rabbitmonster Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Når du kjøper noe i matbutikken, spør de alltid om du vil ha kvittering. En tanke streifet meg på vei hjem fra butikken: Hvis du sier nei takk til kvittering, så er det en mulighet for butikken å svindle med momsen. Er det noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 De kan... Men all den tid du betaler med kort vil sjansene for at de blir oppdaget være så store at det ikke er et tema. Merverdiavgiftssvindel i småskala (på transaksjonsbasis) går gjerne ved at man tar imot cash som så holdes utenom vanlig cashflow. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) I "gamle" dager hadde kassaapparater i butikken to kvitteringsruller, begge rullene ble oppdatert fortløpende etterhvert som kassadamen slo inn beløpene. En av rullene kom ut av kassen til kunden, og en skjult rull ("sladrerull") ble brukt for regnskap (inkludert merverdiavgift). I dagens elektroniske kasser er den skjulte rullen erstattet av fortløpende elektronisk lagring, noe som gjør det mulig å vente med å skrive ut kundens kvittering til hele handelen er ferdig eller ikke skrive den ut overhode. Det betyr at med moderne kasser så vil kjøp som slås inn på kassen dokumenteres uavhengig om kunden får en kvittering eller ikke, på den elektroniske sladrerullen. Hvis kjøp ikke slås inn på kassen derimot, bør man være skeptisk. Endret 24. mars 2012 av what_no2000 3 Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 Ok, men da ser det ut til at butikkene følger moms-reglene. Hensikten med kvittering-spørsmålet er nok bare for å spare papir / hindre søppel. Men i forhold til store butikkkjeder, så tror jeg nok at enkelte innvandrer-butikker, -frisører og -spisesteder roter med momsen. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Rema1000, Coop Prix osv. er det ikke noe grunn til å tro at de tar betalinga svart. Det er ingen som er tjent med det i et slikt system. Derimot var jeg å klipte meg hos en utenlandsk frisør sist, og betalte 200 kr (står samme på prislista). Eneste de gjorde var å åpne kassa, da kan du banne på at det ikke har blitt betalt moms. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Trådstarter: Spørsmålet du får er egentlig bare for å spare papir og få mindre boss. Transaksjonen blir registrert i systemet uavhengig av hva du bestemmer deg for. Du får bare en kopi av handelen. Butikkansatte kan også (vanligvis) ta ut uendelig mange kopier av alle kvitteringene ila en dag. Tror alle har vært på en kebabsjappe hvor de ikke en gang lukker kassen. Kontantene går rett i lomma på katte-dealeren på hjørnet. Vil tro at mange av de ikke innser at de faktisk driver næringsvirksomhet eller tror de bare kan ta seg til rette. Ganske kjipt egentlig. Skatteetaten bør ta tak i sånt, og juks må få konsekvenser. En kebab/pizza-sjappe ved siden av skolen min ble nettopp stengt av den grunn (afaik). Noen som har prøvt å anmelde slikt juks? EDIT: Hvis det var uklart så er altså boss det samme som søppel. Endret 25. mars 2012 av Arne 2 Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Trådstarter: Spørsmålet du får er egentlig bare for å spare papir og få mindre boss. På min lokale Coop Prix blir det skrevet ut kvittering alltid, den kastes eller mottas av kunden. På Rema og Bunnpris i nærheten blir kvitteringen skrevet ut kun hvis kunden ber om det. Så det vel litt forskjellige systemer ute og går. Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2012 Rema1000, Coop Prix osv. er det ikke noe grunn til å tro at de tar betalinga svart. Det er ingen som er tjent med det i et slikt system. Derimot var jeg å klipte meg hos en utenlandsk frisør sist, og betalte 200 kr (står samme på prislista). Eneste de gjorde var å åpne kassa, da kan du banne på at det ikke har blitt betalt moms. Har også opplevd det samme. Betalte 130kr for klipp hos utenlandsk frisør. Han slo ikke inn beløpet og jeg fikk ingen kvittering. Kassen så ut som om den var fra en leketøysbutikk. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Grunnen til at de spør er at mange kasseapparater ikke skriver ut kvitteringen automatisk. Videre så ønsker mange kunder ikke kvitteringen, og krasseren forsøker å spare seg for unødvendig arbeid ved å spørre. Vi skal jo spare miljøet om dagen, også.. Hos de store kjedene er dette garantert ikke et problem. Det ville vært ødeleggende for dem om de hadde blitt avslørt som svindlere, selv om det kanskje bare var en enkelt butikk. Dessuten så har de store kjedene systemer for intern kontroll. Endret 25. mars 2012 av Dux ducis 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Trådstarter: Spørsmålet du får er egentlig bare for å spare papir og få mindre boss. På min lokale Coop Prix blir det skrevet ut kvittering alltid, den kastes eller mottas av kunden. På Rema og Bunnpris i nærheten blir kvitteringen skrevet ut kun hvis kunden ber om det. Så det vel litt forskjellige systemer ute og går. Sikker på at det er slik på Rema? For jeg jobber som vikar i rema-systemet og har dermed jobbet på et titalls forskjellige rema-butikker, og alle remabutikker skal ha det samme kassesystemet. Det systemet skriver ut alle kvitteringer. Vi spør alltid om kunden skal ha kvittering. Alternativet er at kassabåndene blir fulle av dritt og må ryddes hele tiden. På en travel butikk så er det et irritasjonsmoment. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Det har vært saker med triksing med programvare i kassaparater i det siste (f.eks. bruke dem i "opplæringsmodus" og den slags), spesielt i utelivsbransjen. Og så har man dem driver slik som den lokale kebab-sjappa. Når innehaver gjerne taster ut beløpet på kalkulator i stedet for å bruke kasseaparatet er det grunn til å lure... 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Alltid like gøy å betale med kort og kreve kvittering på sånne plasser... #denfølelsen Endret 26. mars 2012 av Arne Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Trådstarter: Spørsmålet du får er egentlig bare for å spare papir og få mindre boss. På min lokale Coop Prix blir det skrevet ut kvittering alltid, den kastes eller mottas av kunden. På Rema og Bunnpris i nærheten blir kvitteringen skrevet ut kun hvis kunden ber om det. Så det vel litt forskjellige systemer ute og går. Sikker på at det er slik på Rema? For jeg jobber som vikar i rema-systemet og har dermed jobbet på et titalls forskjellige rema-butikker, og alle remabutikker skal ha det samme kassesystemet. Det systemet skriver ut alle kvitteringer. Vi spør alltid om kunden skal ha kvittering. Alternativet er at kassabåndene blir fulle av dritt og må ryddes hele tiden. På en travel butikk så er det et irritasjonsmoment. De rema-butikkene jeg har vært på er det også slik som du beskriver. Tror norgesgruppen har et annet system. SPAR skriver hvert fall ikke ut kvitteringer uten at du ber om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå