Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å spørre om hvorfor dere som har 5D2 fra før, har bestilt/kjøpt 5D3?

 

Prøver ikke å blåse i gang et stort bål, kun nysgjerrighet som er ute å vandrer.

 

Slik jeg ser det så kan jeg ikke fatte og begripe at folk velger å kjøpe det når man har 5D2 fra før mtp at 5D3 er 14 895,- dyrere. (sammenlignet mellom 5D2 og 5D3 på JP)

 

 

Slik jeg har forstått det har 5D3 disse fordelene over 5D2:

 

- Bedre autofokus

- 2 stop bedre ISO-ytelse

- Mulighet for å lagre på to kort

- Mer korrekt lysmåling

- Knapper plassert bittelitt annerledes (slik som på/av-knappen)

- Hastighet på serieopptak er bedre

 

 

Som en Panasonic GH2 eier, med påfølgende nødvendige objektiver (se sign) så har jeg jobbet meg opp bred erfaring med en av de beste autofokusene på markedet.

Og jeg syntes autofokus er svært oppskrytt, men dette er selvsagt subjektivt. Manuell fokus etter noen hundre bilders øvelse på tvers av ens objektivpark er nok til at man kan mestre manuell fokus ganske raskt om autofokus ikke strekker til fordi den er dårlig(ref;5D2' autofokus).

 

For å fange ting i bevegelse, nytter det ikke med manuell fokus. Da er det kun topp autofokus som gjelder.

 

For meg er det den suverene autofokusen + høy-ISO-egenskapene de viktigste grunnene til hvorfor jeg vil ha Mark III og ikke Mark II. Jeg er imidlertid enig i at prisforskjellen mellom de to er for stor idag, men vi venter jo på at den skal skrumpe....

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal si jeg ble ganske imponert da Mike Drew var med og testet D800 mot 5D MK3.

 

For det var noen knallskarpe bilder de fikk fra hesteløpene. Mulig at siden jeg har såpass god autofokus selv og aldri har slitt med en dårlig en at jeg kanskje ikke setter nok pris på det?

 

Jeg kan jo se for meg at jeg hadde blitt passe forbannet om jeg kom hjem med 5D2 etter en lang dag med fotografering, og hadde sett at de fleste bildene var helt ute av fokus. Det er noe jeg imidlertidlig aldri har opplevd så jeg hadde kanskje vurdert å oppgradere jeg også hvis jeg hadde slitt med autofokusen på så måte.

 

Tiden får vise når jeg kjøper meg et 5D2, om ikke "6D" allerede har kommet ut da og kanskje har litt bedre autofokus enn 5D2 :)

Lenke til kommentar

Vi har noen rare priser på disse 5D II og III for tiden. Om man sammenlikner med USA ligger II på 2079 USD, mens III ligger rundt 3300 USD. Hvis man ignorerer moms, og bare deler prisene i Norge på dollarkursen får man følgende: (10995/27890): 1832 dollar for Mark II og 4648 dollar for Mark III! Med andre ord er II veldig billig i Norge mens III er mye mye dyrere sammenliknet med USA:/

Lenke til kommentar

Jeg la inn bestilling på Mark II i dag til 10 990. Fortsatt ikke sikker på hva jeg skal ha dog. Mark III frister veldig. Latterlig at prisen fortsatt er 27890 når både fotovideo og japanphoto har 100+ på lager. Tviler sterkt på at de flyr ut dørene til den prisen. 22-23000 hadde vært en halvveis akseptabel pris, 19 990 = Instant buy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt sagt! Ja, jeg så også tilbudet til fotovideo på 10990.

Fy faen å dårlig jeg ble. Holdt nesten på å kansellere mitt kjøp av snøscooter som jeg skal ha til vinteren, bare så jeg forsvarlig kunne bestille jeg også.

 

Men fikk trøstet meg med at det sikkert kommer lignende tilbud igjen innen våren 2013, som i utgangspunktet var tidsrommet jeg hadde tenkt å handle et 5D2 i.

 

Gratulerer med flott kjøp da :) Et bedre kamera til prisen tror jeg ikke finnes noen steder. Litt morsomt er det også at man med tanke på det tilbudet ikke sparer mer enn 1-2000kr på å kjøpe brukt, kanskje 3 hvis noen selger billig :) Jepp, det er gode tider for kjøp av kamerautstyr vi er inne i.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp 5D Mark III i Sandvika til 24 990, så 5D Mark II går i retur uten å være åpnet gitt. Det å kjøpe det kameraet man egentlig har hatt lyst på er verdt noen kroner det også :) Klarte rett og slett ikke vente lenger nå..

 

Hvordan fikk du det til 24990,- da , var det pruting eller lokalt tilbud?

Uansett grattis med drømmekameraet da :-)

Jeg venter også på tilbud under 25K , bare av prinsipp.....så handler jeg også.

Lenke til kommentar

Det var en kampanje Pga noe Sandvikadager eller noe. Ellers kan du få kameraet for 25k høres fotovideo hvis du er student eller kjenner noen som er det :)

 

Ok takk for svar. Jeg er student ved Bergen Tekniske Fagskole i en alder av 43 , så jeg får høre med dem. Må vel ha et bevis eller noe slikt regner jeg med....

Lenke til kommentar

Nå har pixmania 5D MkIII

 

Det er en indikasjon på at prisen er på vei ned ja, men ville overhode ikke handlet fra pixmania og spesielt ikke en så dyr vare. Tror nok at vi ser flere priser rundt 25K rundt juletider/nyåret.

 

Du har vel kanskje rett , selv om jeg har handlet en rimeligere vare hos dem tidligere uten problemer , men har vel hørt noe negativt om den nettbutikken. Men Multicom har også kameraet til denne prisen samt en nettbutikk som heter Alteadirect. Håper ikke JP og Fotovideo venter helt til jul med og følge etter.

Lenke til kommentar

Pixmania/deal.no og andre jeg hadde holdt meg griselangt unna når det gjelder produkter man gjerne vil ha ordentlig reklamasjonsrett på. Hold deg til type komplett/Elkjøp/japanphoto/fotovideo, som ikke er konk når du trenger reklamasjonsretten. Multicom har jo eksistert like lenge som komplett, men føler meg fortsatt tryggere på komplett :) Ateadirect har jeg aldri handlet fra, men Atea er et kjempestort IT selskap, så burde være trygt.

Lenke til kommentar

Pixmania/deal.no og andre jeg hadde holdt meg griselangt unna når det gjelder produkter man gjerne vil ha ordentlig reklamasjonsrett på. Hold deg til type komplett/Elkjøp/japanphoto/fotovideo, som ikke er konk når du trenger reklamasjonsretten. Multicom har jo eksistert like lenge som komplett, men føler meg fortsatt tryggere på komplett :) Ateadirect har jeg aldri handlet fra, men Atea er et kjempestort IT selskap, så burde være trygt.

 

Jepp , tok meg tid til og lese brukererfaringene til disse butikkene og det var langt mellom lyspunktene.

Tror jeg venter til JP eller FV setter ned prisen. 4000,- i forskjell er likevel drøyt nå synes jeg.

Derfor er det klart det frister , for jeg har såååå lyst på kameraet nåååå.

Men jeg greier nok og vente for målet er maks 30K for kittet eller 25K for huset.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Jeg registrerte meg bare for moro skyld uten studentnummer. Du får en oversikt over tilbudene uansett da. Må merke orderen med Student2012 eller hva det var, så retter de prisen etterpå. Jeg la inn bestilling men slettet den etter at noen gjorde meg oppmerksom på JP Sandvikas kampanjepris som var den samme.

Lenke til kommentar

Jeg registrerte meg bare for moro skyld uten studentnummer. Du får en oversikt over tilbudene uansett da. Må merke orderen med Student2012 eller hva det var, så retter de prisen etterpå. Jeg la inn bestilling men slettet den etter at noen gjorde meg oppmerksom på JP Sandvikas kampanjepris som var den samme.

 

Jeg fikk registrert meg i dag , men har ikke bestilt ennå.

Lurte jo på og ta med EF 24-105mmf4 L IS men da kommer prisen for huset med rabbatt + objektivet for ca samme sum som JP selger kittet for.

Og dette med de 10% man får på objektiv med studenttilbudet.

Hmmm , vente litt til da kanskje :-(

Student tilbudet gjelder jo til 17.09...

 

Men GRATULERER til deg med nytt kjempekamera da :-))))

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...