Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen stopper, og SSDen "forsvinner" i bios

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå håper jeg at det finnes noen her inne som kan hjelpe meg med problemet mitt.

I sommer bygde jeg meg en ny PC. Ettersom den skulle stå på skrivebordet mitt på kontoret mitt på skolen, var det ønskelig at den var relativt stille, men også kraftig nok til å kjøre simuleringer og store numeriske beregninger.

Valget falt på følgende system:

Lian Li PC-Q07B

ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155

Intel® Core i5-2500K Processor

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU

Corsair SSD Force Series™ F40A, 40GB

+ en gammel 320gb HDD.

Windows 7 Pro ble installert.

Problemer oppsto etterhvert. Etter å ha stått idle en stund fikk jeg blåskjerm. Det var ikke mulig å la datamaskinen stå ei natt uten at den fikk blåskjerm. Etter reboot ble ikke SSD'n med operativsystemet funnet av biosen og oppstarten ble vanskelig. Etter litt prøving og feiling dukket SSD'n opp igjen og jeg måtte installere windows på nytt. Etter en stund installerte jeg operativsystemet på HDD'n og datamaskinen fungerte stort sett greit i ca tre måneder, men jeg fikk ikke benyttet meg av fordelene med SSD.

Etterhvert dukket behovet for SSD opp igjen og jeg prøvde på nytt. Denne gangen gikk jeg til innkjøp av

Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

Det hjalp ikke med ny SSD, så jeg kjøpte meg nye minnebrikker.

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Dette hjalp heller ikke. Jeg kjøpte ny strømforsyning:

Silver Power SP-SS500 500W PSU.

Heller ikke det hjalp.

Nytt hovedkort og HDD ble kjøpt inn:

ASUS P8H67-I B3, Socket-1155

Western Digitial Caviar® Green 2TB

Og sånn er ståa. Jeg har byttet ut alt bortsett fra CPU og kabinett og har fortsatt det samme problemet. Om jeg sitter jeg datamaskinen når det skjer oppdager jeg det ved at datamaskinen sluttet å svare. Musepekeren beveger seg men jeg klarer ikke å trykke på noe. Etter en stund får jeg blåskjerm.

Når jeg starter maskinen på nytt prøver den å starte windows fra HDD fordi den ikke lenger finner SSD. Om jeg lar datamaskinen stå avslått 4-5 minutter etter at dette har skjedd, dukker SSD'n opp på nytt og jeg kan foreta en normal oppstart som om ingenting har skjedd.

Jeg begynner å bli ganske desperat da jeg har planlagt å gjøre noen beregninger til masteroppgaven min i påske uka . Disse beregningene tar 1-2 uker, og jeg har planlagt å starte programmet for utregningene før jeg drar på ferie. Dette blir da vanskelig om datamaskinen ikke klarer å stå påslått et døgn engang uten at ting henger seg.

Er det noen der ute som vet hva som kan være galt?

Håper på mange bra svar, slik at jeg får gjennomført beregningene.

Mvh

Mats

post-58292-0-71702600-1332613493_thumb.jpg

post-58292-0-81369300-1332613503_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...