Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørtes dyrt ut å konverte frem og tilbake :p

Tror MKIII kan være fryktelig interessant for meg selv, men da må prisen ned ett par tusen til først.

Hadde ikke noe tap da jeg solgte canonutstyret og skal jeg fortsette å rense D800 en gang pr mnd så blir det fort penger av det også , med mindre Nikon kommer med oljefilter og spilloljetank som std utstyr da :)

Lenke til kommentar

Gresset er med andre ord ikke grønnere på den andre siden. :-)

Det har det aldri vært ;)

Men det er mulig at gressklipperen er greiere å bruke der borte ...

Jeg selv har brukt Canon, Fujifilm, Nikon, Olympus, og Panasonic kameraer de siste 5 årene. Og jo mer jeg prøver ut, jo mer blir "same same" ...

Lenke til kommentar

Gresset er med andre ord ikke grønnere på den andre siden. :-)

Joda det er grønnere, det er jo en kjent sak at grønnfarven er mer dominerende på bilder tatt med nikon enn med canon .

Men nei jeg er ikke misfornøyd fordi jeg innerst inne er canonist som det sies , men jeg har nå 3 stk D800 med feil, ja da er det lov å være litt misfornøyd synest nå jeg .

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mange fornøyde brukere her , mere enn jeg kan skryte av etter å ha valgt D800 , må jeg konvertere igjen :hmm:

Hva er grunnen til at du ikke ble helt fornøyd med D800? Jeg bruker selv Canon, men tenker jo at begge disse kameraene vi her snakker om er av så høy klasse at de burde dekke behovet for den som har dem.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du ikke ble helt fornøyd med D800? Jeg bruker selv Canon, men tenker jo at begge disse kameraene vi her snakker om er av så høy klasse at de burde dekke behovet for den som har dem.

Det handler om feil/mangler med flere kamera etter hverandre, men for å ikke blande dette for mye inn i denne tråden, kan du lese mere i de siste innleggene her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1423864&st=2160

Lenke til kommentar

Jeg må si at dette kameraet har svart til de forventningene jeg hadde. Jeg var av de som egentlig ønsket meg flere megapixler, men etter hvert så savner jeg ikke det. Alt er mye mer komplett enn med versjon 2. Autofokusen hjelper til mye mer, Auto ISO fungerer. Jeg treffer mye oftere og skyter sjeldnere feil enn før.

Selv den rate knappen som jeg tenkte var helt bortkastet har jeg funnet veldig nyttig på reise over tid når jeg ikke har pc med meg.

Men det er enda utrolig mange funksjoner jeg ikke bruker, så dette er et kamera å vokse med for de som vil lese og finne ut litt. Tror jeg må kjøpe meg Digital Field guide. Jeg hadde det til min 40D og det hjalp mye i praktisk bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda det er grønnere, det er jo en kjent sak at grønnfarven er mer dominerende på bilder tatt med nikon enn med canon .

Men nei jeg er ikke misfornøyd fordi jeg innerst inne er canonist som det sies , men jeg har nå 3 stk D800 med feil, ja da er det lov å være litt misfornøyd synest nå jeg .

Hvorfor har du 3stk D800?

Lenke til kommentar

Okei sånn ja :) Fryktelig dårlig det da...

Det er når jeg hører slikt at jeg umiddelbart bestemmer meg for å aldri kjøpe feks Nikon.

Nei, ikke noe annet enn fantastisk med speilløst :) ikke noe oljesøl eller sandstorm når speil og alle ledd smeller og braker inni der ;)

Lenke til kommentar

Jeg må si at dette kameraet har svart til de forventningene jeg hadde. Jeg var av de som egentlig ønsket meg flere megapixler, men etter hvert så savner jeg ikke det.

Helt nøkternt bedømt, så har Canon 5D III bra mange megapiksler. Er du ikke enig i det, når du ser på bildefilene du får ut av dette kameraet?

Lenke til kommentar

Da forstår jeg ikke hvorfor du måtte skryte av at du eier et speilløst kamera.

Når skrøt jeg av at jeg eier et speilløst kamera? :hmm:

Må ikke forsøke deg på å lese mellom linjer som ikke er der vettu, da blir det bare rot ;)

Men så alvorlige problemer som feks Snekkern har fått på D800 og som mange har på D600, med oljesøl og støv, tror jeg er noe som på generell basis som får folk til å styre unna.

Om det lar seg renses eller ikke er helt uvesentlig. Om man er i felt skal man IKKE oppleve å komme hjem med et minnekort full av prikkete bildefiler :)

Skjer dette har man et dårlig kamera som gir dårlig bildekvalitet. For store prikker over hele bildet ser ikke bra ut. Om kameraet blir bedre etterhvert er jo fint. Men kjipt at produsenter har så store feilmarginer at man må kjøre 10 000 eksponeringer før det aldri skjer noe lignende igjen.

EDIT: Og bare for å ha sagt det, så er jeg storfan av Nikon D800. Hadde jeg ikke vært så opptatt av astrofotografi hadde jeg aldri vurdert 5D3 over D800 ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Helt nøkternt bedømt, så har Canon 5D III bra mange megapiksler. Er du ikke enig i det, når du ser på bildefilene du får ut av dette kameraet?

Joda jeg er enig i det. Bare det at noen ganger så ønsker jeg å croppe enda mer og fortsatt få frem brukbare detaljer. For eksempel ved isbjørnfotografering på stor avstand, eller macrofotografering. Men i de fleste situasjoner så trenger jeg ikke større filer, og når jeg får økt skuddtakt i stedet, så må jeg si at jeg er fornøyd slik det er nå.

Lenke til kommentar

Joda jeg er enig i det. Bare det at noen ganger så ønsker jeg å croppe enda mer og fortsatt få frem brukbare detaljer. For eksempel ved isbjørnfotografering på stor avstand, eller macrofotografering. Men i de fleste situasjoner så trenger jeg ikke større filer, og når jeg får økt skuddtakt i stedet, så må jeg si at jeg er fornøyd slik det er nå.

Spørsmålet er om det er objektivet eller pikseltettheten som setter grensen. Høres ut som du trenger lengre tele i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...