CreativeF Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Det ser ut til at jeg har trøbbel med bremsen på venstre forhjul. Det kommer en skikkelig skrapelyd og hvis jeg lar bilen rulle bortover (clutchen inne) virker det som om det er noe som bremser bilen (selv i nedoverbakke). Jeg prøvde å spyle hjulene for å se om det hjalp å få bort skitt og til å begynne med virket det som om det hjalp. Men etter at det begynte å bli tørt igjen kom ulyden tilbake. Jeg fikk etterhvert skrudd av hjulet for å se om det evt. kunne ligge en stein mellom kloss og skive. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på bil, så for meg virket det mer som om hele delen med bremseklossen hadde lagt seg inn til skiven. Ettersom jeg aldri har stolt på jekken - og sikkert ikke kommer til å stole på det - ville jeg ikke begynne å røske, pirke og skru noe særlig mer ettersom underlaget der jekken sto ikke var helt stødig (grusbelagt gårdsplass). Jeg har prøvd å finne ut priser vedr bytting av klosser + evt skiver og det virker som om det er fryktelig dyrt. Alt mellom 5-9000,- kr (i enkelte tilfeller må man selv stå for delene). Jeg tenkte jeg skulle prøve å bytte selv evt (har selvsagt kjøpt meg en skikkelig manual, hehe), men lurer da på om jeg bør heise opp hele fronten på bilen eller om det går greit å bare jekke opp en side om gangen (selvsagt da på mer stødigere grunn enn akkurat grus). Jeg tør ikke kjøre så altfor langt med bilen da det absolutt ikke høres ut som om det er noen god idé (bare den forferdelige skrapelyden og det faktum at bilen selv bremser ned farten når jeg holder clutchen inne forteller meg at den bilen ikke skal kjøres så mye før ting er byttet, etc.). Noen her som har noen råd å komme med? Kanskje noen vet om noen som evt kan bytte bremseklosser, etc. til en rimelig pris (og da mener jeg rimelig)? Jeg bor i Askim og bilen er en Ford Mondeo 96 modell. På forhånd takk for råd og tips Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Om det kommer en skrapelyd, så er vel det et tegn på at klossen er slitt? Edit: 5-9000kr for bytte av klosser og evt skiver foran høres veldig dyrt ut. Sett den på Mitsjø autorep i Ski, de fikser det nok for et par lapper Edit2: Om det er en vgs med mekken i nærheten av der du bor, så kan du jo prøve å spørre dem om de vil skifte for deg? Endret 24. mars 2012 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Spørs nok om bremseklossene dine går på stålet ja, dvs utslitt. Da må du også skifte bremseskivene da flata på bremseskiva blir ødelagt. Å skifte skiver og klosser er ingen vanskelig jobb, men har du ikke skrudd noe særlig bil så bør du få med deg noen. Er ikke så dyrt som du frykter, men om du skal ha den på verksted for å skifte til nye skiver og klosser så blir det kan jeg tippe rundt 3-4 tusen da bremseskivene er ganske dyre. Du sier selv at den bremser av seg selv, høres ut som om calipern sitter fast, da må du også skifte caliper og da blir det fort dyrere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå