Gå til innhold

Årsoppgave er ikke i samsvar med selvangivelse

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen spm. med selvangivelsen som jeg ikke finner på skatteetatens hjemmesider.

1) I årsoppgaven jeg har fått, er renteinntektene høyere enn det som selvangivelsen sier. Det er snakk om ører, men jeg trodde at 0,96 kr. ble rundet oppover. I selvangivelsen er dette tallet rundet ned. Hva kommer det av? Det samme gjelder også innskuddet. 0,77 kr er også rundet nedover. Ikke så farlig, men forstår ikke helt hvorfor.

2) I selvangivelsen har jeg også fått fradrag for tap i fond. Her er beløpet merkelig nok 3,25 kr. høyere enn det som står i årsoppgaven. Har noen en formening om hvorfor det er sånn? Når jeg regner på det i excel, så stemmer årsoppgaven med mine tall.

EDIT (tillegsspørsmål)

Hvis du får en aksje (vervepremie) der kursen er satt til 0,00kr. Så mottar jeg et lite utbytte. Problemet her er at jeg ikke får beregnet skjermingsfradrag. Skal jeg gjøre det, eller skal jeg la være? RF-1088 har da ført post 130 som "ukjent".

Takker for svar!

EsAa

Endret av EsAa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om at du logger inn på Altinn så vil tallene stå litt avrundet, men de ligger nøyaktig inn i systemet. Hvis du leser "PDF-selvangivelsen" står det korrekt der? Uansett, er det ikke snakk om feil som er i 100-kr nivå er det iallfall ikke noe å bry seg om. Skatteetaten bryr seg null og niks om folk som har 100kr feil i selvangivelsen.

Aksjer du har fått skal stå med 0,00kr som kjøpspris, dermed får du også ikke skjermingsfradrag. Regner med at det er snakk om Gjensidige: http://gjensidige.com/web/Forsiden/Investorinformasjon/Aksjen/Bonusaksjer%2C+sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar/Bonusaksjer+-+skattemessig+inngangsverdi+i+beholdningsoppgaven

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Aksjen jeg snakket om fikk jeg som en vervepremie. Tallene (som var feil) i PDF-selvangivelsen er ikke korrekte nei. Litt merkelig at det finnes sånne småfeil når skatteetaten får nøyaktige tall fra bankene.

Et nytt spørsmål: Fikk utbytte fra fond nå i slutten av desember. I selvangivelsen er dette tallet lavere enn det jeg mottok. Fondet er et rentefond, og man beregner jo ikke skjermingsfradrag der? Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...