BoarderXtrem Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Hello. Ja bare lurer på om jeg skal gjøre om litt. Sånn er det nå. Tank - pumpe - 360rad - 120rad- cpu - tank. Eller Tank - pumpe - 120rad - 360rad- cpu - tank Kan tenkes at det burde være andre vifter? 360 rad`n er en mist extrem. Eller Magicool ultra som det står på esken. 120rad`n er en EK CoolStream RAD XT. På 360`n er det satt inn 6 stk Papst vifte (4412F2GM) 120x120x25mm, 140m³/time, 38 dB(A) ' Ek`n er det Noctua NF-P12-1300, 120mm Vifte1300 / 1100 / 900 RPM. Den kjører jo på max ikke noe spennings brems. Pluss Akasa Viper 120mm Vifte 120x 120 x 25mm, 600~1900 RPM satt på 1300rpm i bios. Hva tror dere? Noen tips? Endret 24. mars 2012 av boarderxtrem Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Hvorfor bruker du 360 +120 ? Det er mildt sagt overkill til kun cpu. Ellers reservoir før pumpe, etter det spiller det ingen rolle på rekkefølgen, ser helt greit ut det der. Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Ser veldig pent ut Endret 24. mars 2012 av Titanium87 Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Jo takk for det 3960x er jo ikke veldig kjølig av seg. ... Derfor ble det sånn. blir jo litt 1.55v+ når benking er i gang så litt extra kjøling hjelper jo litt da. Det jeg mente var om jeg skulle ta 120rad før 360rad så cpu.. Endret 24. mars 2012 av boarderxtrem Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Har ingen ting å si... Vannet blir kjølt av begge radiatorene uansett hvordan dem ligger i loopen Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 Ja da er det bare viftene jeg lurer på da. Noen tips til vifter? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Schyte Gentle Typhoon 1850rpm er et sikkert valg. Den Noctua viften du bruker er også fin. Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Hei. Ja har lyst til å teste de.. På min Swiftech MCP655 så er det jo 5 hastigheter. Jeg kjører den på 5, men vil det hjelpe om man setter ned hastigheten? Da går jo "vannet" roigere gjennom radiatorene, men vil det da si at "vannet" vil bli kjøligere da? Jeg må jo bare spørre Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hei. Ja har lyst til å teste de.. På min Swiftech MCP655 så er det jo 5 hastigheter. Jeg kjører den på 5, men vil det hjelpe om man setter ned hastigheten? Da går jo "vannet" roigere gjennom radiatorene, men vil det da si at "vannet" vil bli kjøligere da? Jeg må jo bare spørre Vannet vil i begynnelsen bli kjøligere ut fra radiatoren, men det vil også bli varmere ut fra kjøleblokkene, og når du får varmere vann ut blokkene, tar det lengre tid å kjøle ned vannet i radiatoren, så du vil faktisk tape kjøleeffekt på det. Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Ja da får jeg teste noe annet. Kan jo teste 6 sth GT 1850rpm vifter, men om det vil hjelpe på tempen det vet jeg jo ikke.. Her står det jo litt om rad`n Magicool 360 Ultra Radiator - Excellent cooling performance - Low water resistance - Optimized for silent fans - Perfect for all overclocking and silent projects. EK-CoolStream RAD XT (120) The copper fins are specially designed for Ultra-silent fans (with low Airflow ser at GT har 98 m³/time & Papst har 140 m³/time. Hvor mye har dette å si egentlig? Er det sånn da at GT vil gjøre det bedre enn papst viftene, siden radiatorene er optimized for stille vifter/ lav rpm? Man kan jo lese seg i hjel på dette med vifter.. Endret 26. mars 2012 av boarderxtrem Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Angående vifter på radiatorer er det statisk trykk som gjelder. Tviler sterkt på at du vil se bedre temperaturer med Scythe GT kontra de du allerede har. Magicool Ultra har ganske lav finnetetthet og er ikke spesielt tykk så med push/pull vil du se gode resultater uansett hvilke vifter du bruker. Dog under forutsetning at de ikke er fullstendig søppel, men Papst er er godt merke. Med kun én blokk og to radiatorer er denne pumpa på nivå 5 mildt sagt overkill. Du kan sikkert sette den ned til nivå 4 og kanskje tilogmed nivå 3 uten at du vil se noen forskjell på temperaturene. Lavere flow kan bety høyere temperaturer, men dette er snakk om i den nedre yttergrense. Flow over 3.8l/min er det nesten ikke noe poeng i å oppnå da det er snakk om ørsmå forskjeller i temperatur ved høyere verdier. Noen blokker reagerer bedre på høy flow, men generelt sett vil det med dagens utstyr holde lenge med 3.8l/min. Du vil antageligvis ikke se noen temperaturøkning før du er nede på 1.8l/min, men dette avhenger av flere ting. Vet du hva delta-t –forskjellen mellom luft inn radiator og maks vanntemperatur– ligger på? Hvis denne er 10C eller lavere har du i utgangspunktet normal ytelse. Endret 27. mars 2012 av Komakino Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Hei. Ja planen var å kjøle alt. Vet bare ikke om jeg orker å fikse gpu blockene enda. Har sett på en tykkere rad (EK CoolStream RAD XTX (360), men må nok jobbe litt for å kjøre puss/pull i hafx`n.. Det blir nok ett nytt kabinett snart. Nå har jeg ikke målt vanntemp. Litt usikker på hvordan det gjøres da jeg ikke har gjort det før. Har du noen tips til hvor jeg kan kjøpe slike ting? Hilsen Paal Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Vanntempen kan du måle på forskjellig vis, men det enkleste er å skaffe en temperatursensor som du plasserer et eller annet sted i loopen. F.eks denne som du bla. kan feste til et reservoar, eller denne som du smetter inn på slangen en plass. For å lese av tempen må du dog ha en viftekontroller el. som støtter temperatursensorer. Et annet alternativ som fungerer ganske godt er et IR-termometer. Hvis du måler varmluften fra radiator vil du få en ganske nøyaktig pekepinn på tempen. Et billig alternativ er å skaffe et digitalt termometer der du bare plasserer sonden på samme plass. Dette er best hvis du har en ekstern radiator da det vil bli unøyaktig inne i et kabinett der det som oftest er mye varm luft i bevegelse. Edit: Eller noe sånt Endret 28. mars 2012 av Komakino Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Ja sånn skal jeg kjøpe meg. Kan sette den i tanken. Får kjøpe meg noen vifter også. Om jeg skal ha vifter som dytter masse luft uten å bråke så blir det vel GT da? Kom med tips. De kan godt koste opp til 300kr pr stk bare de er bra.. Vil ha noen jeg kan kjøre på max hele dagen lang uten at de bråker for mye.. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Scythe GT AP-14 vil være et godt valg hvis du skal kjøre dem på maks. AP-15 kan støye litt, spesielt hvis de monteres horisontalt. En liten viftekontroller koster jo dog ikke mange kronene. Jeg har syv av disse selv og det er fantastiske vifter med et utrolig lavt strømforbruk. Et lite minus er at de ikke kommer med sleevede kabler og at kablene er noe korte, men det er ikke mye å henge seg opp i. Noiseblocker, spesielt Multiframe-serien har også et veldig godt rykte, men disse har en annen type lager enn GT så flere har opplevd at de stryker med etter noen måneder i horisontal stilling. Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) hei. Ja skal se litt på de der. Har viftekontroller til 6 vifter så det burde gå bra.. Takk for tips. Hva med disse viftene? SilenX vifte, iXtrema PRO IXP-74-14 Luftmengde : 122 m³/time Turtall : 1400 o/min Støynivå : 14 dB(A) Endret 30. mars 2012 av boarderxtrem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå