Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III

Anbefalte innlegg

Sigma har jo en 20mm F1.8. Ikke så dyr heller, men jeg vet ikke noe om optisk kvalitet. Antar den passer til FF, men har ikke sjekket det.

Den passer til full frame, men på stor blenderåpning så er den ikke spesielt skarp med fokus på uendelig, den er bedre på nærgrensen. Mest for spesielt interesserte på moderne høyoppløselige kameraer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det har vært diskutert tidligere, men jeg fant ikke de rette tråder ved søk, så jeg tillater meg å ta opp emnet på nytt.

Vidvinkel til 5D: Etter å ha hatt dette huset siden oktober så jeg blitt overbevist om at mitt neste objektivkjøp må bli i den vide enden av skalaen. Canons 17-40 er jo det trygge valget, men med et normalobjektiv som har 24 mm i den vide enden så blir det vel mye overlapping med et slikt valg. 16-35 velger jeg heller ikke p.g.a. pris.

På min 7D så hadde jeg Sigmas (fantastiske) 8-16 (nå solgt), som gav meg en max vidde (omregnet utsnitt ff) på ca 13 mm. Så det jeg er ute etter er noe som er videre enn 17 (17-40) og ned mot det min 8-16 kunne gi på crophus.

Fastoptikk hadde jo vært en god løsning, men Canons 14 er alt for dyr (nær 20K) og Samyang 14 kan ikke fokusere automatisk. Fokuset vil jeg gjerne ha mulighet til å kjøre i auto, selv om jeg bruker manuell fokus når det absolutt er nødvendig (men helst ikke på heltid).

Det som da står igjen, og som jeg vet har vært diskutert tidligere er Sigma 12-24 f/4.5-5.6.

Dette er mitt førstevalg (pr. dato) og det jeg er ute etter er tilbakemelding fra de av dere som har førstehåndserfaring med dette på fullformat. Jeg tar i mot alle erfaringer, men er spesielt ute etter "bakdelene" dere eventuelt har opplevd med dette objektivet på 5D (alle versjoner). Og med bakdeler så tenker jeg først og fremst på den vide(ste) delen av objektivets vidde.

Men selvsagt tas positiv feedback også imot.

Kanskje er der andre objektiver som jeg ikke har tenkt på, opptil pluss/minus 6000 i pris.

Lenke til kommentar

Det har vært diskutert tidligere, men jeg fant ikke de rette tråder ved søk, så jeg tillater meg å ta opp emnet på nytt.

Vidvinkel til 5D: Etter å ha hatt dette huset siden oktober så jeg blitt overbevist om at mitt neste objektivkjøp må bli i den vide enden av skalaen. Canons 17-40 er jo det trygge valget, men med et normalobjektiv som har 24 mm i den vide enden så blir det vel mye overlapping med et slikt valg. 16-35 velger jeg heller ikke p.g.a. pris.

På min 7D så hadde jeg Sigmas (fantastiske) 8-16 (nå solgt), som gav meg en max vidde (omregnet utsnitt ff) på ca 13 mm. Så det jeg er ute etter er noe som er videre enn 17 (17-40) og ned mot det min 8-16 kunne gi på crophus.

Fastoptikk hadde jo vært en god løsning, men Canons 14 er alt for dyr (nær 20K) og Samyang 14 kan ikke fokusere automatisk. Fokuset vil jeg gjerne ha mulighet til å kjøre i auto, selv om jeg bruker manuell fokus når det absolutt er nødvendig (men helst ikke på heltid).

Det som da står igjen, og som jeg vet har vært diskutert tidligere er Sigma 12-24 f/4.5-5.6.

Dette er mitt førstevalg (pr. dato) og det jeg er ute etter er tilbakemelding fra de av dere som har førstehåndserfaring med dette på fullformat. Jeg tar i mot alle erfaringer, men er spesielt ute etter "bakdelene" dere eventuelt har opplevd med dette objektivet på 5D (alle versjoner). Og med bakdeler så tenker jeg først og fremst på den vide(ste) delen av objektivets vidde.

Kanskje er der andre objektiver som jeg ikke har tenkt på, opptil pluss/minus 6000 i pris.

Anbefaler et kjøp av Samyang 14mm f2.8. Jeg kjøpte nettopp dette fordi jeg ville ha en ekstremvidvinkel. Bruker ikke så vide vinkler så ofte men kjekt av og til :-)

Samyangen er helt manuelt men det var mye enklere enn jeg hadde forestilt meg og husket. Kan du leve med manuelt så er det et billig objektiv som er optisk overlegent svært mye annet. Om det skulle være bom , så er det så rimelig at det er helt greit...

Lenke til kommentar

Anbefaler et kjøp av Samyang 14mm f2.8. Jeg kjøpte nettopp dette fordi jeg ville ha en ekstremvidvinkel. Bruker ikke så vide vinkler så ofte men kjekt av og til :-)

Samyangen er helt manuelt men det var mye enklere enn jeg hadde forestilt meg og husket. Kan du leve med manuelt så er det et billig objektiv som er optisk overlegent svært mye annet. Om det skulle være bom , så er det så rimelig at det er helt greit...

Bruker Samyang 14mm f2.8 til min D800 ved nordlysfoto nå på vinteren , kan annbefale den

post-13148-0-92589100-1363121372_thumb.jpg

Høres interessant ut.

Mitt største problem med manuell fokus er ikke objektivene, men fokusen bak brukerens briller. Stoler ikke helt på den, men det vil normalt ikke være det samme problemet med "landskap" som det ville være med "nærfoto".

Samyangen er eneste alternativ til Sigma 12-24. og kan bli valgt hvis brukeren tør å stole på seg selv (når det gjelder det manuelle).

Samtidig så er det en klar fordel når det gjelder læring ved kjøp av et slikt objektiv. Alt det automatiske som er tilgjengelig kan gjøre en litt lat når det gjelder viljen til lære, så i den henseende så ville Samyangen være et "prisgunstig" valg til akkurat dette.

EDIT!! Et nydelig "Aurora Borealis" fra Boralis

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Class 6 skal holde men anbefaler class 6, kjøper bare anerkjente kort fra sandisk og lexar.

Tullebukken - er ikke noe "class" for CF-kort, vel. ;)

Ellers bare noe poeng å kjøpe de kjappeste hvis du skal ha lange og gjentatte skuddserier på full skuddtakt. Et "ok" SanDisk/Lexar-kort burde fungere fint. :)

Lenke til kommentar

Bruker Samyang 14mm f2.8 til min D800 ved nordlysfoto nå på vinteren , kan annbefale den

post-13148-0-92589100-1363121372_thumb.jpg

Da endte jeg opp med Samyang 14 mm 2.8, og etter et par raske serier utendørs så må jeg innrømme at jeg er litt "småforelsket"!

Redselen min for det manuelle viser seg å være totalt ubegrunnet. Manuell fokus går som en lek, ja det virker nesten som det er "umulig" å få uskarpe bilder :tease: .

At det er manuell blender er også uten problem, siden jeg i hovedsak tar mine bilder blenderprioritert så er den eneste forskjellen fra en "automatisk linse" at blenderen settes på objektivet og ikke i kameraet. Lukkertiden blir tross alt valgt automatisk i kameraet, noe som jeg faktisk ikke tenkte på da jeg bestilte objektivet.

Jeg hadde forberedt meg på "erfaringer" fra gamle dager med min "helmanuelle" Fujica ST605N før jeg ble gjort oppmerksom på at Samyangen på mitt 5D3 faktisk fungerer relativt "automatisk".

Kanskje skal Samyang 14 mm være mitt "tema" under aprilfesten?

Lenke til kommentar

Ska det ikke følge ned norsk brukerveiledning til 5D MK3? Fikk med svensk, dansk og finsk.

Irriterende lenge batteriet skal lades! :p

Nei. det har vel aldri fulgt med norsk brukerveiledning med Canonprodukter. Vi nordmenn forstår jo de fleste språk vet du :) . Det er verre med våre naboer, de må ha alt inn med teskje :eek::dribble: :dribble:.

Gjennom mine mange Canonhus, så har jeg alltid måtte klare meg med svensk/dansk. Har dog hatt litt problem med den finske versjonen :hm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjennom mine mange Canonhus, så har jeg alltid måtte klare meg med svensk/dansk. Har dog hatt litt problem med den finske versjonen :hm:

De fleste i Norge sliter med den finske versjonen ;)

Jeg synes Canon bruker et godt og tydelig språk slik at både de danske og svenske manualene er greie å lese. Panasonic derimot, de danske manualene kunne like gjerne vært skrevet på finsk :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...