut en alternativ versjon hvis det går an.

Lenke til kommentar

Nydelig bilde. Den første versjonen fungerer også bra etter min mening.

Tusen takk, ja jeg liker også begge, men ser poenget til Birger. Av dette har jeg lært at jeg ikke må være så ivrig med å få et bilde ut, men at alle ledd i prosessen bør være gjennomtenkt.

Fokus-stacking og kanskje særlig Live View ser jeg nå er en glimrende måte å presse hver dråpe av skarphet ut av kitobjektivet, lurer på hvordan det kan kombineres med andre typer bilder..

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser for meg at man kan kontrollere bakgrunnsskarpheten ganske nøyaktig ved å kombinere et større antall bilder med større blenderåpning. Hvor mange eksponeringer man ender opp med avhenger vel da av størrelsen på motivet og brennvidde/avstand. Uansett er man som du sier avhengig av et stillestående motiv, ihvertfall i noen sekunder slik at man rekker å få et par bilder.

Jeg fant ut av fokus-stacking på YouTube for noen dager siden, så kan ikke akkurat si jeg er en autoritet på feltet, men moro er det!

Her har du en annen teknikk: http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=http://blog.buiphotography.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/&ei=nPIeT-yxKc2P4gTD74zHDw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&sqi=2&ved=0CCQQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dbrenizer%2Bmethod%2Btutorial%26hl%3Dno%26biw%3D1900%26bih%3D915%26prmd%3Dimvns

Lenke til kommentar
Ja, jeg ser for meg at man kan kontrollere bakgrunnsskarpheten ganske nøyaktig ved å kombinere et større antall bilder med større blenderåpning. Hvor mange eksponeringer man ender opp med avhenger vel da av størrelsen på motivet og brennvidde/avstand. Uansett er man som du sier avhengig av et stillestående motiv, ihvertfall i noen sekunder slik at man rekker å få et par bilder.Jeg fant ut av fokus-stacking på YouTube for noen dager siden, så kan ikke akkurat si jeg er en autoritet på feltet, men moro er det!
Her har du en annen teknikk: http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=http://blog.buiphotography.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/&ei=nPIeT-yxKc2P4gTD74zHDw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&sqi=2&ved=0CCQQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dbrenizer%2Bmethod%2Btutorial%26hl%3Dno%26biw%3D1900%26bih%3D915%26prmd%3Dimvns

Aha, takk for det, den sida er nå bokmerket! Nå gleder jeg meg til å teste alt dette i friluft, men så var det det været da..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...