Gå til innhold

Aprilfest 2012 - Bykatt - Næringsvett

Anbefalte innlegg

Næringsvett - det er vel tilstanden når man har begynt å perspirere på grunn av føden? Som når man blir svett i trøya etter for mye chili i næringen i et Thai-måltid? :)

Må spesielt trekke fram Middagsgjest - det der ser ser-i-øst fristende ut!! Mmmmh.

Men - til gjengjeld er jeg ikke heelt sikker på hvitbalansen i Middagsgjest II - ble kanskje litt blågrønt?

Både pubmat og pølse og potetstappe ser fristende ut, og enda mer så med lammemåltidene - bedre løsning med fokus og dybdeskarphet på II'ern.

Skal passe på å ha spist på forhånd når jeg følger med videre.. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næringsvett - det er vel tilstanden når man har begynt å perspirere på grunn av føden? Som når man blir svett i trøya etter for mye chili i næringen i et Thai-måltid? :)

Må spesielt trekke fram Middagsgjest - det der ser ser-i-øst fristende ut!! Mmmmh.

Men - til gjengjeld er jeg ikke heelt sikker på hvitbalansen i Middagsgjest II - ble kanskje litt blågrønt?

Både pubmat og pølse og potetstappe ser fristende ut, og enda mer så med lammemåltidene - bedre løsning med fokus og dybdeskarphet på II'ern.

Skal passe på å ha spist på forhånd når jeg følger med videre.. :)

Takk for gjennomtenkte kommentarer. Blågrønn stikk på Gjest II var et forsøk på Etterbehandling™. :D

Betydningen av næringsvett for meg er billedlig egentlig. At man har evnen til å klare seg på sunn fornuft. Bokstavlig talt må det bety noe sånn som at man har vett på å få i seg næring. :)

Lenke til kommentar

Tradisjonell

DSC01644-S.jpg

Sony Nex-5N og SEL50f18@f/6.3, ISO 3200, 1/15s.

Kjøttkaker må være den mest tradisjonelle middagen av alle norske. Veldig godt en gang i blant.

Så over til noe annet:

Salma

DSC01654-S.jpg

Sony Nex-5N og SEL50f18@f/3.2, ISO 3200, 1/40s.

Nynorsk mat.

Nå er påskeferien over, og fra imorgen er det tilbake til et noe enklere kjøkken. Så jeg må tygge litt(!) på hvordan utfordringen blir løst videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøttkaker ja! Lenge siden jeg har smakt det..den var da sikkert god..pen porsjon det der. :yes:

Enig i det, pappas kjøttkaker er det ingen som slår, heldigvis så har jeg lært hemmeligheten :w00t:

Vel, nå er de blitt mine egne forfinete kjøttkaker da, og utenom brunsaus*/poteter bruker jeg kun blomkål som tilbehør. *hjemmelaget selvfølgelig :)

Når det gjelder bildet Bykatta, så synes jeg det fungerer fint, er ikke så stor tilhenger av syltynn dof på denne type bilder siden man ikke ser alt tydelig på tallerkenen :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kjøttkaker ja! Lenge siden jeg har smakt det..den var da sikkert god..pen porsjon det der. :yes:

Ja, det var en stund siden jeg spiste det sist, også, gitt.

Enig i det, pappas kjøttkaker er det ingen som slår, heldigvis så har jeg lært hemmeligheten :w00t:

Vel, nå er de blitt mine egne forfinete kjøttkaker da, og utenom brunsaus*/poteter bruker jeg kun blomkål som tilbehør. *hjemmelaget selvfølgelig :)

Når det gjelder bildet Bykatta, så synes jeg det fungerer fint, er ikke så stor tilhenger av syltynn dof på denne type bilder siden man ikke ser alt tydelig på tallerkenen :)

Pics, or it didn't happen... :p

Jeg har tildels litt dårlig lysforhold innendørs, så har kjørt litt tynnere dof enn jeg strengt tatt har ønsket på noen av bildene. Men normalt er jeg blant dem som liker tynn dof.

Ja, kjöttkaker var det lenge siden jeg spiste også (det finnes i Sverige :) ). Du får maten å se fristende ut og det er som sagt spennende å fölge med på hva du spiser. :)

Trodde det var kjøttboller dere hadde som nasjonalrett der i øst. :) Og som sagt, påskemenyen er nok ikke helt representativ.

Forstatt i matverdenen, ser jeg klart mer spennennde enn mine siste måltider ...

Det er få ting som er bedre enn kjøttkaker laget på ordentlig oppskrift :)

Morsomt. Jeg postet to bilder, en med kjøttkaker og en med moderne lakserett, og kjøttkakene fikk all oppmerksomheten. :D

Lenke til kommentar

Det var en original middag ja....fint utsnitt.

Det var til og med et varmt måltid... :D

Og det var den siste plata ser jeg - den som ikke fyller hele hjernet ...

Men vaffel er godt, enten det er til frokost eller middag.

Liker tynne vafler, så for å ikke få dem for tynne, fyller de ikke alltid hele hjertet!

Lenke til kommentar

Men selv ihuga carnivores må ha litt grønt i blant.

Tror jeg ikke noe på ;)

Den planten ser noe sliten ut, tror pus vinner.

Pus vinner alltid! Planten er kjøpt til pus som kattegress. Sammen klarer vi å ta knekken på en husfred i løpet av et par uker. Jeg vanner enten for mye eller for lite. Pus spiser av bladene. I fjor holdt vi liv i husfreden hele sommeren. Fordi naturen vannet den selv, og for at pus bare kom til når verandadøren ble åpnet.

Sött og morsomt bilde! :) Er du fornöyd med din NEX så langt?

Jeg var godt fornøyd med µ4/3 også, men det er noen fordeler med NEX som betyr noe for meg: Blå himmel i stedet for grå. ~null støy på lav ISO. Mindre støy på høy ISO. Bedre mulighet for tynn DOF. Det med blå himmel er kanskje det jeg setter aller størst pris på. Den elektroniske søkeren er omtrent like god som Panasonic GH2 sin (for meg).

Ulempene er tregere autofokus og dårligere objektivutvalg, men jeg har nesten det jeg trenger: makro til blomsterbilder, rask kort tele som walk around ute, rask medium vidvinkel til innendørs bruk. Mangler rask normal og kanskje også fastoptikk som er trangere, men klarer meg godt med det jeg har.

Jeg har også vendt meg til det lille huset med det proposjonalt for store objektivet fordi pakken til sammen er liten, lett og lar meg skape gode bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...